باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

وضعیت انتشار کتاب در مهر ماه چگونه بود؟

تاکنون ۴ هزار و ۸۰۶ عنوان کتاب منتشر شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ثبت شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان عناوین منتشر شده در دوسال اخیر نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته  و هنوز هم ادامه دارد. مشکلاتی نظیر افزایش قیمت ملزومات چاپ و کاهش استقبال از کتاب به دلیل مشکلات اقتصادی، باعث شده که ناشران میزان عناوین منتشر شده خود را کاهش دهند. امسال میزان انتشار ناشران معروف هم نسبت به سال قبل کاهش داشت و مشکلات صنعت نشر دست به گریبان  آنها هم شده  و  تنها در دایره کار ناشران نوپا و کوچک دیده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید



تاکنون تعداد ۴ هزار و ۸۰۶ عنوان کتاب منتشر شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ثبت شده اند. از این میان ۳ هزار و ۵۳۹ عنوان کتاب تالیفی و هزار و ۲۶۷ عنوان ترجمه هستند. همچنین ناشران تهرانی ۴ هزار و ۷۴ عنوان و ناشران شهرستانی ۷۳۲ عنوان منتشر کرده اند.

تعداد کتاب‌های چاپ اولی ۲ هزار و ۹۸۳ عنوان و تجدید چاپ‌ها به هزار و ۸۲۳ عنوان می‌رسد. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۲۲۰ نسخه و کمترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه کلیات با ۶۹۷ نسخه دیده می‌شود.

متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به ۸۱۲ نسخه می‌رسد، این مسئله نشان می‌دهد که کتاب‌های این حوزه با تیراژ کمتر از هزار جلد منتشر می‌شوند. البته در همین حوزه ناشرانی هستند که بیشتر و کمتر از این میزان، کتاب چاپ می‌کنند. این درحالی است که سال گذشته متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات ۹۵۸ عنوان بود.

در مهرماه سال گذشته ۹ هزار و ۱۴۵ عنوان کتاب منتشر شد که از این میان ۶ هزار و ۶۹۱ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۴۵۴ عنوان ترجمه بودند. ناشران تهرانی ۶ هزار و ۸۳۶ عنوان و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۳۰۹ عنوان کتاب چاپ کرده بودند، تعداد کتاب‌های چاپ اولی در مهرماه سال گذشته به ۴ هزار و ۶۲۷ عنوان و تجدید چاپ ۴ هزار و ۵۱۸ عنوان می‌رسید. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در مهرماه سال گذشته در حوزه کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۷۴۶ عنوان و کمترین میزان متوسط شمارگان کتاب با ۷۷۴ عنوان در حوزه هنر دیده می‌شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار