درخواست رجب طیب اردوغان برای تحریم کالا‌های فرانسوی

رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دیگر کالا‌های فرانسوی را خریداری نکنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تی آر تی، در پی حمایت امانوئل مکرون از اهانت به پیامبر گرامی اسلام (ص)، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از مردم کشورش خواست تا دیگر کالا‌های فرانسوی خریداری نکنند.

اردوغان امروز در سخنانی گفت: همانطوری که آن‌ها خواهان تحریم کردن محصولات ترکیه‌ای در فرانسه می‌شوند، من از مردم ترکیه می‌خواهم تا کالا‌های فرانسوی را تحریم کنند.

اردوغان همچنین از سران تمامی کشور‌های جهان خواست تا از مسلمانان در سرتاسر جهان حمایت کنند؛ همچنانکه مسلمانان از مسیحیان، یهودیان و دیگر مذاهب حمایت می‌کنند.

او گفت: به سران اروپایی می گویم، ما به ادیان دیگر احترام می‌گذاریم و دیگران نیز باید به مسلمانان احترام بگذارند. توهین‌هایی به قرآن و پیامبر صورت گرفته و این چیزی است که ما در فرانسه شاهد آن هستیم و این مسأله از سوی رئیس جمهور فرانسه تشویق می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اعلام کرد: آن‌ها در ابتدا با حمایت و تحریک رئیس جمهور فرانسه که نیازمند مراقبت‌های ذهنی است، شروع به حمله به پیامبر ما کردند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: مسلمانان در اروپا دچار حملات سیستماتیک و شدیدی می‌شوند که شبیه آن چیزی است که یهودیان پیش از جنگ جهانی دوم با آن روبرو بودند.

همچنین در پی بالاگرفتن حملات لفظی میان ترکیه و فرانسه بر سر حمایت مکرون از توهین به پیامبر اسلام، اتحادیه اروپا اعلام کرد احتمال دارد نشستی فوق العاده را میان وزرای خارجه این اتحادیه برای بررسی منازعه میان ترکیه و فرانسه برگزار کند.

اتحادیه اروپا در ادامه با اعلام حمایت از فرانسه، گفت: ما منتظر آن هستیم که ترکیه رفتار خود را تغییر دهد و در ماه دسامبر، اقداماتی را تصویب می‌کنیم که می‌توان آن را اجرایی کرد.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد ما از ارزش‌های این اتحادیه که شامل آزادی عبادت در کنار آزادی بیان است، دفاع می‌کنیم. هدف ما تضمین زندگی و صلح در کنارهم و آزادی انجام فعالیت‌های دینی در کنار احترام به آزادی بیان است.

گفتنی است رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به خشم جهان اسلام از انتشار تصاویر موهن به پیامبر (ص) گفته بود: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.

مکرون گفته بود: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما با روحیه صلح به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم. ما اظهاراتی از روی انزجار و تنفر را نمی‌پذیریم و از گفت‌وگویی منطقی دفاع می‌کنیم. ما همواره در سمت کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار