دیوان عالی یا نتیجه انتخابات، رئیس جمهور بعدی آمریکا را کدام تعیین می‌کنند؟

با آرایش جدید دیوان عالی آمریکا پس از اضافه شدن «ایمی برت»، ترامپ در صورت شکست در انتخابات همچنان به ماندن در کاخ سفید امیدوار خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با فوت «روث بادر گینسبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، فرصت مناسبی برای دونالد ترامپ و هم حزبی‌های جمهوری‌خواهش فراهم شد تا قبل از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ۱۳ آبان، «ایمی برت» محافظه‌کار را جایگزین گینسبرگ کنند. رویدادی که گفته بسیاری از کارشناسان شاید بتواند در صورت شکست هم ترامپ را راهی کاخ سفید کند.

پس از هفته‌ها  کشمکش بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ، نامزد پیشنهادی ترامپ یعنی ایمی برت ۴۸ ساله با تایید مجلس سنای آمریکا به صورت مادام العمر یکی از ۹ قاضی  دیوان عالی این کشور شد.

مطابق قانون‌اساسی آمریکا قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شود. به طور معمول سنای آمریکا از تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائل مهمی آن هم درست پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری پرهیز می‌کند. اما بعد از فوت قاضی گینسبرگ  سناتور میچ مک کانل، رهبر فراکسیون اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا با نشان دادن چراغ سبزی گفته بود که اگر ترامپ جانشینی برای گینزبرگ معرفی کند، مانع  رای‌گیری درباره او پیش از انتخابات نخواهد شد.

ایمی برت از سال ۲۰۱۷ قاضی فدرال است و قبلا نیز از اساتید رشته حقوق در دانشگاه نوتردام ایالت ایندیانا بود. با آمدن او به دیوان عالی آمریکا تعداد  قضات محافظه‌کار این دیوان از مجموع ۹ کرسی به ۶ نفر خواهد رسید. سه نفر از این قضات محافظه‌کار را دونالد ترامپ معرفی کرده است.

ایمی برت به همراه ۸ قاضی دیگر دیوان عالی آمریکا وظیفه دارند تا بر مصوبات کنگره آمریکا و مجالس قانونگذاری ایالت‌ها نظارت کنند. اگر این مصوبات با  قانون اساسی آمریکا تناقض داشته باشه  دیوان عالی می‌تواند آن‌ها  را فاقد اعتبار  اعلام کند.

 با آمدن ایمی برت به دیوان عالی آمریکا از مجموع ۹ قاضی دیوان عالی ۶ نفر از آن‌ها به دونالد ترامپ جمهوری خواه گرایش دارند؛ و این یه معنای دست برتر ترامپ در دیوان عالی این کشور است.   قاضیان دیوان عالی آمریکا می‌توانند به صورت مادام‌العمر در این مسند کار کنند مگر اینکه به صورت داوطلبانه اعلام بازنشستگی کنند و یا استیضاح شوند. تغییر در ترکیب این دیوان عالی آمریکا می‌تواند  سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد واین موضوعی است که ستاد انتخاباتی  دموکرات‌ها را بسیار نگران کرده است.

با نزدیک شدن به روز پایانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیوان عالی این کشور بیش از پیش در کانون توجهات  قرار گرفته است. اگر نتیجه این انتخابات مساوی شود و یا اینکه هریک از نامزد‌ها به نتیجه انتخابات شکایتی داشته باشند، دعوا بر سر برنده انتخابات به دیوان عالی این کشور کشیده می‌شود. درست همان اتفاقی که درانتخابات  سال ۲۰۰۰ بین «الگور» و «جورج بوش» رخ داد.

در هفتم نوامبر سال ۲۰۰۰ جرج بوش از حزب جمهوری خواه برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد. در این رقابت نفس گیر، کاندیدای حزب دموکرات ال گور علی رغم وجود شبهات مهم، نزدیکی بسیار زیاد آراء و دارا بودن بیش از ۵۰۰ هزار رأی، پس از مشخص شدن نظر دیوان عالی آمریکا به نتیجه این انتخابات تن داد.

جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش به این انتخاب، از مجلس سنا خواسته که بارت رو تا پیش از برگزاری انتخابات ماه نوامبر، به عنوان قاضی دیوان عالی تایید نکند.


بیشتر بخوانید


ایمی برت برگ برنده ترامپ در دیوان عالی آمریکا

دموکرات‌ها بارها جمهوری‌خواهان  را متهم می‌کنند که  از فرصت کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرده تا نامزد مورد تایید خود را به دیوان عالی آمریکا بفرستند. طبق روال سیاسی آمریکا رئیس جمهور در ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری از اتخاذ تصمیم‌های مهم اجتناب می‌کند و تاکنون انتصاب یک عضو دیوان عالی در تاریخی تا این حد  نزدیک به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سابقه نداشته است.

یکی از دلایلی که دموکرات‌ها را نگران می‌کند این است که درصورت پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او برای اجرای سیاست‌های خود ممکن است با مخالفت دیوان عالی مواجه شود که اکثریت  آن با قضات محافظه‌کار است. دلیل دیگری که باعث نگرانی بیشتر دموکرات‌ها می‌شود اظهارات پیاپی  ترامپ در مورد تقلب در انتخابات و کشیده شدن نتیجه انتخابات به دیوان عالی آمریکاست.

رئیس جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۰ این کشور برای چندمین بار در ماه‌های اخیر سلامت انتخابات و به خصوص  رای گیری پستی را زیر سوال برد و مدعی شد با این کار امکان دستکاری و تقلب در نتیجه انتخابات افزایش می‌یابد. ترامپ پیشتر در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا در صورت شکست در برابر رقیب خود از حزب دموکرات، جو بایدن، قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز واگذار می‌کند گفته است: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد». او همچنین در کاخ سفید گفته بود  انتظار دارد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دیوان عالی کشور، بالاترین نهاد قضائی آمریکا  کشیده شود.

کارشناسان  این اظهارات ترامپ را نشانه مصمم بودن ترامپ برای عدم پذیرش انتقال قدرت درصورت شکست او در انتخابا ت  می‌دانند. او گفته است که اگر دیوان عالی پیروزی بایدن را تایید کند، قدرت را به شکل صلح‌آمیز به رقیب خود از حزب دموکرات، جو بایدن، منتقل خواهد کرد.  

دیوان عالی قدرتمندترین نهاد تصمیم‌گیری در آمریکا

مطابق قانون اساسی آمریکا قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شود. این سمت مادام‌العمر است مگر قاضی خود کناره‌گیری کند یا اکثریت کنگره او را استیضاح و برکنار کند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، دیوان عالی این کشور در حقیقت مرحله پایانی رسیدگی‌های حقوقی و فصل مشترک دو سازمان قضایی ایالتی و فدرال محسوب می‌شود. به همین دلیل احکام آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دیوان عالی همچنین مرجع رسیدگی شکایات ایالات علیه یکدیگر است.

 وظیفه دیوان عالی نظارت بر مصوبات کنگره آمریکا و مجالس قانونگذاری ایالت‌هاست. اگر این مصوبات مغایر با اصول قانون اساسی آمریکا شناخته شوند، از سوی دیوان عالی از درجه اعتبار ساقط می‌شوند.

قضات دیوان‌عالی‌آمریکا، پس از انتخاب از سوی رئیس‌جمهوری وقت و دریافت رای اعتماد از سوی سنای آمریکا، در می‌توانند به‌طور مادام‌العمر در این سمت خدمت می‌کنند به همین علت، ترکیب قضات دیوان عالی از نظر سیاسی و عقیدتی از اهمیت زیادی در تعیین روند اجتماعی آمریکا برخوردار است.

دیوان عالی آمریکا از ۹ عضو تشکیل شده‌است که ارشدترین قاضی تحت عنوان قاضی‌ارشد ریاست این نهاد مهم را بر عهده می‌گیرد. ۸ قاضی دیگر سمت دستیاری دارند، اما از حق برابر با قاضی ارشد برخوردار هستند.

علت انتخاب ۹ عضو برای دیوان عالی ریشه در سنت دارد و مستند به اصول قانون اساسی نیست. قانون اساسی سال ۱۷۸۹ هیچ اشاره‌ای به تعداد اعضاء دیوان عالی فدرال نداشته‌است. بر اساس عرف، تعداد قضات دیوان عالی فدرال همواره بین ۸ تا ۱۰ نفر بوده‌است. در سال ۱۸۶۶ اندرو جانسون از انتخاب ۲ پست خالی در دیوان عالی سرباز زد و به همین دلیل کنگره، تعداد اعضاء دیوان را به ۸ قاضی کاهش داد. اما جانشین وی، گرانت با انتخاب یک قاضی دیگر موافقت کرد و از آن زمان به بعد تعداد قضات دیوان عالی ۹ نفر بوده‌است

دیوان عالی آمریکا، قدرتمندترین نهاد قضایی و حقوقی در این کشور است. از سقط جنین گرفته تا تبعیض مثبت، محدودیت حمل اسلحه، و خدمات درمانی، سرنوشت خیلی از مهمترین مسائل روز سیاست آمریکا نه در کاخ سفید، یا کنگره، بلکه توسط ۹ عضو دیوان عالی ایالات متحده حل و فصل می‌شود.

از جمله کار‌هایی که دیوان عالی در یک دهه گذشته انجام داده است می‌توان به مواردی، چون تایید حق مالکیت اسلحه، تغییر قوانین ناظر بر بودجه فعالیت‌های سیاسی، و تایید اصلاحات خدمات درمانی  اوباما اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
#ساعت به وقت دلتنگی حاج قاسم..
Pakistan
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
هیچکدام
دلارهای شیوخ منطقه کارسازتره
آخرین اخبار