هموار شدن راه کاهش بدهی‌های سودان با حذف از لیست سیاه

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد حذف سودان از لیست حامیان تروریسم راه را برای کاهش و بخشیده شدن بدهی‌های این کشور هموار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای حذف نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریسم به مثابه گامی برای کاهش دادن بدهی‌های که بر دوش این کشور سنگینی می‌کند، است.

«کارول پکر» رئیس هیئت صندوق بین المللی پول در سودان، در این خصوص گفت: ما خوشحالیم که دولت آمریکا به کنگره به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد سودان را از لیست سیاه حذف کند و این کار به مثابه برداشته شدن یکی از موانع برای بخشودگی بد‌های‌های این کشور در چارچوب ابتکار عمل ویژه کشور‌های فقیر با بدهی‌های سنگین است.

«عبدالله حمدوک» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، در پیامی توئیتری دیروز (جمعه) نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی حذف نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریسم را امضا کرده است.

این در حالی است که پیشتر ترامپ در توئیتری جداگانه گفته بود که توافق خروج نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریست به ازای پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به «قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنان» صورت گرفته است.

منابع مصری و سودانی درباره پشت پرده این تصمیم آمریکا به روزنامه العربی الجدید گفتند که این شرط آمریکا با وضع اقتصادی دولت سودان همخوانی ندارد و دولت این کشور نیز اعلام کرده که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، تأکید کرده است که این غرامت را از طرف دولت سودان پرداخت خواهد کرد تا توافق عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی هر چه سریعتر انجام شود.

منابع رژیم صهیونیستی نیز بار‌ها اعلام کرده بودند که خروج سودان از لیست سیاه آمریکا منوط به عادی سازی روابط خارطوم با تل آویو است که این اقدام نیز دیروز علنی شد و در بیانیه‌ای مشترک اعلام عادی سازی روابط کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار