از سرگیری آزمایش‌های واکسن‌های کرونا در آمریکا

دو شرکت آمریکایی که آزمایش‌های واکسن کرونا خود را متوقف کرده بودند، از شروع دوباره آزمایش‌های مرحله سوم خبر دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دو شرکت آسترازنکا و جانسون اند جانسون که آزمایش‌های واکسن کرونا خود را در آخرین مرحله متوقف کرده بودند، از شروع دوباره آزمایش‌های بالینی در آمریکا خبر دادند.

آزمایش‌های این دو واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا متوقف شده بود و داوطلبانی که دچار عوارض جانبی شدند، مورد بررسی قرار گرفتند.

شرکت آسترازنکا آزمایش واکسن خود را در ماه سپتامبر متوقف کرده بود و یکی از داوطلبان آزمایش این واکسن دچار عوارض عصبی شده بود. شرکت جانسون اند جانسون نیز هفته گذشته در آزمایش مرحله سوم واکسن کرونای خود به دلیل مشاهده بیماری در یک داوطلب، وقفه ایجاد کرده بود.

این دو شرکت داروساز با بررسی و ارزیابی عوارض واکسن تصمیم گرفتند که مرحله سوم آزمایش‌های واکسن خود را از سر بگیرند. این وقفه‌ها که در آزمایش‌های واکسن‌ها بسیار شایع شده است به دلیل آن است که عوارضی را که واکسن ایجاد می‌کند، بررسی کنند و دریابند که آیا داوطلب از قبل بیمار بوده یا واکسن آن را ایجاد کرده است.

تعداد داوطلبان واکسن آسترازنکا در مرحله سوم حدود ۳۰ هزار نفر هستند. این واکسن در کشور‌هایی مانند انگلیس، برزیل، آفریقای جنوبی و ژاپن نیزمورد ارزیابی قرار گرفته است.

شرکت جانسون اند جانسون نیز اعلام کرده که در حال آماده سازی است و به زودی آزمایش‌ها را در آمریکا از سر می‌گیرد. این شرکت ماهیت بیماری داوطلب را فاش نکرد، اما گفت که یک ارزیابی کامل انجام گرفته و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این واکسن باعث بیماری شده است، وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار