مسمومیت با شوینده‌های خانگی خطری که جان کودکان را تهدید می‌کند

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مسمومیت با مواد شوینده خانگی بالاترین درصد مسمومیت‌ها در کودکان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد شاطرپور کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طبق آمار‌های کشوری مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی بالاترین عامل ایجادکننده مسمومیت در کودکان محسوب می‌شود و موارد فوت نیز گزارش شده است.

او با تاکید بر دقت و نظارت والدین برای جلوگیری از مسمومیت مواد شیمیایی در کودکان افزود: والدین باید مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها و دارو‌هایی مثل شربت متادون (شربت ترک اعتیاد) باید همیشه در ظرف اصلی خود نگهداری کنند و از انتقال آن‌ها به ظروف مواد خوراکی مثل بطری نوشابه خودداری شود.

شاطرپور اظهار داشت: مواد شیمیایی، شوینده ها، سفیدکننده ها، الکل ها، مواد ضدیخ، حشره کش ها، غذا‌های فاسد و لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لاک پاک کن باید در کمد‌های مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند، همچنین پس از هر بار استفاده از مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها بلافاصله در آن‌ها را ببندید.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: از قرار دادن اسباب بازی‌های پلاستیکی بازیافت شده در اختیار کودکان یا استفاده از اسباب بازی‌های رنگ آمیزی شده هستند به علت وجود سرب در رنگ، خودداری کنید.

او ادامه داد: برخی از لوازم آرایشی مثل سرمه و لوازم غیر استاندارد، حاوی مقادیر بالایی سرب بوده و مصرف آن از سوی کودکان می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد، همچنین مسمومیت در اثر بلع نفت، مواد شیمیایی و شوینده‌ها می‌تواند جان و سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد، البته در این وضعیت هرگز نباید کودک را وادار به استفراغ کرد، زیرا این کار باعث خفگی کودک می‌شود.

شاطرپور گفت: در صورت بروز علائم مسمومیت در کودک بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.