چرا عادی سازی سودان و اسرائیل ناقص الخلقه متولد شد؟

نخست وزیر سودان اگرچه در مقابل درخواست رسمی آمریکا مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل مقاومت کرد و آن را در چارچوب صلاحیت‌های خود ندانست در شرایط پس از اعلام رابطه سودان با اسرائیل از ناحیه شورای انتقالی نظامی چاره‌ای ندید که همچنان راه پیشین را بپیماید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، واکنش‌های مردمی نسبت به عادی سازی روابط سودان و اسرائیل همچنان پرحجم است.

- پس از برکناری البشیر از قدرت در سایه مخالفت‌های مردمی شورای نظامی انتقالی در سودان با حمایت امارات و سعودی عهده دار امور شد و از همان زمان کاملا روشن بود که حکومت جدید راهی جز آنچه از ابوظبی و ریاض دیکته شود نخواهد پیمود.

- نخست وزیر کنونی سودان حمدوک نیز اگرچه در مقابل درخواست رسمی آمریکا مبنی بر عادی سازی روابط با اسرائیل مقاومت کرد و آن را در چارچوب صلاحیت‌های خود ندانست در شرایط پس از اعلام رابطه سودان با اسرائیل از ناحیه شورای انتقالی نظامی چاره‌ای ندید که همچنان راه پیشین را بپیماید.

- واقعیت آن است که عادی سازی روابط بااسرائیل درحالی ازسوی سران شورای انتقالی نظامی یعنی "برهان" و"حمیدتی" اعلام شده است که اساسا با مانعی جدی به لحاظ قانونی مواجه است. مبتنی براین مانع هرگونه رابطه‌ای با اسرائیل بایستی توسط پارلمان سودان به تایید برسد، پارلمانی که هنوز شکل نگرفته و تا شکل گیری آن راهی بلند در پیش است.

- اما اینکه رییس و نایب رییس شورای نظامی انتقالی سودان با این سرعت از رابطه با اسرائیل استقبال کردند را در چند دلیل خاص می‌توان پی جویی کرد اول انکه دو چهره مذکور با این اقدام کوشش می‌کنند تا از محاکمه خود در دادگاه جرایم جنگی به دلیل نقش موثرشان در نسل کشی دارفور در امان بمانند. دوم انکه پیش از برگزاری انتخابات امریکا گونه‌ای خوش خدمتی به ترامپ کرده و هدیه‌ای انتخاباتی برای او با هدف پیروزی اش در انتخابات بفرستند. سوم انکه امارات را در برزخ تنهایی معامله با اسرائیل همراهی کنند و به این شکل به حاکمان ابوظبی ادای دین کنند و بالاخره انکه با جلب رضایت توامان ترامپ و بن سلمان زمینه پیوستن ریاض به پروسه عادی سازی روابط با اسرائیل را که بنا بر اخباری نه چندان کم حجم بعد از انتخابات امریکا صورت خواهد پذیرفت تسهیل کنند.

-واکنش احزاب و چهره‌های موثر سودان به اعلام عادی سازی روابط و همکاری سودان با اسرائیل نشان می‌دهد موانعی بسیار جدی در مقابل این مساله وجود دارد این بار احزاب ناصری، بعثی، شیوعی و بخش عظیمی از نیرو‌های موسوم به جریان ازادی و تغییر علم مخالفت با این دسیسه جدید را بر دوش دارند و شخصیت‌هایی مثل صادق المهدی رسما اعلام کرده اند در مبارزه با این خفت تاریخی به هیچ وجه کوتاه نخواهند امد.

منبع: العالم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار