آمادگی اتحادیه آفریقا برای ایجاد شرایط دستیابی به راه‌حل دائمی صلح در لیبی

اتحادیه آفریقا اعلام کرد که آماده است شرایط لازم را جهت از سر گیری مذاکرات میان طرفین لیبی برای دستیابی به راه حل دائمی صلح در این کشور ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، کمیسریای اتحادیه آفریقا آمادگی خود برای کمک در راستای ایجاد شرایط لازم برای از سرگیری مذاکرات میان طرفین درگیر در لیبی برای دستیابی به راه حلی دائمی را اعلام کرد.

«موسی فکی» رئیس این کمیسریای در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستیابی به توافق میان طرفین لیبی برای آتش‌بس در سراسر کشور، گامی مهم در راستای ایجاد صلح در این کشور است.

او از تلاش‌هایی که تمامی طرفین بحران لیبی از جمله سازمان ملل و کشور‌های آفریقایی برای میانجیگیری در مسیر این توافق انجام دادند، تقدیر کرد.

در این بیانیه آمده است: راه حل سیاسی که با مذاکره به دست آید و سازش ملی به تنهایی می‌تواند چالش‌های متعددی را که مردم لیبی با آنها درگیر هستند برطرف کند. این مردم مستحق راحتی همیشگی، زندگی بدون خشونت و درگیری هستند.

اتحادیه آفریقا از تمامی طرفین درگیر در لیبی خواست به توافق به دست آمده در روز جمعه در ژنو پایبند باشند و به متن و روح این پیشرفت مهم احترام بگذارند.

هیئت سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که کمیته نظامی متشکل از پنج مسئول نظامی از نیرو‌های ارتش ملی، به فرماندهی خلیفه حفتر و دولت الوفاق لیبی که مورد تایید جامعه جهانی است است به توافق برای گشودن گذرگاه زمینی و هوایی، توقف گفتمان رسانه‌ای تنش آفرین، جلوگیری از تشدید درگیری نظامی، تبادل بازداشت شدگان و بازچینش نیرو‌های حفاظتی تاسیسات نفتی و بیرون راندن مزدوان طی ۹۰ روز پس از تشکیل دولت وحدت ملی دست یافتند.

استفانی ویلیامز، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در امور لیبی روز جمعه با اعلام امضای توافقنامه آتش‌بس بین دو هیئت کمیته نظامی لیبی در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: از پایبندی دو طرف به دستیابی به این توافقنامه به منظور تامین آینده بهتر برای لیبی، قدردانی می‌کنم. راه دستیابی به آتش‌بس دائم در لیبی طولانی و دشوار بود. عملکرد حرفه‌ای و احترام متقابل بین طرف‌های مذاکره کننده را تحسین می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار