از کاشت تا روش نگهداری برگ خرگوشی، گیاهی مناسب برای آپارتمان نشین‌ها

برگ خرگوشی، گیاهی با برگ‌های جوان نیزه‌ای شکل است که در قسمت تحتانی نزدیک به محل اتصال به دم برگ به صورت دو گوشواره دیده می‌شود.

مهدیس امجدی، کارشناس ارشد فضای سبز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: گیاه آپارتمانی برگ خرگوشی یا سینگونیوم گیاهی بالارونده، با رشد سریع و شبیه فیلودندرون است. طرز تشخیص این گیاه در مقایسه با فیلودندرون، برگ‌های جوان نیزه‌ای شکل آن است که در قسمت تحتانی نزدیک به محل اتصال به دم برگ به صورت دو گوشواره دیده می‌شود.

او افزود: رگبرگ‌های این گونه زرد رنگ است و به مرور که سن گیاه افزایش می‌یابد، برگ‌های تحتانی خود را از دست می دهد و زشت می‌شود.

امجدی گفت: سینگونیوم به سایه تا نور معمولی، حرارت بالا، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد وخاک قلیایی احتیاج دارد.

او افزود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اسفند تا مرداد ماه، مصرف کرد و مخلوطی از خاک برگ، تورب و خاک ماسه‌ای برای پرورش سینگونیوم مطلوب است.

این کارشناس فضای سبز گفت: این گیاه را می‌توان با روش کاشت مستقیم قلمه در خاک تکثیر کرد  کهبرای این کار باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان، قلمه‌های انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر با یک چاقوی تیز، جدا کرد سپس برگ‌های پایینی قلمه را برید

او افزود: انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببریم و هر سه قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست مخصوص و بذر و قلمه قرار دهیم؛ گلدانی را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانیم و آن‌ها را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نورمناسب نگه داری کنیمدو ماه طول می کشد تا ریشه دهی و رشد مجدد آغاز شود؛ پس از آن کیسه پلاستیکی را از روی قلمه بردارید و گیاه جدید را با کود مایع رقیق شده تغذیه کنید.

امجدی گفت: این گیاه در اثرحمله كنه ریز قرمز، پوشیده از تارهای عنكبوتی می شود که برای مقابله با این کنه بهتر است ابتدا برگ های گیاه را با ترکیب یک به هزار مایع ظرفشویی و آب تمیز کرد و اگر اثرات کنه از بین نرفت از سموم مخصوص موجود در بازار بهره گرفت.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.