توصیه‌های کشاورزی برای کشت محصولات پاییزه

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با زمان کشت محصولات پاییزی در استان توصیه‌هایی ارائه کرد.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،   گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در مهرماه توصیه می‌شود در نوار جنوبی استان کشت کلزا آغاز شود.

او افزود: با توجه به گزارش اداره هواشناسی و نبود بارندگی موثردر روز‌های آینده، کشت در نوار شمالی و بخش شرقی استان با احتیاط انجام و تا اعلام شرایط بارندگی بعدی با کمی تاخیر انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: توصیه می‌شود کشت چغندر قند در اولین فرصت انجام شود و از آنجایی که علف‌های هرز عمده‌ترین مشکل زراعت چغندر قند در استان هستند باید کاربرد علفکش‌ها در سه نوبت تقسیط شود.

حق نما افزود: مقررشده انجام روش‌های کشت "رایزبد"، "جوی"، "پشته" و "کف کاری" به تناسب نیاز هر منطقه مورد توجه جدی قرار گیرند و برای تهیه دستورالعمل لازم الاجرا به مراکز خدمات هماهنگی مراجعه شود.

حق نما در رابطه با کشت گندم گفت: تاریخ کاشت گندم با توجه به منطقه و نوع رقم مشخص شود.

او افزود: تغییر سیستم کشت از کشت flat به کشت جوی پشته‌ای و رایزبد در مناطق گندم آبی مورد توجه قرار گیرد.

حق نما ادامه داد: استفاده از محرک‌های رشد و ریز مغذی‌ها بصورت بذر مال برای دستیابی به تراکم مطلوب و استقرار بهتر بوته‌ها بویژه در دیمزار‌ها استفاده شود.

او گفت: نظارت بر اجرای صحیح بوجاری و ضدعفونی بذر در مناطق کمتر توسعه یافته استان که عمدتاً از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند جدی گرفته شود.

او در رابطه با تغذیه بهینه محصولات پاییزه گفت: کاربرد کود‌های زیستی بخصوص در مزارعی که فسفر و پتاس مصرف نشده است مورد توجه قرار گیرد.

حق نما ادامه داد: کاربرد کود‌های گوگردی با شکل سولفاته و در صورت نبود آن، استفاده از گوگرد عنصری همراه با باکتری تیوباسیلیوس با توجه به شرایط دمایی در نظر گرفته شود.

او افزود: مصرف کود بنتونیت بالای ۱۰ درصد در خاک‌های سنگین با مقدار رس بالا توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/ق
برچسب ها: کشت پاییزه ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.