سه هزار و۸۰۰ زوج اصفهانی، متقاضی فرزند خواندگی

مجتبی ناجی معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت:زوج‌هایی که فاقد فرزند هستند در اولویت اعطای فرزند هستند و در سال های اخیر حجم متقاضیان بیشتر شده است.

مجتبی ناجی معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  گفت:سال گذشته حدود ۱۰۰ کودک در قالب فرزندخواندگی دائم یا موقت به خانواده‌ها واگذار شد و  در شش ماه ابتدای سال جاری در مجموع  سه هزار و۸۰۰ زوج که متقاضی فرزند خواندگی بودند، حدود یک هزار و ۷۰۰ زوج شامل شرایط دریافت فرزند خواندگی بودند که همگی در نوبت دریافت کودک هستند.

او با تاکید بر اینکه زوج‌هایی که فاقد فرزند هستند در اولویت اعطای فرزند هستند و در سال های اخیر حجم متقاضیان بیشتر شده افزود:  تعداد کودکان با حجم درخواستی همخوانی ندارد به همین دلیل ممکن است متقاضیان به دلیل انتظار چندین ساله خود گلایه‌هایی داشته باشند، از ظرف دیگر خرسندیم که تعداد این کودکان کم است و امیدواریم همیشه آمار این نوع کودکان بی‌سرپرست در حداقل باشد، زوج‌های دارای فرزند در اولویت فرزند خواندگی قرار نمی‌گیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: قانون اجازه داده تا به بانوان مجرد بالای ۳۰ سال که متقاضی فرزندخواندگی هستند، تنها فرزند دختر اعطا شود، بنابراین این افراد نیز در اولویت نیستند و همانطور که گفته شد تنها زوجینی در اولویت هستند که فاقد فرزند بوده و بازه سنی والدین بین ۳۰ تا ۵۰ سال باشد. همچنین تقاضای خانواده‌ها بهتر است در ابتدای میانسالی مطرح شود و این تقاضا را به سال‌های انتهایی میانسالی موکول نکنند.

ناجی در خصوص تعداد کودکان حاضر در مراکز نگهداری بهزیستی افزود: ۴۸۰ کودک صفر تا ۱۸ سال در خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی در استان اصفهان ساکن هستند و از نظر قانونی افراد بالای ۱۶ سال نمی‌توانند تحت عنوان فرزند خوانده به سرپرستی پذیرفته شوند، گفتنی است در نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۶ سال نیز فرزندخواندگی منوط به پذیرش شرایط از سوی فرد بوده و اجباری در سرپرستی نیست.

او با بیان اینکه خانواده‌ها بیشتر علاقمند به داشتن فرزند نوزاد هستند، تصریح کرد: والدین متقاضی فرزندخواندگی تمایل زیادی برای قبول سرپرستی نوزادان و شیرخواران دارند و کمتر مشاهده شده فرزندان سن بالاتر را بپذیرند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار شیرخوارگاه اصفهان، ادامه داد: تنها ۲۴ کودک شیرخوار در مراکز ساکن هستند، از این تعداد ۱۹ کودک دچار معلولیت و اختلالات مادرزادی بوده که معمولاً خانواده آن‌ها را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند فرزندان سالم را سرپرستی کنند، اگرچه موارد معدودی در زمینه پذیرش سرپرست بچه‌های معلول یا نیاز به درمان دیده شده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار