شناسایی ۱۹ ذخیره گاه جنگلی حفاظت شده با گونه‌های خاص در چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از شناسایی ۱۹ ذخیره‌گاه جنگلی حفاظت شده با گونه‌های خاص و در حال انقراض در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاک‌پور سرپرست معاونت فنی اداره‌کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۹ ذخیره گاه جنگلی حفاظت شده با گونه‌های خاص و در حال انقراض در استان شناسایی شده که با تدابیر خاص حفاظت می‌شود.

او افزود: طبق ماده یک آیین نامه اجرایی ماده یک قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع‌طبیعی و ذخایر جنگلی، سازمان جنگل‌ها و مراتع این مأموریت مهم را براساس قانون پیدا کرده که تمام ذخایر و رویشگاه‌های جنگلی را شناسایی و ضریب حفاظتی آن‌ها را بالا ببرد.


بیشتر بخوانید


خاک‌پور اضافه کرد: بر این اساس در منطقه زاگرس گونه‌هایی از جمله اُرس، بنه و بادامک که جزو گونه‌های خاص است باید به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی و محافظت شوند.

او با بیان اینکه، در هر نقطه از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری که این سه گونه به صورت انبوه مشاهده شود حتما این منطقه باید به‌عنوان ذخیره‌گاه جنگلی محسوب گردد ادامه داد: ضرایب حفاظتی این مناطق افزایش پیدا کرده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

خاک‌پور گفت: ذخیره گاه‌های جنگلی در چهارمحال و بختیاری محدود به این سه گونه نیست و در مجموع هر منطقه‌ای از جنگل‌های استان که دارای گونه‌های خاص و منحصربه‌فرد و به صورت توده‌ای باشد ذخیره‌گاه جنگلی به شمار می‌آید.

او افزود: به طور مثال مناطقی که از تنوع گونه‌ای بالایی برخوردار باشد و یا به صورت ویژه و خاص از گونه‌های جنگلی پهن برگ و سوزنی برگ و یا گونه‌هایی کم یاب و در خطر انقراض برخوردار باشد جزو ذخایر جنگلی محسوب می‌شوند.

خاک‌پور اضافه کرد: ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی شده در استان تا پایان سال ۹۸ تعداد ۹ مورد بوده است که حدود آن‌ها تعیین و با آگهی به اطلاع دامداران و بهره‌برداران رسانده شده است.

او ادامه داد: ذخیره‌گاه شمس‌آباد در شهرستان بروجن، ذخیره‌گاه مسن در خانمیرزا، ارجنک و وانان در شهرکرد، چلیچه در فارسان، نازی و پهنوس در کوهرنگ و چهارطاق و فرخور در کیار، ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان است که در وسعتی بالغ بر یک هزار و ۴۵۰ هکتار در سال‌های گذشته مورد شناسایی و آگهی قرار گرفته است.

خاک‌پور با بیان اینکه براساس تعهدات برنامه‌های محوری ۹ در ۹۹ جهش تولید در استان ما باید ۱۰ ذخیره‌گاه جدید شناسایی، تعیین حدود و آگهی شود، گفت: از این رو ذخیره گاه سنگ ویل در اردل با گونه داغ داغان، میشان صالحات و کره بس با گونه منحصربه فرد بادام در خانمیرزا، ذخیره گاه گراب بازفت، کرا‌سپید، تنگه‌هونی و نازی در کوهرنگ و ذخیره‌گاه‌های سندگان، تنگه زندان و نارگیلی، مجموعا با وسعت بیش از یک هزار و ۳۵۰ هکتار در سال ۹۹ به ذخیره‌گاه‌های استان اضافه شده است.

او افزود: این ذخیره گاه‌های جنگلی در کمیته فنی بررسی، تأیید و در نشریات محلی به اطلاع همه رسانده شده است و در صورت نیاز به وسیله سیم‌خاردار و فنس‌کشی محصور می‌شود تا از ورود هر گونه دام جلوگیری شود.

خاک‌پور اضافه کرد: این‌ها تحت عنوان ذخیره‌گاه‌های ژنی جنگل‌های منطقه زاگرس مراقبت شدید می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار