سخنگوی دستگاه قضا:

کسانی که در دوره‌های مدیریتی موجب خسارت به مردم شده اند، باید پاسخگو باشند

اسماعیلی گفت: کسانی که در دوره‌های مدیریتی قبل اعمالی انجام داده باشند که موجب خسارت به مردم و یا تضییع حقوق عامه شده باشند امروز بایستی پاسخگو باشند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: در قانون ترک فعل فراموش شده بود.

او با بیان اینکه ریاست قوه قضاییه بعد از اعلام این موضوع هیاتی را مامور کردند تا از ظرفیت های قانونی استفاده شود، افزود: حتما نمی خواهیم مجازات کنیم بیاییم به مدیران آگاهی بخشی کنیم، هشدار دهیم و در نهایت اگر چاره ای جز برخورد قضایی نبود بازخواست کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در ارتباط با ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی بخش‌های مختلفی داریم، گفت: بخشی مرتبط با مدیران سیستم بانکی است که چرا ارز را با این قیمت در کف بازار ریختند.

اسماعیلی ادامه داد: بخش دیگر در ارتباط با ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی به کسانی ارز داده شد که اعتبارسنجی نشده بودند؛ قطعا این قبیل اقدامات مصادیقی از حیف کردن بیت المال است از یک حیث ترک فعل است چرا که وظیفه خود برای احراز هویت و صلاحیت و اهلیت این قبیل افراد را انجام ندادند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه مدیری که قبلا ترک فعلی انجام داده آیا مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: کسانی که در دوره‌های مدیریتی قبل اعمالی انجام داده باشند که موجب خسارت به مردم و یا تضییع حقوق عامه شده باشند امروز بایستی پاسخگو باشند.

اسماعیلی ادامه داد: مدیرانی که الان سر کار هستند با تغییر دولت تصور نکنند که چه در دوره مسئولیت باشند و چه نباشند اقدامات آن‌ها از حیث وظایف قانونی‌ای که انجام داده و یا نداده اند بررسی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: درباره حادثه بیمارستان خیابان شریعتی تشکیل پرونده دادیم و همچنین بررسی‌هایی نسبت به بخش های مختلف بازرسی های شهرداری، وزارت کار و بهداشت و درمان که باید اخطار های لازم را به مکان می‌دادند صورت گرفت.

اسماعیلی در مورد اجرای دستورالعمل"نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان"در درون قوه قضاییه گفت: همانگونه که در قوه مجریه برای افرادی که ترک فعل انجام دادند پیگیری صورت گرفته در قوه قضاییه هم این عمل به صورت بیشتری انجام خواهد شد.

او ادامه داد: مواردی که برای قضات تخلف شمرده شده بخش عمده‌اش ترک فعل است.

اسماعیلی با بیان اینکه در ارتباط با سیل فروردین ۹۸، به ترک فعل مدیران در دو استان گلستان و فارس رسیدگی شد، این مقامات محکوم شدند و حکم در حال اجراست، ادامه داد: بخشی از خسارت‌ها هم از مقصرین و محکومین پرونده‌ها اخذ شده است.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در برخی استان‌های دیگر پرونده در مرحله رسیدگی نهایی قرار دارد، ادامه داد: حتی شهردارانی که ۱۵، ۲۰ سال قبل شهردار بودند و وظایف خود را به درستی انجام ندادند و ترک فعل‌های آن‌ها در بروز سیل اثر گذار بوده، مورد بازخواست قرار گرفتند.

اسماعیلی در ارتباط با پرونده وزیر اسبق مسکن و شهرسازی به دلیل ترک فعل اظهار کرد: برای خیلی‌ها پرونده داریم؛ از گفتن جزییات معذور هستم.

او با بیان اینکه مردم می توانند اطمینان داشته باشند، اگر حقوق آنها از ناحیه هر شخص،مقام،قاضی و ضابط و ... مورد تعرض قرار گرفت می توانند مبتنی بر اصول مندرج در سند امنیت قضایی مطالبه گری کنند و این آرامش و اعتماد به دستگاه قضایی را به دنبال خواهد داشت، گفت: برای تدوین سند امنیت قضایی کار کارشناسی بسیار گسترده و وسیعی انجام شده است.

او با بیان اینکه بسیاری از حقوقدانان و شهروندان از سند تنظیم شده قوه قضاییه استقبال کرده‌اند، افزود: این سند تبیین بسیار خوبی از حقوق شهروندی ماست.

اسماعیلی گفت: برخی دستگاه‌ها شعار حقوق شهروندی می‌دهند اما اینجا شعار نیست و یک سند اجرایی و عملیاتی مبتنی‌بر قانون است که یکایک حقوق تمام شهروندان در آن بیان شده است.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه از ویژگی های سند امنیت قضایی کاهش اطاله دادرسی،کاهش عناوین مجرمانه،کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضا است، ادامه داد: با گرفتن زوائد از دستگاه قضا ریل گذاری را انجام میدهیم بدنبال برطرف کردن گلایه مردم هستیم تا پرونده ها را در ظرف زمانی مناسب اجرا کنیم.

او افزود: مردم اطمینان داشته باشند اراده قوه قضاییه بر این است که این مسیر به سرعت طی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه وکالت همین امسال در تعیین سهمیه‌های جدید کارآموزان وکالت را افزایش دادیم تا جمع بیشتری وارد این میدان شوند، ادامه داد: در سند امنیت قضایی تنظیم شده است تا برای افرادی که توان گرفتن وکیل ندارند وکیل رایگان یا ارزان قیمت تعیین شود.

اسماعیلی درباره ضرورت فیلمبرداری از دادگاه‌ها در سند امنیت قضایی گفت: این موضوع را از دادگاه‌های مهم شروع کردیم و به دنبال این هستیم دادرسی‌ها هم مستند و هم شفاف باشند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این موضوع هم به استناد رای قاضی  و هم به شفافیت رای کمک می‌کند و درحال حرکت به سمت دادرسی‌های تمام الکترونیک و هوشمند و فناوری‌های نوین هستیم.

اسماعیلی افزود: خیلی از دادرسی‌ها را بصورت غیرحضوری انجام می‌دهیم و درپی شیوع کرونا دادگاه‌های آنلاین حتی درحالیکه متهم خارج از کشور بوده انجام شده است.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

برچسب ها: مجازات ، ارز دولتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
ای کاش رییسی رییس جمهور می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
درودبرآقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
الان..؟
دیریست قلب ما از عاشقی سیر است...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
پول بر نباشه کولبر هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
انشاا... انقلاب عظیمی در سیستم قضایی کشور شاهد باشیم
خدا پشت و پناه بانیان این مهم،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
این خیلی خوبه
مدعی العموم می تونه در مورد ترک فعل مسئولین اقدام کنه تا همه بدونن که وقتی قرار است مسئولیتی رو بر عهده بگیرند کار دشواری دارند
آخرین اخبار