در راستای مقابله با تاثیر کرونا بر اقتصاد؛

لاگارد: اقدامات و تدابیر اقتصادی و مالی بیشتری اجرا می‌کنیم

رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد برای مقابله با تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد اروپا اقدامات و تدابیر اقتصادی و مالی بیشتری در پیش گرفته خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه اینترنتی لوموند، «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا،  اعلام کرد برای مبارزه با پیامد‌های منفی اقتصادی و مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، حاضر است بسته‌های حمایت مالی و اقتصادی دیگری در قالب ارائه تسهیلات پولی و اعتباری به شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، کاهش یا معافیت‌های مالیاتی و باز خرید اوراق قرضه و بهادار دولتی ارائه کند.

لاگارد در این باره گفت بعد از افزایش رشد اقتصادی تابستان امسال، روند رشد اقتصادی اکنون نابرابر، غیر مطمئن و ناکامل و حتی ممکن است که روند دوباره افول کند. رئیس بانک مرکزی اروپا گفت ما هنوز از همه امکاناتی که برای افزایش رشد اقتصادی لازم است، به طور کامل استفاده نکرده ایم. اگر شرایط ایجاب کند ما اقدامات و تدابیر اقتصادی و مالی دیگری به اجرا می‌گذاریم. اگر لازم باشد کار بیشتری انجام دهیم، ما این کار را انجام خواهیم داد.

او توضیحات بیشتری در این باره نداد، اما اقتصاددانان و ‏کارشناسان مسائل مالی بر این باورند که منظور از اقدامات بیشتر، تمدید سیاست گشایش پولی است، سیاستی که ‏در چارچوب آن بانک مرکزی با ‏هدف پایین آوردن هزینه تامین ‏مالی شرکت‌ها و فراهم کردن ‏زمینه رشد اقتصادی بیشتر، با ‏‏‏بازخرید اوراق قرضه و مشوق ‏های پولی دیگر، نقدینگی و حجم ‏پول در ‏‏گردش را افزایش می‌دهد. بانک مرکزی اروپا در چارچوب همین طرح، تاکنون یک هزار و ۳۵۰ میلیارد یورو به اقتصاد ۱۹ کشور اروپایی که واحد پول یورو را به عنوان پول مشترک خود برگزیده اند، تزریق کرده است.

بر اساس پیش بینی‌های بانک مرکزی اروپا، رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به طور میانگین هشت درصد در مقیاس سالیانه یعنی نسبت به همین مدت در سال گذشته، کاهش خواهد یافت. علت این کاهش شدید رشد اقتصادی نیز بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا (کووید-۱۹) است.

لاگارد افزود اگر اوضاع بدتر شود، ممکن است ما ارقام پیش بینی شده را درباره کاهش رشد اقتصادی بیشتر کنیم. رئیس بانک مرکزی اروپا از کشور‌های اروپایی خواست هر چه سریع‌تر برنامه بازیابی و رونق اقتصادی و مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی را که در ماه ژوییه به تصویب رسید، به اجرا گذارند.

هدف از اجرای این طرح آن است که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ درست برعکس امسال شود، از همین رو به باور لاگارد، اکنون توپ در زمین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو است. ‏ ‏

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار