رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس:

حدود ۳۰ درصد مردم ایران مشکلات روحی و روانی دارند

آزاد فلاح گفت: طبق آمار حدود ۳۰ درصد مردم ایران مشکلات روحی و روانی دارند که درصد قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز آزاد فلاح رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس در نشست خبری گفت وگوی رسانه و دانشگاه، نقش نظام آموزش عالی و سلامت روانی و اجتماعی جامعه گفت: سلامت یک مقوله چند بعدی است. از هزاره سوم در متن‌های دانشگاهی وقتی از سلامت حرف می‌زنیم، ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی توامان در کنار هم قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه بدون سلامت روان، تحقق سلامت امکان پذیر نیست، افزود: بر اساس آماری که هفته گذشته توسط معاون وزارت بهداشت مطرح شد، حدود ۳۰ درصد مردم ایران مشکلات روحی و روانی دارند که درصد قابل توجهی است. از هر ۴ نفر، یک نفر در طول عمرش به بیماری حاد روانی دچار می‌شود. تا سال ۲۰۳۰ افسردگی به عنوان یکی از مهمترین اختلالاتی است که بشر تجربه خواهد کرد.

آزاد فلاح ادامه داد: سالانه در دنیا ۹۰۰ هزار نفر خودکشی می‌کنند و از هر چهار نفری که بیماری روانی تجربه می‌کنند، سه نفر درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند. این آمار و ارقام برای جهانیان و جامعه علمی تکان دهنده است.

او اضافه کرد: این آمار و ارقام نشان دهنده این است که به سلامت روانی توجه کمی می‌شود. در کل دنیا سلامت روان، متولی شناخته شده و مشخصی ندارد. درست است که سازمان‌ها و نهادی مختلفی در این زمینه تلاش می‌کنند، اما با توجه به ماهیت مسائل روان شاختی، با یک مشکل جدی مواجه هستیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: وقتی از سلامت روان حرف می‌زنیم، فاکتور‌های مختلفی است که دستیابی به آن به این سادگی امکانپذیر نیست، در سلامت و بهداشت روان، فرهنگ و ارزش‌ها دخیل است. مگر می‌شود ارزش‌ها و عادات را جا به جا کار کرد.

او با بیان اینکه آموزش و پرورش در سلامت روان دخیل است، ادامه داد: ارزش‌هایی که رشد دهنده جامعه باشد، اگر نادرست ترویج یابد، مخل سلامت روان است. عالم گیری کرونا ما را هوشیار کرد که باید نقش آفرینی خود را جدی‌تر دنبال کنیم.

آزاد فلاح گفت: در حوزه سلامت روان به جهت مشکلاتی که داریم سرویس‌هایی که در جامعه داده می‌شود، کمرنگ است. در خدمات روان درمانی، بیمه‌های درمانی را نداریم و سرویس‌های روانشناختی برای جامعه پر هزینه و گران است؛ بنابراین ام‌هایی که ما دانشگاهیان برمی‌داریم باید در راستای اصول و آموز‌ش هایی باشد که در پیشگیری اولیه و ثانویه بهداشت و سلامت روان اثرگذار است.

او اضافه کرد: باید دقت کنیم تا چیزی عرضه نشود که سلامت روان را به مخاطره بی اندازد. امروزه رقابت و ناایمنی در جامعه ما وجود دارد که مختل کننده سلامت است. استادان دانشگاه قشری هستند که جامعه به آن‌ها اطمینان دارند و باید در این زمینه وارد شوند.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر جامعه

در ادامه محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: نزدیک به ۹ ماه است که با پیشرفت ویروس کرونا در کشور و جهان بشریت با مرگ مسابقه‌ای را ادامه می‌دهد که باعث نگرانی همگان بابت آینده شده است.

او ادامه داد: نگاه همه جامعه به دانشمندان و محققان در این ایام برای حفظ سلامت جسم، روان و مناسبات اقتصادی و اجتماعی معطوف شده است و اگر این قشر نتواند اقدامی موثر انجام دهد، افق روشنی نخواهیم داشت. دانشگاه تربیت مدرس از سال‌های قبل به مسئولیت اجتماعی خودش توجه کرده و طرح‌هایی را نیز تقدیم دولت کرده که برخی از این طرح‌ها در حال اجرا است. در ۹ ماه اخیر از استادان مختلف دیدگاه‌های مختلف کسب و بررسی شده و بولتن‌های مختلفی در این زمینه‌ها چاپ شد.

احمدی با بیان اینکه دنیای بعد از کرونا و تحولات آن، سوالاتی است که ذهن همه را مشغول کرده است، افزود: تحولات اجتماعی بعد از کرونا برای بشر رخ می‌دهد و دانشگاه باید در این زمینه طرح‌های اندیشمندانه را با پشتیبانی معاونت فرهنگی وزارت علوم محقق کند تا بتوان نگرانی‌های مردم و ملت را با شناخت زمینه‌های فرهنگی ساماندهی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
فکر کنم ایشون فردا بیاد حرفاشو تکذیب کنه بگه من منظورم این نبوده!!!!