در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتخاب نماینده‌ای از اولیا برای پیگیری و انعکاس تخلفات مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به روش‌های ثبت شکایات مردمی گفت: اولیا به عنوان ناظران می‌توانند این موضوع را به ما اعلام کنند.

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره روند رسیدگی به شکایات مردمی مبنی بر اخذ وجه در مدارس دولتی بیان کرد: در آموزش و پرورش براساس اصل ٣٠ قانون اساسی و آیین نامه اجرایی مدارس، تحصیل در مدارس دولتی چه زمانی که آموزش حضوری بود و چه اکنون که در شبکه شاد دنبال می‌شود، رایگان بوده و این موضوع به همه مدارس ابلاغ شده است؛ بنابراین دریافت وجه وجاهت قانونی ندارد.

او ادامه داد: در مدارس غیردولتی و خاص هم دریافت وجه متناسب با شهریه‌های مصوب ابلاغی است و حق دریافت وجه مجدد بابت آموزش ندارند. اگر خانواده‌ها در این مسیر با مشکلاتی مواجه شدند روش‌هایی برای ثبت شکایات در نظر گرفتیم.

روش های رسیدگی به شکایات مردمی از مدارس 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به سه روش برای ثبت شکایات مردمی گفت: اولیا می‌توانند مستقیما شکایت خود را به اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش اعلام کنند یا آنکه از طریق سامانه ثبت شکایت به نشانی shekayatmedu.ir اقدام کنند. همچنین روشی جدید از تیر امسال به مدارس ابلاغ شده است به این ترتیب که یکی از اولیای دانش آموزان به عنوان نماینده، متولی کار شود.

مظفر در تشریح روش آخر یاد شده افزود: یک نفر از اولیای دانش آموزان به عنوان اولیای ناظر انتخاب شود و مسئولیت دارد تا اگر تخلفی در مدرسه رخ دهد آن را به ما گزارش کند. یکی از شاخص‌های در نظر گرفته شده دریافت نکردن وجه نقد است که اگر این موضوع اتفاق بیفتد، در فرم طراحی شده این مورد را ذکر کند و آن را به مدیر تذکر دهد، اگر مدیر مدرسه ترتیب اثری ندهد، فرم را تکمیل و به کارشناس ما در بخش رسیدگی به شکایات منطقه خود تحویل دهد تا کارشناس آن را در سامانه ثبت و به این موضوع رسیدگی کنیم.

مظفر گفت: بعد از ثبت در سامانه، برای رفع تخلف مطرح شده به مدیر تذکر می‌دهیم و اگر تغییری در عملکرد حاصل نشد، از طریق مسیر‌های قانونی پیشرفت کار دنبال می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال اخیرا یکی از مدارس غیردولتی بیش از ٢٨ میلیون تومان از دانش آموزان شهریه اخذ کرده بود یا در مورد دیگر یک مدرسه دولتی برای استفاده از نرم افزار خاصی جز شاد مطالبه مبلغی بیش از یک میلیون تومان از خانواده‌ها داشت که شخصا با مدیران این مدارس تماس دارم و در حال بررسی هستیم، اگر احیانا این گزارش‌ها مصداق داشته باشد آن را منتفی خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار