مرحله سوم واکسیناسیون طیور بومی در مهاباد آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: سومین مرحله طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل در سطح شهرستان مهاباد آغاز شد.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: مرحله سوم واکسیناسیون رایگان طیور بومی با استفاده از ۲ اکیپ عملیاتی دامپزشکی علیه ۶۰ هزار قطعه در واحد‌های سنتی و بومی این شهرستان آغاز شد.

آغاز با بیان اینکه این طرح از ۲۸ مهر ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد، افزود: واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل با هدف کنترل و پیشگیری از این بیماری صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد اضافه کرد: استفاده از این واکسن در طیور بومی سبب افزایش محافظت طیور بومی و نیز کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های نیوکاسل در طیور صنعتی می‌شود و در این طرح مرغ، خروس، غاز، اردک و بوقلمون تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول در مهاباد اذعان کرد: این بیماری به سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی در پرندگان بروز پیدا می‌کند و با ایجاد علائمی از قبیل: بی اشتهایی، افسردگی، اسهال سبز رنگ، افزایش ترشحات چشم و بینی، سرفه، عطسه، پیچش گردن، افتادگی بال‌ها و فلجی می‌تواند ظرف چند روز سبب مرگ پرنده شود و با توجه به ماهیت ویروسی این بیماری داروی مشخصی برای درمانش وجود ندارد و بهترین راه مقابله با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون است.

بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و خطرناک طیور است که هر ساله خساراتی را به مرغداران صنعتی و روستایی وارد می‌کند و در صورت بروز و عدم کنترل، جمعیت طیورصنعتی استان را با خسارات سنگینی مواجه خواهد کرد که بر این اساس واکسیناسیون طیور از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.