۳۸ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خراسان شمالی اختصاص یافت

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای خانوار‌های عشایری و به منظور حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز و خرید خوراک دام اختصاص یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدرضا قلی پور بر حمایت از قشر تولید کننده تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط پیش آمده شیوع ویروس کرونا، خسارت مالی به خانوار‌های عشایری برای بحث کوچ مکانیزه در بهار و پاییز و گرانی نهاده‌های دامی هم اینک به ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای کمک به این خانوار‌ها مورد نیاز است که برای جذب آن تلاش خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید 


او گفت : تسهیلات اختصاص یافته از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

او افزود : هم اکنون عشایر نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارند تا بخشی از خسارت‌های این قشر جبران شود.

قلی پورادامه داد : دامداران عشایر ۳۰ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند که طرحی نیز برای افزایش سهم آنان از تولید این فراورده دامی تعریف شده است.

او  با اشاره به اینکه ۸۵ درصد درآمد عشایر استان از محل تولید گوشت قرمز و پروار دام سبک تامین می‌شود، افزود: در ۲ سال گذشته با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از این بخش حمایت شده است، اما انتظار است با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی نهاده‌های دامی بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا از چرخه تولید خارج نشوند.

قلی پور گفت : کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی در چند روز اخیر آغاز شده است که شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت کوچ ماشینی ۱۶۵ میلیارد ریال به هزینه‌های این قشر افزوده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه حدود چهار هزار و ۲۰۰ خانوار از عشایر استان کوچرو هستند، افزود: با توجه به مخاطرات کوچ سنتی، امسال کوچ مکانیزه به دغدغه‌ای برای خانوار‌های عشایری استان تبدیل شده است.

او  گفت: موعد آغاز رسمی و هماهنگی شده کوچ به مناطق قشلاقی اوایل آبان ماه است که با احتساب مدتی که برای طی حدفاصل مراتع ییلاقی تا قشلاقی نیاز است، عشایر از اواسط آبانماه اجازه استقرار در سامانه‌های قشلاقی را دارند.

او  افزود: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی خانوار‌های کوچرو عشایر این خطه، برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش‌هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود : عشایر استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه‌های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می‌کردند که امسال از خودرو برای انتقال دام خود استفاده کردند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.