دومین عامل مرگ و میر کودکان کمتر از ۴ سال چیست؟

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول انواع مسمومیت‌ها را دومین عامل مرگ و میر کودکان کمتر از ۴ سال عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ندا محمدسعید مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول درتشریح دومین عامل مرگ و میر کودکان کمتر از ۴ سال گفت: کودکان به دلیل کنجکاوی در معرض خطر انواع مسمومیت‌ها قرار دارند که باید راه‌های پیشگیری از این اتفاقات مورد توجه قرار گیرد.

او با تاکید بر رعایت نکات مهم از سوی والدین برای جلوگیری از مسمومیت در کودکان بیان داشت: ابزار‌هایی مثل ساعت، دستگاه فشارخون، کنترل تلویزیون و حتی اسباب بازی‌های باتری دار را دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

محمد سعید اظهار کرد: والدین باید کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودک نگهداری کنند، چراکه ممکن است با مصرف محتویات آن‌ها یا کشیدن کیسه روی سر، جان خود را به خطر بیندازد، همچنین هرگز سطل زباله را در دسترس کودکان قرار ندهید، چون احتمال باز کردن در سطل و بلعیدن مواد دور ریخته شده از سوی کودکان دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: کودکان به دلیل بازی گوشی، بیشتر در معرض خطر گزیدگی با مار، زنبور و ... قرار دارند و اگر قصد دارید برای تفریح به مناطق غیرمسکونی و طبیعت بروید حتماً بدن کودک را با لباس آستین بلند و شلوار بپوشانید، همچنین گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را در فضایی دور از دسترس کودکان نگهداری قرار دهید به این دلیل که بعضی از این گیاهان مثل خرزهره، دیفن باخیا، آزالپا، ادریس، کالادیوم، گل انگشتانه، شوکران و کرچک سمی و خطرناک هستند.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: والدین باید نام گیاهان موجود در محیط کار و زندگی خود را بدانند تا در موارد بروز مسمومیت به کادر پزشکی اطلاع داده شود، چراکه شیره سمی بعضی از این گیاهان می‌تواند باعث تورم، خارش و سوزش مخاط دهان، خفگی یا آسیب گوارشی شود.

او در چایان تاکید کرد: والدین باید در صورت بروز علائم مسمومیت در کودکان بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند تا در کمترین زمان ممکن مداخلات پزشکی انجام شود و از بروز اتفاقات تلخ و مرگبار جلوگیری شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار