الجمهوریه: نخست‌وزیری حریری روز پنج‌شنبه تعیین تکلیف می‌شود

روزنامه لبنانی الجمهوریه اعلام کرد که در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان این کشور احتمالا سعد حریری به نخست‌وزیری انتخاب خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه لبنانی «الجمهوریه» به نقل از منابعی آگاه اعلام کرد که امور به سوی حل و فصل شدن مسائل برای تعیین «سعد حریری» در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان این کشور به نخست وزیری پیش می‌رود.

این روزنامه نوشت: کسانی بودند که می‌خواستند سعد حریری، نخست وزیر سابق را با تعویق جلسات مشورتی پارلمان برای تعیین تکلیف نامزدی وی به عذرخواهی و نپذیرفتن این وظیفه مجبور و او را خجالت زده کنند، اما حریری این مسئله را دریافت و با واکنش نشان ندادن و پافشاری نکردن برای انتخاب شدندش در کنار تماس‌هایی که اخیرا میان گروه‌های لبنانی برقرار کرد، اگر در این میان مسائل غیرمنتظره‌ای مطرح نشود، امور را به سمت و سوی حل و فصل نهایی این مسئله در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان سوق داد.

الجمهوری افزود: مکلف شدن حریری به معنای هموار و آسان بودن مسیر برای تشکیل کابینه جدید نیست، زیرا اختلافات پایداری میان دیدگاه حریری برای تشکیل دولت تکنوکرات به مدت ۶ ماه و میان قدرت‌هایی که دیدگاه دیگری داشته و چه بسا به دنبال پست‌های وزراتی هستند، وجود دارد.

روزنامه مذکور مدعی شده است که تمامی جناح‌ها در لبنان به نتایج انتخابات آمریکا چشم دوخته‌اند تا بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

پیشتر منابع آگاه از توافق پنهانی رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان در خصوص حل بحران فعلی لبنان از طریق سعد حریری پرده برداشتند.

منابع مطلع اعلام کردند امانوئل مکرون و محمد بن سلمان طی تماسی تلفنی به توافق نظر رسیدند که نخست وزیر سابق لبنان می‌تواند مسیری برای حل بحران نوظهور این کشور باشد. بر اساس افشای منابع آگاه، نام سعد حریری به عنوان نقطه اجماع نظر مکرون و بن سلمان مطرح شد.

حریری پیش از این دو بار در دسامبر و سپتامبر سال ۲۰۱۹ از تشکیل کابینه انصراف داد. نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل به دلیل ناکارآمدی در زمینه اجرای اصلاحات و پس از اعتراضات گسترده مردم این کشور استعفا کرد.

پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، لبنان وارد یک بحران تازه سیاسی شده است. حسان دیاب که تنها پنچ ماه امور لبنان را در دست داشت، تحت فشار سیاسی مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب هم که مامور به تشکیل کابینه شده بود، از پس انجام این ماموریت بر نیامد و او هم استعفا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار