خفاش میوه خوار مهمان دزفولی‌ها شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از مشاهده خفاش میوه خوار برای نخستین بار در خوزستان در منطقه قلعه شاداب این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی استادچینی‌گر رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: خفاش میوه خوار که حسن بهداروندی و محمد پورحیاتی از محیط بانان در منطقه قلعه شاداب این شهرستان کردند، از نوع خفاش میوه خوار مصری با نام علمی Rousettus aegyptiacus بزرگترین خفاش ایران است.

او افزود: این خفاش برخلاف همه خفاش‌های ایران که حشره خوار هستند، میوه خوار بوده و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر برای نخستین بار در خوزستان مشاهده شده است.

استاد چینی گر درخصوص مشخصات این خفاش بیان داشت: طول سر و بدن خفاش میوه خوار ۱۱۸ تا ۱۱۴ میلیمتر، طول ساعد ۸۴ تا ۹۹ میلیمتر و طول دم ۸ تا ۱۹ میلیمتر با وزن ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم است، ضمن اینکه صورتی روباه مانند و دم بسیار کوتاه دارد و رنگ بدن این خفاش در پشت خاکستری تیره تا قهوه‌ای و در سطح شکم اندکی روشن است و هنگام شب فعال بوده و فعالیت اجتماعی دارد.

استادچینی‌گر با بیان اینکه خفاش میوه خوار از میوه‌های رسیده و نرم مانند کنار، انجیر و خرما تغذیه می‌کند، گفت: علاوه بر کل و بز کوهی که گونه مهم منطقه به شمار می‌آیند، گونه‌های جانوری مهم دیگری از جمله گونه‌های کمیاب جغد ماهی‌خوار، جغد طلایی، بزمجه نستروف و عنکبوت شلاقی در منطقه مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول مزاحمت‌های انسانی در محل خوابگاه و سمپاشی غار‌ها را از موارد تهدید اینگونه عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه این گونه درصورت نبود مواد غذایی مهاجرت‌هایی برای یافتن غذا انجام می‌دهد حفاظت از زیستگاه آن بسیار ضروری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.