کرونا روی دور رکوردشکنی در ایران/ احتمال محدودیت سفر در تعطیلات و آخر هفته‌ها

کرونا همچنان روی دور رکوردشکنی است و معاون وزیر بهداشت از احتمال محدودیت سفر در آخر هفته‌ها و تعطیلات سخن گفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار مرگ و میر کرونا در ایران چند روزی است که وارد کانال ۳۰۰ نفر شده است، آمار‌هایی که روز‌های سیاه کرونایی را برای مردم ایران رقم می‌زنند، چند روزی است که ایران جزو پنج کشور رکورددار آمار روزانه فوتی‌های کرونا قرار دارد، موضوعی که پیش از این مسئولان و متخصصان بهداشت و درمان کشور درباره آن هشدار داده بودند.

باید توجه داشت که با ورود به فصل سرد سال همه دنیا در انتظار پیک مجدد کرونا و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان است، اما ما در شرایطی که ما پیک سوم کرونا را در ایران سپری می‌کنیم که شمار فوتی‌ها به صورت نگران‌کننده‌ای روند صعودی دارد و برخی پیش بینی‌ها فوت روزانه ۶۰۰ بیمار را پیش بینی کرده اند.

ما در حالی پیک سوم بیماری کرونا را سپری می‌کنیم که با شلوغی بیمارستان‌ها، خستگی کادر درمان، بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی رو به رو هستیم از طرفی بسیاری از مقامات و مسئولان به اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده و کنترلی بی توجه هستند و در اجرایی آن مماشات می‌کنند، این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها با بیشترین ادعا‌های حقوق بشری و شهروندی، اقدامات تنبیهی و سختگیرانه‌ای برای کنترل بیماری کرونا انجام شده است.

وضعیت کرونایی استان‌های مختلف ایران

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور حدود ۵۴ درصد است و بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی به علت سهل‌انگاری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در هفته گذشته مربوط به نانوایی‌هاست همچنین بیشترین میزان استفاده از ماسک در مدارس و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کمترین میزان استفاده از ماسک در پاساژ‌ها گزارش شده است.

بر اساس گزارش‌های اعلامی وزات بهداشت، بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های قم، کردستان، یزد، لرستان، ایلام، سمنان و خراسان جنوبی گزارش شده است. میزان بروز در این استان‌ها دارای اختلاف قابل توجه با میزان متوسط کشوری بوده و از این بین وضعیت استان‌های قم و لرستان با بیشترین میزان اختلاف بسیار نگران کننده است همچنین کمترین میزان بروز موارد بستری در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان گزارش شده است.

همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر در هفته چهارم مهر در استان‌های قم، مرکزی، ایلام، آذربایجان غربی، البرز و آدربایجان شرقی گزارش شده است. میزان بروز موارد مرگ و میر در این استان‌ها با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میزان متوسط کشوری است و از این میان استان‌های قم، مرکزی و ایلام دارای بیشترین میزان اختلاف با عدد میانگین مرگ و میر کشوری هستند همچنین کمترین میزان بروز مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران بوده است.


بیشتر بخوانید


سفر در روزهای کرونایی

شل کن، سفت کن در اعمال محدودیت‌های کرونایی

همه این‌ها در حالی است که در ایران پس از ماه‌ها برای کسانی که ماسک نمی‌زنند، جریمه‌ای تعیین شده است هر چند معلوم نیست تا چه حد این جرایم اعمال و عملیاتی شود و تا چه میزان این جرایم اندک بازدارنده خواهد بود، مسئولان ما چند هفته زمان را از دست دادند تا برای یک ماسک نزدن جریمه اعمال کنند، همچنین شاهد آن هستیم روزی برگزاری کنکور هفته‌ها دچار چالش می‌شود و روزی مسئولان تصمیم می‌گیرند مدارس را بازگشایی کنند و چند هفته بعد تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیرند، بازگشایی و محدودیت‌ها هم دست کمی از این قبیل موضوعات نداشته است.

اعمال محدودیت‌ها و برخورد تا متخلفان بهداشتی موضوعی است که وزیر بهداشت بار‌ها نسبت به آن گلایه کرده و گفته است: یکی از درد‌های درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد. طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم، چند وقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام یک از پرواز‌های ما منطبق با دستوالعمل‌های بهداشتی است؟.

نمکی افزود: کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. در کشور‌هایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول بهداشتی است؟، در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.

سفرهای کرونایی

سفر‌های کرونایی همچنان ادامه دارد

در یان شرایط اوج کرونا، سفر هم یکی از مهمترین علل بروز بیماری در کشور است، پیش از این کارمندان به دلیل نداشتن مرخصی یا مدرسه رفتن فرزندانشان از سفر رفتن در تعطیلات آخر هفته منصرف می‌شدند، حالا هیچ مانعی برای سفر رفتن وجود ندارد؛ کلاس درسی برقرار نیست، عده‌ای دورکار هستند و با وجود درکوردشکنی‌های پی‌درپی کرونا برای گروهی از افراد جامعه، هشداری برای ماندن در خانه نیست. گوش‌ها به شنیدن عدد‌های روزانه مرگ عادت کرده و جاده‌ها هنوز باز است.

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سطح فردی، کاهش خطر انتقال کروناویروس با سه راه استفاده درست و منطقی از ماسک، شست و شوی مرتب و صحیح دست‌ها با آب و صابون و رعایت فاصله گذاری فیزیکی محقق می‌شود. در همین راستا باید توجه داشت که حضور در فضا‌های سربسته شلوغ که تهویه مناسبی ندارد شانس ابتلا به کرونا را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مصطفوی ادامه داد: در تجمعات، فاصله گذاری‌های فیزیکی معمولا به درستی رعایت نمی‌شود و شانس ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند و یکی از رویداد‌های همراه با تجمع که موجب گسترش بیماری می‌شود، سفر است. در سفر، افراد در اماکن تفریحی و رفاهی تجمع می‌کنند و با سردتر شدن هوا، احتمال تجمع مسافرین در مکان‌های سربسته افزایش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران بیان کرد: در هر مسافرتی دو گروه متاثر از مخاطرات سفر می‌شوند، یک گروه افرادی هستند که سفر می‌کنند، می‌توانند حامل بی علامت یا کم علامت ویروس باشند و افراد حاضر در شهر مقصد یا سایر مسافرین را آلوده کنند، و گروه دیگر، خود مسافرین هستند که ممکن است در شهر مقصد سفر از افراد بومی به کرونا آلوده شوند و پس از بازگشت از سفر، شهر مبدا و محل زندگی خود را آلوده کنند.

مصطفوی گفت: متاسفانه در سفر‌ها علاوه بر رعایت نشدن فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و به همین دلیل شانس ابتلا به کرونا در سفر بالاست و توصیه این است از سفر‌های غیرضروری پرهیز شود و در سفر‌های ضروری هم همه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران گفت: متاسفانه روند اپیدمی کرونا در کشور مناسب نیست و این انتظار وجود دارد که مردم نکات بهداشتی را در روز‌های سخت بیشتر رعایت کنند. همچنین برای سفر‌های غیرضروری محدودیت و تنبیهاتی اعمال و نظارت‌ها جدی‌تر شود و نباید عده‌ای قلیل از تعطیلات برای گسترش بیشتر بیماری استفاده کنند.

سفر ممنوع

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ثابت شده است هر گونه سفر درون و برون شهری به دلیل افزایش تماس‌های اجتماعی موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری می‌شود، حتی کسانی که فکر می‌کنند از منزل خود خارج می‌شوند و به ویلای خود در شمال سفر می‌کنند، در بین راه خرید می‌کنند، از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند و به رستوران بروند و همه این‌ها زمینه تماس و ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

حریرچی ادامه داد: تجارب ما در پیک‌های قبلی کرونا نشان می‌دهد که در استان تهران و البرز افرادی که به سفر رفته بودند با خود بیماری را باز می‌گردانند و این موضوع قابل اثبات است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با توجه به این موضوعات درخواست ما خودداری از سفر‌های غیر ضرور است و ستاد کروناست تهران و استاندار درخواست اعمال محدودیت سفر و حتی تشدید مجازات و جریمه برای کسانی که در اوج بیماری سفر می‌کنند، داشتند.

حریرچی افزود: ما علی رغم اینکه در فصل پاییز هستیم و در هفته گذشته با وجود اینکه فقط پنج شنبه تعطیل بود، اما شاهد ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی کشور بودیم.

ممنوعیت تردد در آخر هفته و تعطیلات تحقق می‌یابد؟

در این میان، سیاست یک بام و دوهوای مسئولان برای جلوگیری از سفر‌های غیر ضروری خود مزید بر علت شده است و اگر چه در ظاهر به نظر می‌رسد که شیوه نامه‌ها در حال اجراست، اما در عمل، ایرانیان مانند گذشته بار سفر می‌بندند و راهی مناطق دور و نزدیک می‌شوند.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که محدودیت تردد در اواخر هفته‌ها و تعطیلی‌ها مانند بسیاری از کشور‌ها بتواند جلوی سفر‌های غیر ضرور ایرنیان را بگیرد، در تعطیلی گذشته محدودیت تردد در پنج استان اعمال شد، اما به دلیل درست عمل نکردن محدودیت‌ها و مقاومت بسیاری از مردم تنها شاهد کاهش ۲۰ درصد سفر‌ها بودیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به راهکار وزارت بهداشت برای کنترل شرایط کرونایی گفت: تشدید نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمک پلیس و نیروی انتظامی انجام می‌شود، همچنین نظارت و بازدید متخصصان بهداشتی و مردمی بر اماکن مختلف از جمله راهکار‌های مقابله با کروناست.

رئیسی تصریح کرد: از شنبه آینده پلیس برخورد جدی‌تر همراه با جریمه را آغاز خواهد کرد، برای تعطیلی هفته بعد محدودیتی اعلام نمی‌کنیم، اما برای تعطیلی‌های پس از آن با تصویب طرح جامع تصمیماتی می‌گیریم که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

بیماری کرونا نه دارو دارد و نه واکسن و فقط راهش پیشگیری و فاصله‌گذاری است، این ویروس با پیشگیری قابل کنترل بوده و پیشگیری هم شامل فاصله‌گذاری، ماسک و شستن دست است، در شرایط کنونی باید بیش از پیش نکات بهداشتی را رعایت کنیم، سفر نرویم و محدودیت‌ها بیشتر از گذشته اعمال شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۷:۲۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
همه چیز تقصیر مردمه.
تو تمام دنیا دولتها با ایجاد محدودیت، افزایش تست گیری و پیگیری بیماران و حمایت از کسبو کارها کنترلش کردن ولی تو این مملکت سران ولنو مردم مقصر همه گرونیا و بدبختیا.
اگه اینه خوب از مردم بپرسید باید چه کرد تا بتون بگن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
باسلام. والله به خدا بستن جاده خنده داره اصلا.شما چادر زدن.مهمان پذیر ها. بوم گردی. هتل. و تفرج گاها رو ببند و ممنوع کن کل جاده ها رو باز بزار. اگر کسی رفت. اگه سفر نود درصد کاهش پیدا نکرد.مسغره کردید خودتونو جاده میبندین.سفرهای درون شهری با تمام ظرفیت مشغول هست. مترو. اتوبوس. پاساژها. ادارات دولتی همه باز و با تمام توان کار میکنن و رفت و آمد ایجاد میکنن شما جاده میبندی.دورکاری چهل درصد رفت و آمد رو کاهش میده شما ظرفیت دورکاری رو پنجاه درصد میکنی جای اینکه با یک سوم کار کنن. برید آقا.اینم مثل همین چهل سال خدمتونه.بحای اینکه اساسی مشگل رو حل کنید جاده میبندین.دیگه پول نیست نون بخوریم شما جاده ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
چرا برای تشییع محدودیت نمیذارید ؟
تشییع مدافعان حرم
تشییع مدافعان امر به معروف
تشییع خواننده
.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگه قم همون اول قرنطینه میکردین...اگر این غرور سیاست میزاشتین کنار
الان این وضع اوضاع نبود....هنوزم اسم قم صدر اخبار کروناس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
چشن مسؤلان کاخ نشین روشن!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
نتیجه عدم عزم جدی دولت برای خروج از بحران...
کادر بهداشت و درمان مهم نیست...
سیاست مهم است...
همیشه بهانه ای باید باشد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ما که چشممون آب نمی خوره از این دولت انگار عادی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
چرا جریمه های یک میلیون تومان برای مسافرت های که ضرورت نداره نمیزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
فعلا سه هفته است شعار می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
نمیشه کرونا رو کنترل کرد آخه. تازه بعد این همه مرگ و میر میگید احتمال؟ً!!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۲۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
احتمال محدودیت در سفر...!!!!!!!!!!!!!!!آقایان خواب تشریف دارید یا خود رابه خواب میزنید؟؟ چقدر دیگر باید خانواده ها داغدار شوند تا شما به خودتون بیائید و جلوی یک عده افرادخوش گذران و بی ..... رو بگیرید؟
آخرین اخبار