چگونه پوکی استخوان را به موقع تشخیص دهیم و مهار کنیم؟

با آموزش در خصوص عوامل خطر پوکی استخوان، می‌توانیم افراد در معرض ابتلا را نسبت به تشخیص به موقع این بیماری خاموش، ترغیب کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فریبا مرادی رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره پوکی استخوان اظهار کرد: از هر ۳ بانوی بالای ۵۰ سال و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.

او تصریح کرد: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی آغاز می‌شود و یکی از مشکلات شایع سیستم‌های بهداشتی درمانی در دنیای امروز است، نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند در کشور ما نیز، شیوع به نسبت بالایی دارد.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به اهمیت پوکی استخوان، سازمان جهانی بهداشت روز ۲۰ اکتبر میلادی برابر با ۲۹ مهر ماه را به عنوان روز جهانی «استئوپروز» نامگذاری کرده است، در این بیماری با کاهش استحکام استخوان ها، فرد ممکن است بر اثر زمین خوردن یا در صورت پیشرفت بیماری، در اثر عطسه یا تکان‌های ناگهانی دچار شکستگی شود.

مرادی با بیان اینکه شکستگی، مهم‌ترین و جدی‌ترین عارضه پوکی استخوان است، افزود: سالانه ۲ میلیون نفر در کشور در معرض شکستگی استخوان قرار دارند و تخمین زده می‌شود که در هر ساعت، ۶ شکستگی لگن در کشور رخ می‌دهد و ۳۳ درصد از بیمارانی که مبتلا به شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، طی یک سال بعد از آن به طور کامل وابسته می‌شوند و ۲۰ تا ۲۴ درصد از این افراد در سال نخست پس از شکستگی فوت می‌کنند.

او اضافه کرد: وابستگی به مراقبت، کاهش فعالیت‌های روزمره و افسردگی، شایع‌ترین عواقب شکستگی لگن است.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه عبوم پزشکی شیراز با این هشدار که کم تحرکی، کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین D و مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، اظهار کرد: برخی از بیماری‌ها نظیر پُرکاری تیروئید، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و همچنین مصرف برخی دارو‌ها مانند «کورتون» نیز در بلند مدت سبب پوکی استخوان می‌شود.

او، عوامل دیگری نیز مانند کمبود وزن بیش از ۱۰ درصد نسبت به وزن دوره جوانی یا توده بدنی کمتر از ۱۹ را نیز از علت‌های مهم پوکی استخوان دانست و ادامه داد: در اغلب موارد، استئوپروز به دنبال یک شکستگی حاد و پس از آن انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود، به همین دلیل WHO امسال برای دومین سال متوالی شعار روز جهانی استئوپروز را «مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع» اعلام کرده است، پس همه ما موظف هستیم ضمن افزایش توجه و آموزش مردم در خصوص عوامل خطر پوکی استخوان، افراد در معرض ابتلا را نسبت به اقدام برای تشخیص به موقع این بیماری خاموش، ترغیب کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار