بورس نگار هشتاد و چهارم/

حرکت شارپی در بورس چیست؟

حرکت شارپی به مجموعه‌ای از روند‌های صعودی یا نزولی قیمت سهام در بازار بورس گفته می‌شود که با مقیاسی تقریباً بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

حرکت شارپی یا (spike) به مجموعه ای از روندهای صعودی یا نزولی قیمت سهام در بازار بورس گفته می شود که با مقیاسی تقریباً بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه صورت می گیرد.به این ترتیب با توجه به نزولی یا صعودی بودن حرکت شارپی ممکن است این حرکت به نفع یا ضرر سهامداران باشد. 

 اسپایک ها یا همان حرکت های شارپی نشان دهنده یک سری اطلاعات از قیمت سهام در بازار بورس هستند. با استفاده از اطلاعاتی که حرکت های شارپی در اختیار ما قرار می دهند می توانیم به چگونگی روند قیمت و بالا یا پایین آمدن سهام پی ببریم. تنها هنگامی زمینه ایجاد حرکت های شارپی مهیا می شود که خبر جدیدی بازار را دستخوش تغییر کند؛ مثلا وقتی که یک شرکت، درآمد زیادی به دست می آورد و بالاتر از سطح توقع تحلیل گران عمل می کند ممکن است حرکت های شارپی مشاهده شوند. رخ دادن حرکت شارپی می تواند در بسیاری از تصمیم های خرید و فروش سهام، کمک حال تحلیل گران فنی باشد. مثلا اگر حجم معاملاتی کاهش یا افزایش پیدا کند حرکت شارپی رخ می دهد.


بیشتر بخوانید


چگونگی تشخیص حرکت شارپی یک سهم

در تشخیص حرکت شارپی یک سهم به سه عامل می بایست توجه کنید:

 اخبار شرکت

تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال

با رصد اخبار شرکت در یک بازه زمانی به خوبی می توانید، از آینده آن شرکت مطلع شوید و از سودآوری نماد مذکور در آینده نزدیک آگاهی پیدا کنید چرا که هر چه نماد مورد نظر شما سودآوری بیشتری داشته باشد، طبیعتاً ارزش ذاتی آن بالاتر و قیمت سهام آن نیز افزایشی خواهد بود اما این بدان معنا نیست که بلافاصله پس از شنیدن یک خبر مثبت از یک شرکت، حرکت شارپی سهم آغاز خواهد شد.

مورد دومی که سهامداران می بایست به آن توجه کنند، وضعیت صنعتی است که شرکت مذکور در آن قرار دارد؛ با بررسی همه ریسک های موجود در بازار و همچنین شرایط کلی اقتصاد کشور و همچنین فعالیت های شرکت و بررسی صورت های مالی نماد مذکور در بازه های زمانی 3 ماهه به خوبی می توان از روند سودآوری شرکت مطلع شد و اگر با بررسی همه جوانب به این قطعیت رسیدید که سهم مذکور محکوم به صعود است، منتظر سیگنال های بازیگر سهم بنشیند.

هر سهمی به طور معمول خریدار خود را دارد که با توجه به ارزش واقعی سهم، قیمت آن را کنترل می کند و معمولاً خریداران سهم بر طبق الگوهای تکنیکال سهم آن را کنترل می کنند و اگر در بررسی های قبلی خود به این یقین رسیده اید که سهم در سطح حمایتی خود با پیروی از الگویی خاص، صعود خواهد کرد، آنگاه می توانید به کسب یک سود  از سهم مذکور امیدوار باشید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار