کد خبر: ۷۵۳۰۲۲۴
گروه : فارس » شیراز
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
کد خبر : ۷۵۳۰۲۲۴
گروه : فارس » شیراز

سلامت روانی فرزند به اندازه سلامت جسمی او بسیار مهم است، به ویژه زمانی که موضوع رفتار و تحصیلات او مطرح است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا قهرمانی کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سلامت روانی فرزند به اندازه سلامت جسمی او بسیار مهم است، به ویژه زمانی که موضوع رفتار و تحصیلات او مطرح است، اظهار کرد: آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که یک پنجم کودکان سالانه یک اختلال روانی را تجربه می‌کنند، در حالی که همه مشکلات روانی قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان با انجام برخی اقدامات، تا حدودی به حفظ سلامت روانی کودکان کمک کرد.

او با بیان اینکه رابطه فرزند با والدین نقش بسزایی در سلامت روانی فرزند دارد، گفت: احساس امنیت با اعتماد بین والدین و فرزند شکل می‌گیرد؛ والدین باید به فرزندشان اطمینان بدهند که قصد برآورده کردن نیاز‌های جسمی و هیجانی او را دارند، این نیاز‌ها شامل رفع گرسنگی، تشنگی، حفاظت او از سرما یا گرما و ترس و غم و ناراحتی است.

لیلا قهرمانی تصریح کرد: والدین باید به قول و وعده‌هایی که به فرزندشان می‌دهند وفادار و پایبند باشند، از بین بردن تهدیدات، عمل کردن به وعده‌ها و مراقبت از فرزند موجب جلب اعتماد بین والدین و فرزند می‌شود.

او با بیان اینکه رابطه والدین با فرزند یک رابطه مهم و حیاتی است، اما وجود این رابطه به تنهایی اهمیت ندارد، اضافه کرد: فرزند با داشتن سلامت روانی می‌تواند روابط متعددی با سایر اعضای خانواده از جمله پدربزرگ و مادربزرگ، اقوام، خویشان و دوستان و همسایگان داشته باشد؛ حتی اگر والدینی که دوست دارند اوقات فراغت و تنهایی را با فرزندشان سپری کنند، باید به آن‌ها فرصت دهند تا با اطرافیان ارتباط برقرار کنند.

این متخصص افزود: اوقات بازی فرزندتان را با همسالان، همسایگان و یا دوستانش تعیین و تنظیم کنید؛ به یاد داشته باشید که شما نیز بهترین دوست دوران کودکی برایتان مهم بود، این رابطه می‌تواند سلامت روانی فرزندتان را تغییر دهد.

آموزش روش‌های مدیریت استرس به فرزندان برای مراقبت از سلامت روانی آن‌ها

لیلا قهرمانی اظهار کرد: در حالی که حفاظت فرزند از حوادث تروما اهمیت بسزایی دارد و این بهترین کاری است که والدین می‌توانند انجام دهند، اما استرس می‌تواند موجب تشدید مشکلات روانی شود بنابراین والدین نمی‌توانند فرزندشان را از تجربه استرس دور کنند، زیرا استرس بخشی از زندگی است.

او گفت: مخالفت با دوستان، کناره گیری از تیم ورزش و انجام تکالیف درسی از جمله مواردی است که گاهی اوقات برای فرزندان اتفاق می‌افتد، بنابراین مهارت‌های لازم برای مقابله با این شرایط را به فرزندتان بیاموزید، کار‌هایی که فرزندتان می‌تواند برای حفظ آرامش و دوری از استرس انجام دهد را شناسایی کنید و او را در شرایط سخت و دشوار به انجام این کار‌ها تشویق کنید.

شکل گیری و ترویج عادت‌های سالم برای مراقبت از سلامت روانی کودکان

این متخصص بیان کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش و تحرک نه تنها برای حفظ سلامت جسمی بلکه برای حفظ سلامت روانی فرزندتان نیز ضروری است، بنابراین رشد و ترویج عادت‌های سالم را برای حفظ سلامت فکر و بدن به فرزندتان بیاموزید.

او اضافه کرد: رشد عزت نفس می‌تواند موجب بهبود سلامت روانی فرزندتان شود و این یک موضوع دو بُعدی برای والدین محسوب می‌شود، زیرا والدین سهم بسزایی در تقویت عزت نفس فرزندشان دارند و والدین باید شیوه رشد عزت نفس را به فرزندشان بیاموزند.

روش‌های رشد عزت نفس برای مراقبت از سلامت روانی کودکان

لیلا قهرمانی افزود: عباراتی مانند «تو باهوش‌ترین فرد در مدرسه هستی» کمکی به رشد عزت نفس فرزندتان نمی‌کند، از تشویق و تمجید فرزندتان به انجام کار‌هایی که کنترلی بر آن‌ها ندارد مانند میزان هوش پرهیز کنید؛ از تلاش و کوشش او در انجام وظایف تمجید کنید و هرگز در تمجید و تعریف‌ها اغراق نکنید.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه فرصت استقلال را برای فرزندتان مهیا کنید، تصریح کرد: کودکان نسبت به استقلال و مستقل بودن در انجام وظایف شان احساس خوبی دارند، بنابراین اینکه والدین بتوانند شیوه لباس پوشیدن را به فرزندشان آموزش دهند و یا ضمن اعتماد، او را در تهیه یک ساندویچ خانگی یاری کنند، حس خوبی را در کودکان به وجود آورده و این باعث می‌شود که کودکان شایستگی خود را در انجام وظایف به والدین نشان دهند.

او گفت: زمانی که فرزندتان می‌گوید «من در درس ریاضی هیچگاه موفق نخواهم بود»، والدین باید او را تشویق کرده و حتی موفقیت جزیی او را مورد تمجید قرار دهند، اما این جملات به رشد کلامی کودک کمکی نمی‌کند؛ زمانی که فرزندتان افکار منفی نسبت به خودش دارد و گاهی این سوال را مطرح می‌کند که برای بهتر شدن چه کاری باید انجام دهد، به فرزندتان کمک کنید که نتایج موفقیت آمیز را به تصویر بکشد.

رشد مهارت‌های جدید برای مراقبت از سلامت روانی کودکان

این متخصص اضافه کرد: به فرزندتان کمک کنید تا استعداد‌ها و علایقش را کشف کند؛ او را در انجام فعالیت‌ها مشارکت دهید و تشویق کنید تا با سخت کوشی، کار را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد.

لیلا قهرمانی ادامه داد: کودکی که دارای سلامت جسمی و روانی است، نیاز به بازی دارد؛ به راستی بزرگسالان نیز نیاز به بازی دارند، بنابراین هم اکنون کار و سایر وظایف تان را کنار بگذارید و فقط روی فرزندتان متمرکز شوید و قدری از زمان روزانه خود را را صرف فرزندتان کنید.

او بیان کرد: والدین ضمن بازی با فرزندشان نه تنها به ایجاد و شکل گیری یک رابطه کمک می‌کنند، بلکه زمینه آرامش و آسایش خود را نیز فراهم می‌کنند؛ کودکان، دیدن والدین و حضور آن‌ها را در کنار خود و رهایی آن‌ها از هرگونه نگرانی و دلواپسی را بسیار لذت بخش می‌دانند.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر