مبالغ انواع وام‌های دانشجویی در نیمسال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰

در سال تحصیلی جدید دانشجویان می‌توانند از ۵ نوع وام ضروری، شهریه، مسکن متاهلی، وام ویژه دکتری و تحصیلی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هر ساله و با شیوع سال تحصیلی مبالغ جدید وام های دانشجویی و ضوابط و شرایط ثبت نام برای دریافت این وام ها را اعلام می‌کند.

امسال نیز صندوق رفاه مبالغ وام‌های دانشجویی را اعلام کرده است با این تفاوت که در سال‌های گذشته صندوق رفاه ۲۱ نوع وام به دانشجویان پرداخت می‌کرد که امسال به ۵ نوع رسیده است.

مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره دلیل این اقدام گفت:  تا قبل از این، وام‌های دانشجویی به ۲۱ نوع تقسیم می‌شد اما تنوع زیاد این وام‌ها موجب پراکندگی منابع مالی و بوروکراسی زیاد در دانشگاه‌ها و صندوق رفاه برای پرداخت این وام‌ها می‌شد و علاوه بر این برخی از این وام‌ها پرمتقاضی و برخی کم‌متقاضی بودند که برای حل این مشکل طرح تجمیع وام‌های دانشجویی در دستور کار قرار گرفت و این وام‌ها به ۵ نوع کاهش پیدا کرد.

او افزود: در این طرح هیچ نوع وامی حذف نشده است، بلکه حدود ۷ نوع وام زیر گروه یک نوع وام شده اند. اجرای این طرح به نفع دانشجویان است و مبالغ وام نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

نوع و مبالغ وام‌های دانشجویی در نیمسال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰

 ۶۰۰ میلیارد اعتبار وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان اعتبار صندوق در سال تحصیلی جدید برای پرداخت وام تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید ۶۰۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام دانشجویی در نظر گرفته‌ایم که این ۶۰۰ میلیارد منوط به این است که سازمان برنامه و بودجه به قول خودش در تخصیص اعتبار عمل کند و صندوق رفاه هم بتواند ۱۰۰ درصد درآمدهایش را تامین کند. اعتبار وام‌های دانشجویی در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان بود که فقط ۵۲ درصد آن تخصیص یافت.

در سال تحصیلی جدید دانشجویان می‌توانند از ۵ نوع وام ضروری، شهریه، مسکن متاهلی، وام ویژه دکتری و تحصیلی برخوردار شوند.

 در ادامه این گزارش به بیان توضیحاتی درباره نوع و مبالغ وام‌های دانشجویی، زمان ثبت نام و محدودیت های پرداخت این وام ها می پردازیم.

وام تحصیلی

تاریخ فعال شدن سامانه صندوق جهت ثبت تقاضای وام از ۳۰ مهر ۹۹ تا ۱۵ آبان ۹۹ است. دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از این نوع وام بهره مند می‌شوند. دانشجوی متأهل با ارائه سند تأهل حداکثر مبلغ و به دانشجوی مجرد حداقل مبلغ وام تحصیلی تعلق می‌گیرد. وام تحصیلی یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون در هر نیمسال به دانشجویان پرداخت می‌شود.

نوع و مبالغ وام‌های دانشجویی در نیمسال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰

وام ضروری

مهلت ثبت نام برای این وام از ۳۰ مهر آغاز و ۱۵ آبان ۹۹ به پایان می‌رسد. دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از این نوع وام بهره مند می‌شوند. دانشجو می‌تواند در هر نیمسال منحصرا از یک وام  استفاده کند. استفاده از هر وام در طول مقطع تحصیلی، صرفا یک بار مجاز است.

دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ بار در هر مقطع تحصیلی، دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر ۴ بار در هر مقطع تحصیلی، مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکترای حرفه‌ای حداکثر ۵ بار در هر مقطع تحصیلی، می‌توانند از این وام برخوردار شوند.

رویداد‌های متنوعی که شامل این وام می‌شود شامل تولد فرزند دانشجوی متأهل ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال، فوت  پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۳۰.۰۰۰.۰۰ ریال، دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات تا ۵۰.۰۰۰.۰ ریال، دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه تا ۵۰.۰۰۰.۰۰ ریال، بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضاء تحت تکفل دانشجو تا ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، سایر موارد مشابه به تشخیص رئیس صندوق تا ۵۰.۰۰۰.۰۰ ریال است.


بیشتر بخوانید


حداکثر سقف رویداد تعیین شده در مقطع تحصیلی: مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

مقاطع کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکترای حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

استفاده از وام ازدواج فقط یک بار در تمام مقاطع تحصیلی و حداکثر تا ۱۸ ماه پس از تاریخ عقد، صرفا در دوران تحصیل امکان پذیر است.

در صورت ارائه اسناد یا مبالغ بیش از میزان مقرر در رویداد‌های وام ضروری میزان وام پرداختی به دانشجویان از مبلغ اسناد هزینه کرد بیشتر نخواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا از سقف هر وام مطابق مبلغ مقرر در اسناد ارائه شده وام پرداخت خواهد شد.

مهلت ارائه مستندات، اسناد مالی و پزشکی و اعتبار آنان برای دریافت رویداد‌های موارد خاص، حوادث و بالایای طبیعی، توان خواه حداکثر تا ۹ ماه پس از وقوع رویداد و برای دانشجویان برتر، نمونه کشوری، مبتکر و قهرمان ورزشی حداکثر تا ۶ ماه پس از دریافت مدارک و صرفا در دوره‌ی تحصیل دانشجو قابل قبول است.

نوع و مبالغ وام‌های دانشجویی در نیمسال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰

وام ویژه دکتری از منابع صندوق رفاه

مهلت ثبت نام برای این وام در سامانه ثبت نام صندوق رفاه از ۱۷ آبان ۹۹ آغاز و ۱۵ آذر ۹۹ به پایان می‌رسد. دانشجویان روزانه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی شامل این وام می‌شوند. وام ویژه دکتری صندوق طی یک لیست به مبلغ ۴۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای نیمسال اول پاییز و زمستان سال تحصیلی ۹۹ پرداخت می‌شود. این وام ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.   این وام هر ۶ ماه یک بار پرداخت می‌شود.


بیشتر بخوانید


وام ویژه دکتری از طرف بانک

مهلت ثبت نام برای این وام از ۳۰ مهر آغاز و ۱۵ آبان ۹۹ به پایان می‌رسد. دانشجویان روزانه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی شامل این وام می‌شوند. این وام ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.  این وام هر ۳ ماه یک بار پرداخت می‌شود.

دانشجویی که قبلاً به بانک معرفی و تشکیل پرونده داده و برای یکبار از آن بانک وام دریافت کرده است فقط می‌تواند از وام ویژه دکتری بانک استفاده کند. وام ویژه دکتری بانک به تفکیک دو لیست به مبلغ ۲۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای نیمسال اول پاییز و زمستان سال تحصیلی ۹۹ پرداخت می‌شود.

وام ودیعه مسکن از منابع بانک قرض الحسنه  مهر ایران

مهلت ثبت نام برای این وام از ۱۸ آبان شروع می‌شود و تا ۱۵ دی ادامه دارد. دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از این نوع وام بهره مند می‌شوند. دانشجو باید متاهل، فاقد خوابگاه و دارای سند تعهد واجاره نامه دارای کد رهگیری باشد. آخرین نیمسال تحصیلی مجاز، وام مسکن تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آن‌ها می‌تواند از وام مسکن بهره‌مند شود.

وام شهریه از منابع صندوق رفاه

مهلت ثبت نام این وام از ۳۰ مهر شروع و ۱۵ دی به پایان می‌شود. دانشجوی نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و به دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد و موسسات غیر دولتی غیر انتفاعی شامل دریافت این نوع وام می‌شوند.


بیشتر بخوانید


وام شهریه به شماره حساب دانشگاه بابت تأمین بخشی از بدهی شهریه دانشجوی متقاضی واریز و به عنوان بدهی وی در پرونده دانشجو ثبت می‌شود. این وام یک بار در هر مقطع پرداخت می‌شود. در کلان شهر تهران مبلغ ۲۵ میلیون در کلان شهر‌های اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه ۲۰ میلیون و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون پرداخت می‌شود.

وام شهریه از منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران

مهلت ثبت نام برای این وام از ۳۰ مهر آغاز و ۱۵ دی ۹۹ ادامه دارد. این وام به  به دانشجوی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، آزاد و موسسات غیر دولتی غیر انتفاعی تعلق می‌گیرد. وام شهریه به کلیه دانشجویان واجد شرایط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سال تحصیلی جدید، فقط از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود. همچنین تقاضای دانشجویانی که قبلا از خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران استفاده کرده باشند و درخواست مجدد جهت بهره مندی از خدمات آن بانک را دارند، باید طی لیستی جداگانه به صندوق ارسال شود.

این وام در در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکترای حرفه‌ای ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر نیمسال تحصیلی، دکترای پیوسته  ۲۰.۰۰۰.۰۰۰  ریال در هر نیمسال تحصیلی، دکتری تخصصی ناپیوسته ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در هر ترم تحصیلی پرداخت می‌شود.

وام بنیاد علوی

مهلت ثبت نام برای وام بنیاد علوی از ۳۰ مهر آغاز و تا ۱۵ آذر ادامه دارد. دانشجوی روزانه و نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه پیام نور مورد تایید بنیاد علوی شامل دریافت این وام می‌شوند. وام بنیاد علوی به دانشجویان با مبالغ ذیل از طریق آن بنیاد پرداخت می‌شود. این وام برای دانشجویان مجرد ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال و برای دانشجویان متاهل ۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

در سال تحصیلی جدید: وام تحصیلی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان افزایش یافته است، وام شهریه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که تا پنج میلیون افزایش داشته است، همچنین وام ضروری قبلا یک میلیون تومان بوده که در حال حاضر به ۳ میلیون تا ۵ میلیون رسیده است. وام مسکن متاهلان در تهران از ۱۰ به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و در کلان شهر‌ها تا ۲۰ میلیون و در سایر شهر‌ها تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار