سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها در فصل سرما چگونه تقویت می شود؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و آغاز فصل سرما بهترین راه پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی جهت افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها است.

مریم بوری آبادی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: برای گرفتن یک رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم توصیه می‌شود که همه گروه‌های غذایی لبنیات، میوه، سبزی، غلات و گوشت در آن وجود داشته باشد و از  آب و مایعات کافی به میزان هشت لیوان در روز استفاده شود.

او افزود:از منابع غنی از ویتامین B۶ همچون تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ، حبوبات و آجیل استفاده کنید، مصرف میوه و سبزی کافی "مصرف میوه زیاد در بدن باعث افزایش چربی می شود".

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه می‌دهد: باید در روز بین دو تا چهار واحد میوه مصرف شود، "هر میوه‌ای به اندازه یک مشت دست یک واحد میوه محسوب می شود".


بیشتر بخوانید


بوری آبادی بیان کرد: بهتراست از میوه‌هایی که غنی از ویتامین C هستند مثل پرتقال، کیوی، نارنگی استفاده شود، همچنین از میوه‌های زرد، قرمز، نارنجی رنگ به علت آنتی اکسیدان بالا استفاده شود.

او تصریح کرد: همچنین باید از مصرف غذا‌های چرب ،سرخ شده ، فست فود‌ها از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر ، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی که شکر زیاد دارد اجتناب شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: کیک‌های چرب ،تنقلات چرب، شور و اسید‌های چرب ترانس مصرف نشود این اسید‌های چرب که در روغن‌های جامد و مارگارین و کیک‌ها و شیرینی‌ها وجود دارد به کاهش قدرت سیستم ایمنی می‌انجامد.


غذا‌هایی که مصرف آن‌ها توصیه می شود


بوری آبادی اظهار کرد: توصیه می‌شود از جوانه‌ها و غلات سبوسدار "جوانه عدس ماش گندم" از منابعی که حاوی روی و پروتئین است ،گوشت سفید ، مرغ و تخم مرغ خوب پخته شده و حبوبات استفاده شود.

او افزود: استفاده از منابع امگا سه در ماهی پخته شده و بذر کتان و گیاه خرفه و روغن مایع کنجد و کانولا یا کلزا و استفاده از گردو و کنجد در صورتی که دارو‌های رقیق کننده خون مثل آسپرین یا وارفارین مصرف می کنید و یا در صورت داشتن دیابت و LDL بالا، از مصرف امگا سه خودداری کنید.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: استفاده مکرر از مایعات گرم و آب گرم استفاده از آش دارای سبزی و حبوبات و سوپ گرم ،استفاده از انواع سبزی و میوه به عنوان منبع ویتامین c توصیه می‌شود.

بوری آبادی بیان کرد: از جوانه‌ها و روغن کنجد و کانولا و گردو به عنوان منبع ویتامین E و سبوس غلات و سبزیجات برگ سبز و ماکیان به عنوان منبع ویتامین‌های گروه B می‌توان در این ایام استفاده کرد.

مصرف مکمل‌ها

او تصریح کد: اگر شما رژیم غذایی سالمی دارید و بیماری زمینه‌ای ندارید نیاز به مصرف مکمل‌ها ندارید، ولی در غیر این صورت با تجویز پزشک می‌توانید مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی را مصرف نمایید.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد:گیاهان دارویی نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارند که استفاده از دمنوش اکیناسه "سرخارگل" البته با احتیاط در بیماران دارای نقص ایمنی، مصرف روزانه، ولی به دور از افراط سیر، زنجبیل، دارچین، تخم گشنیز توصیه می‌شود.

بوری آبادی اظهار کرد: دمنوش‌هایی مانند بابونه، نعنا، گل گاوزبان، آویشن و زوفا، خوردن روزانه ترکیب سیاه دانه کوبیده شده و عسل " به اندازه نصف یک قاشق چایخوری" از عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.