چین: برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران مرحله‌ای مهم در اجرای فرایند برجام است

سخنگوی وزارت خارجه چین پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را مرحله‌ای مهم در اجرای توافق هسته‌ای توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی، دستگاه دیپلماسی چین به پایان تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران واکنش نشان داد.

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشستی خبری در پکن و در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، دو تدبیر محدود‌کننده‌ای شورای امنیت درباره تحریم (خرید و فروش) تسلیحات متعارف و محدودیت‌های سفر علیه ایران اعمال کرده بود، هجدهم اکتبر پایان یافته است. این امر نشان دهنده تکمیل مرحله نخست از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است و مرحله‌ای مهم در اجرای فرایند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

او افزود: این مسئله ‌نشان‌دهنده موضع مشترک جامعه بین المللی برای حفظ چندجانبه گرایی و اختیارات شورای امنیت و همچنین دستاورد‌های موجود در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و اعتبار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این سخنگو در بخش دیگری از سخنانش افزود: چین تمایل دارد همچنان با همه طرف‌ها به منظور حفظ جریان اجرای روان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دهد، حامی حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از طریق شیوه‌های دیپلماتیک و سیاسی باشد و ثبات و صلح و رژیم منع اشاعه (هسته‌ای) بین‌المللی را حفظ کند. قطعنامه ۲۲۳۱ سازوکار‌های روشنی برای برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی و دیگر اقدامات محدود کننده درباره ایران تعیین کرده است که باید به گونه‌ای درست اجرا شود.

ژائو لی جیان در ادامه افزود: چین همواره به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج (فارس) متعهد بوده است و فعالانه حامی حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران بوده است. چین در عین حال همچنان به تعامل برای رسیدگی به مسائل نظامی مطابق با سیاست‌های صادرات نظامی خودش و تعهدات بین‌المللی موجود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ایران خیلی سریع باید به انتقال دانش فنی روسیه و چین در مورد تسلیحات لیزری با بردبلند و موتورهای جت مسافربری و جت های مافوق صوت جنگنده و پهپادهای مافوق صوت رادارگریز و زیردریائی های رادارگریز با سوخت اتمی قدم بردارد و آنچه را ندارد با هر وسیله ای که شده کسب کند حتی اگر خرید تسلیحاتی باشد تا با مهندسی معکوس به نداشته هایش دسترسی پیدا کند هم چنین به انتقال دانش فنی ساخت و تولید انواع موتورهای پیشران فوق سریع در زمینه قطارهای ریلی و زیرساخت های آن و موتورهای خودروی سنگین و سبک
آخرین اخبار