مشاهده حوض وسط میدان فردوسی از فضا با ماهواره‌های ایرانی

صنعت فضایی کشورمان در سال‌های اخیر به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که الآن می‌توانیم ماهواره‌هایی با دقت تصویربرداری بسیار بالا بسازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود موانع و تحریم‌ها، به همت محققان و دانشمندان کشورمان تاکنون از پیشرفت‌های خوبی در زمینه صنعت هوافضا و انواع مختلف ماهواره‌ها برخوردار بوده است و در بین سایر کشور‌های جهان جایگاه مناسبی دارد. 

صنعت فضایی ایران از دهه ۸۰ به بعد آغاز به کار کرد و هم‌اکنون دارای رتبه خوبی در حوزه ساخت ماهواره و دستیابی به علم فضاست.

ساخت ماهواره‌های مختلف مانند ناهید، کاوشگر، شریف ‌سَت، پیام و ظفر و ماهواره‌هایی که هم‌اکنون در پژوهشگاه فضایی و دانشگاه‌های دیگر در دست ساخت هستند، از جمله این دستاورد‌هاست.

ساخت ماهواره در دانشگاه‌ها به دست جوانان و دانشجویان در حال انجام است و تعداد بسیاری از ماهواره‌ها با قابلیت‌های متعددی هم اکنون طراحی و ساخته شده‌اند که در صف پرتاب قرار دارند.

"پارس یک"، ماهواره‌ای سنجشی با دوربینی که کیفیت بالا و توانایی تفکیک ۱۵ متری دارد، قرار است از تمام سرزمین ایران عکسبرداری کند و بعد با استفاده از فرستنده‌های پرقدرت مخابراتی عکس‌های با کیفیت را به ایستگاه‌های زمینی بفرستد.

این ماهواره از مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین عکسبرداری می‌کند تا برای پایش زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها، وضعیت دریاچه‌ها و تخمین وسعت مخاطرات طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

 اما "ناهید ۲"، میکروماهواره مخابراتی، یک ماهواره مکعبی شکل به اندازه ۶۴ سانتی متر و وزن ۱۱۰ کیلوگرم است که مدل ارتقا یافته "ناهید ۱" است و از روی زمین قابل کنترل است. این ماهواره انرژی خود را از سلول های خورشیدی می‌گیرد و می‌تواند در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین برای دو سال شناور باشد.

هر دوی این ماهواره‌ها در پژوهشگاه فضایی ایران و ارتباطات ساخته شده‌اند و در آزمایشگاه‌های تخصصی، مراحل آزمایش را طی می‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار