شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها بین ورزشکاران کدام است؟

مسئول کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت : شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها بین ورزشکاران از ناحیه زانو، مچ پا و شانه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ زینب خادمی مسئول کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با بیان اینکه معمولا در هر ورزشی احتمال آسیب دیدگی ورزشکاران وجود دارد، گفت : در بین رشته‌های ورزشی فوتبال، کشتی، تکواندو و کاراته بیشترین آمار آسیب دیدگی‌های ورزشی را در کرمانشاه به خود اختصاص داده‌اند.

او شایع‌ترین آسیب دیدگی‌های ورزشی را هم مربوط به زانو، مچ پا و شانه دانست و گفت : حدود ۷۰ درصد از آسیب دیدگی‌های ورزشکاران معمولا در حد کشیدگی عضلات است که با استراحت کافی، استفاده از کیسه یخ، فشار دادن و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده به راحتی درمان می‌شوند.

او افزود: حدود ۳۰ درصد از آسیب دیدگی‌ها هم درحدی هستند که نیاز به خدمات درمانی دارند و از این میزان ۱۰ درصد به عمل جراحی ختم می‌شود.

خادمی مهمترین علت وقوع آسیب دیدگی‌ها بین ورزشکاران را گرم نکردن و سرد نکردن قبل و بعد از تمرینات دانست و افزود: قبل از شروع هر تمرین ورزشی باید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ورزشکار به گرم کردن بدن خود بپردازند تا با این کار ضربان قلب بتدریج افزایش پیدا کند و عضلات و مفاصل هم برای شروع تمرینات شُل شوند، اما متاسفانه بسیاری از ورزشکاران این اصل را راعایت نمی‌کنند و به سرعت تمرینات را شروع می‌کنند.

او ادامه داد: اجرای حرکات کششی حین گرم کردن هم باعث می‌شود تا انعطاف پذیری بدن بالا برود و خطر آسیب دیدگی و دردناک شدن عضلات از بین برود.

مسئول کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه توصیه‌هایی برای پیشگیری از آسیب دیدگی بین ورزشکاران هم داشت و افزود: ورزشکاران تلاش کنند تا جایی که می‌توانند روی یک گروه از عضلات بدن تمرکز نکنند و فعالیت‌های ورزشی متنوعی را به منظور درگیر کردن تمام عضلات بدن انجام دهند.

او گفت: شناخت نقاط آسیب پذیر بدن هم کمک می‌کند تا ورزشکار با احتیاط بیشتری تمرینات خود را ادامه دهد. از سوی دیگر سوخت مورد نیاز بدن از جمله نوشیدن کافی مایعات بویژه آب، قبل، حین و بعد از تمرین نیز بسیار مهم است.

خادمی افزود: استفاده از تجهیزات ورزشی مناسبت، کفش استاندارد، لباس مناسب و ... نیز در کاهش بروز آسیب دیدگی‌های ورزشی کمک می‌کند.

او ادامه داد: اگر ورزشکاری حین ورزش دچار آسیب دیدگی ناگهانی، با درد شدید و ورم عضله شد، باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

مسئول کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: درصورتی که ورزشکاری حین تمرین دچار آسیب دیدگی شد، باید تمرین خود را متوقف کند، چرا که ادامه تمرین ممکن است شدت آسیب دیدگی را افزایش دهد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار