هنوز هوا سرد نشده اصفهان در مصرف گاز رکورد زد

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: شب گذشته مصرف گاز طبیعی استان اصفهان به ۶۵ میلیون مترمکعب رسید، در حالیکه در اوج سرمای زمستان سال گذشته مصرف گاز اصفهان به ۷۴ میلیون مترمکعب رسیده بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مصطفی علوی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به افزایش مصرف گاز در استان با توجه به سرد شدن هوا، اظهار کرد: با شروع فصل سرما، به تبع استفاده از وسایل سرمایشی در منازل، مراکز صنعتی و تجاری افزایش می‌یابد و امسال نیز با توجه به سرمای هوا مصرف گاز طبیعی به شدت افزایش یافته است.

او با بیان اینکه مصرف گاز استان اصفهان در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است، افزود: شب گذشته مصرف گاز طبیعی استان به ۶۵ میلیون مترمکعب رسید که مصرف بسیار سنگینی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: سال گذشته و در اوج سرمای هوا حداکثر مصرف گاز استان به ۷۴ میلیون مترمکعب رسید، اما با توجه به اینکه هنوز با سرمای شدید فاصله داریم بنابراین مصرف بهینه گاز طبیعی ضرورت دارد.


مصرف بهینه گاز به معنای مصرف نکردن نیست


او با بیان اینکه مصرف بهینه گاز به معنای مصرف نکردن نیست، توضیح داد: باید سیستم گرمایشی منازل و اتاق‌هایی که در آن حضور نداریم را خاموش کنیم و حتی الامکان در مواقعی که در منزل نیستم؛ دمای بخاری و یا سیستم‌های گرمایشی را کم کرده و یا حتی حالت شمعک آن را خاموش کنیم.

علوی با بیان اینکه استان اصفهان به شدت توسعه یافته و حجم مصرف گاز افزایش یافته است، گفت: تمام ۱۱۰ شهر استان اصفهان از گازطبیعی بهره‌مند هستند و با توجه به اینکه استان در مسیر خطوط گاز است، با این حال اجازه هر میزان مصرف به استان داده نمی‌شود، چراکه این خطوط گاز سراسری است و تمام کشور باید از گاز بهره‌مند شوند و طبیعی است که وقتی در نقاط دورافتاده افت فشار گاز داریم، باید مصرف گاز را کمتر کنیم.

او با بیان اینکه افزایش مصرف گاز در بخش خانگی موجب فشار بی حد به صنایع و یا حتی تغییر سوخت در برخی مواقع می‌شود، تصریح کرد: به طور قطع تغییر به سمت استفاده از سوخت دوم گرفتاری‌های خاص خود را دارد، از سوی دیگر سوخت‌های فسیلی غیر گاز، آلودگی بالایی دارند و با توجه به اینکه روز‌های پاک کلانشهر اصفهان کم است، استفاده از سوخت غیر گاز برای صنایع اثرات منفی بر این شهر خواهد گذاشت.

تغییر سوخت صنایع و مشکل آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به تعدد نیروگاه‌های مختلف در سطح استان، گفت: به عنوان مثال نیروگاه شهید منتظری اصفهان مصرف سنگین گاز دارد که نباید در فصل سرد نسبت به تغییر سوخت آن‌ها اقدام شود.

او با بیان اینکه استفاده از سوخت گاز در کشور، صرفه اقتصادی دارد و، اما باید این سوخت را با حساب و کتاب مصرف کنیم، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا نباید با تغییر سوخت صنایع و دامن زدن بر آلودگی موجب رنجش و بیماری هم استانی‌ها هستیم.

علوی، از مساجد، مدارس و ادارات تقاضا کرد تا نیم ساعت قبل از تعطیلی حتما سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش کنند و اجازه ندهند در زمان شب این وسایل روشن باشند، چرا که حجم بالایی انرژی مصرف می‌شود.

او به منطقه شرق استان اصفهان و استفاده مردم آن منطقه از گاز سی ان جی اشاره کرد و گفت: در این مناطق ناچاریم با فشرده کردن گاز و حمل آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر، گاز طبیعی را به حدود ۷ نقطه شرق استان منتقل کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تاکید کرد: این گاز به سختی فشرده و به این مناطق حمل می‌شود، بنابراین از اهالی شرق استان تقاضا داریم تا در مصرف گاز دقت بیشتری داشته باشند، چراکه اگر مصرف بهینه در این مناطق نداشته باشیم احتمال قطع جریان گاز وجود دارد.
 

۷۰ درصد مصرف گاز استان در بخش صنعت است

به گفته علوی، ۳۵ درصد مصارف گاز در استان اصفهان در بخش صنعت، ۳۵ در بخش نیروگاهی، ۲۰ درصد در بخش خانگی، حدود ۵ درصد در بخش سی ان جی و بقیه در بخش تجاری مصرف می‌شود و طبیعی است که میزان مصرف بخش خانگی در زمستان افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: با سردتر شدن هوا مصرف گاز بخش خانگی به افزایش می‌یابد و با توجه به تداوم مصرف صنایع، اگر مصرف بهینه گاز نداشتیم با توجه به اینکه اولویت با بخش خانگی است، احتمال قطع گاز برخی صنایع پرمصرف وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان همچنین با تاکید بر ضرورت رعایت مباحث ایمنی، اظهار کرد: متاسفانه چند شب پیش شاهد حادثه گازگرفتگی و فوت دو نفر از هم استانی‌های خود بودیم.


رعایت مباحث ایمنی مصرف گاز از سه منظر


او با بیان اینکه ایمنی را باید از سه منظر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگرچه انرژی مورد نیاز است، اما بخشی از بخار آب بی ضرر و بخشی گاز سمی است.

علوی با بیان اینکه باید گاز‌های سمی را به بیرون هدایت کنیم و اگر افراد این گاز را استنشاق کنند، بسته به میزان تنفس آنها، باعث خطراتی می‌شود، ادامه داد: بخشی از خطرات به نشت گاز برمی گردد و ممکن است اثر انفجاری داشته باشد و یا حتی ممکن است استنشاق آن موجب مرگ افراد شود، بنابراین افراد باید نسبت به ایمنی شیر‌های بدون درب پوش، دودکش ها، شلنگ‌ها و بست‌های گاز اطمینان حاصل کنند.

او با اشاره به اینکه در نقاطی که بخاری کار می‌کند دائم هوا، اکسیژن را جذب و می‌سوزاند که در نهایت این از دودکش گاز خارج می‌کند، گفت: باید توجه داشت به همان میزان که اکسیژن مصرف می‌کنیم، باید اکسیژن وارد اتاق شود، اما اگر تمام درز‌های اتاق را ببندیم اکسیژن رو به کاهش و تمام می‌شود و شعله از رنگ آبی به سمت زرد می‌رود که این نشانه بد سوختن است و در این شرایط افراد دچار سردرد و حتی بعضا خطرات جانی می‌شوند.


اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها بخش خانگی


مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به افزایش بالای مصرف گاز طبیعی، شرکت ملی گاز ایران برای نخستین بار تصمیم به بررسی و کنترل موتورخانه‌ها در بخش خانگی کرده است، گفت: شرکت گاز در بخش خانگی به صورت رایگان به دنبال کنترل موتورخانه‌ها است، بنابراین دارندگان موتورخانه‌ها می‌توانند به سایت www.Nigc.ir و یا لینک goc.nigc.ir مراجعه کنند.

او توضیح داد: مشترکینی که موتورخانه دارند می‌توانند به این سایت وارد شوند و با دادن برخی مشخصات، مشخص خواهد شد که مصرف موتورخانه آن‌ها بهینه است یا خیر.

علوی تاکید کرد: اگر مصرف موتورخانه این مشترکین بهینه نبود آن‌ها را به سمت تیمی رهنمون می‌کنیم که به صورت رایگان نسبت به اصلاح وضعیت موتورخانه‌ها آن‌ها به صورت فنی اقدام خواهد شد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.