به دنبال بالاگرفتن اختلاف مصر و اتیوپی؛

هشدار ترامپ درباره منفجرکردن سد النهضه از سوی مصر/ اتیوپی سفیر آمریکا را احضار کرد

رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد چنانچه اتیوپی به کار خود در ساخت سد بر روی رود نیل ادامه دهد ممکن است مصر این سد را منفجر کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با "عبدالله حمدوک"، نخست وزیر سودان اظهار کرد، روند کار در پرونده سد النهضه به گونه‌ای است که اگر میان سه کشور درگیر در این مناقشه توافقی حاصل نشود ممکن است مصر به فکر منفجر کردن این سد بیفتد.

ترامپ افزود، قاهره نمی‌تواند با این شرایط زندگی کند، اتیوپیایی‌ها امضای توافقنامه‌ای را که دولت آمریکا آماده کرده بود نپذیرفتند.
اتیوپی از سال ۲۰۱۱ درحال ساخت سد النهضه یا رنسانس بر روی دهانه رود نیل است؛ بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله مصر در مورد ساخت این سد هشدار داده‌اند.

به دنبال این اظهارات ترامپ، اتیوپی سفیر آمریکا در آدیس آبابا را برای پاره ای از توضیحات احضار کرد. مقامات اتیوپی از سفیر آمریکا خواسته اند تا درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ممکن است مصر سد النهضه را منفجر کند توضیح دهد.

رود نیل در واقع از به هم پیوستن دو رود نیل سفید و نیل آبی در خارطوم به وجود آمده است. سرچشمه نیل سفید، دریاچه «ویکتوریا» و سرچشمه نیل آبی، دریاچه «تانا» در اتیوپی است. سودان و مصر از کاهش سهم خود از نیل که با اتمام این سد رخ خواهد داد نگران هستند.

گفتنی است رود نیل با ۶۶۵۰ کیلومتر مربع طولانی‌ترین رود جهان است که در شمال قاره آفریقا قرار داشته و از کشور‌های کنیا، اوگاندا، تانزانیا، روآندا، کُنگو، اتیوپی، سودان جنوبی و مصر گذشته و به دریای مدیترانه می‌ریزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار