دستگیری عاملان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه در گیلان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از برخورد قاطع با عاملان برداشت شن و ماسه خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون۱۴۱ مورد تخلف در این حوزه شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ساسان اکبری پور ، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان  گفت: از ابتدای امسال تاکنون  ۱۴۱ مورد تخلف در حوزه برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه شناسایی و با تخریب کنندگان محیط زیست برخورد شده است.

او از برخورد قاطع با تخریب کنندگان محیط زیست خبر داد و افزود: هرگونه برداشت از اراضی ملی و ساحلی بدون اخذ مجوز‌های قانونی تخلف است و با پیمانکاران و افراد متخلف برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در روز‌های اخیر متخلفان برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه در پارک ملی بوجاق کیاشهر از سوی یگان حفاظت محیط زیست شناسایی و دستگیر و ادوات جرم آنان شامل دو دستگاه کامیون نیز توقیف شد.

اکبری پور افزود: با توجه به برداشت‌های غیر اصولی و غیر مجاز شن و ماسه از حاشیه و اطراف رودخانه‌ها در حوزه استحفاظی شهرستان کیاشهر و ایجاد کند و کاو‌ها و تغییر کاربری زمین‌های مجاور، به طور مستمر این مناطق تحت کنترل و پایش بوده و متخلفان با شدت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

او گفت: تمام پیمانکاران که پس از  مراحل قانونی موفق به اخذ مجوز برداشت از رودخانه‌های استان می‌شوند، مکلف به رعایت دقیق تمام بند‌های مجوز در خصوص حفظ محیط زیست هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان افزود: پیمانکاران با سابقه تخلف در زمان اجرای طرح به صورت ویژه مورد پایش اداره یگان این اداره کل خواهند بود و در صورت تکرار تخلف و رعایت نکردن حجم، ارتفاع، عمق و برداشت در تقاضا‌های بعدی آنان تجدید نظر می‌شود.

اکبری پور گفت: گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دایمی است که تعداد ۱۸ رودخانه به نام‌های سفیدرود، پلرود، شفارود، شلمان رود، زرجوب، گوهررود، پیربازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی و اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

او اشاره به اینکه  رودخانه‌های استان هرساله بر اساس دستور العمل‌ها و بخش نامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست به صورت فصلی از سوی آزمایشگاه این اداره کل مورد نمونه برداری و پارامتر‌های فیزیکوشیمیایی آن آنالیز و با استفاده از نرم افزار شاخص کیفیت رودخانه‌ها (شاخص کیفیت منابع آب سطحی ایران IRWQsc) در پایان سال گزارش کیفی آن تهیه و نتایج به تفکیک هر رودخانه به سازمان مذکور و دستگاه‌های ذی ربط اعلام می‌شود، تصریح کرد: طول رودخانه‌های گیلان حدود دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که  ۱۰ رشته رودخانه مهم برای رها سازی تولیدات شیلات گیلان در استان وجود دارد .

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.