درپی جنجالی که سخنان مکرون ایجاد کرده است؛

افزایش تحقیقات فرانسوی‌ها درباره دین اسلام

داده‌های موتورهای جستجوگر نشان می‌دهد کاربران فرانسوی زبان کلمات مربوط به اسلام را بیش از موارد دیگر در مقایسه با دوره‌های گذشته جستجو کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، داده‌های موتور‌های جستجوگر، ویکی پدیا و شبکه اینترنت، شاخص‌ها و نشانه‌های مهمی را درباره واکنش فرانسوی‌ها به اسلام و تحقیقات آنان در این باره از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌دهد.

همزمان با بحران سخنان جنجال برانگیز امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره کاریکاتور‌های موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) و آغاز پویش‌های گسترده در بسیاری از کشور‌های اسلامی برای تحریم کالا‌های فرانسوی و سخنان انتقادآمیز از موضع فرانسه، به نظر می‌رسد اعداد و ارقام و آمار‌ها و درصد‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کنند چرا که بیانگر تلاش برای تفسیر افکار عمومی فرانسوی‌ها و واکنش آنان به تنش‌های پی در پی است.

وبگاه شبکه الجزیره اقدام به تحقیق درباره آمار و ارقام در موتور‌های جستجوگر، صفحه‌های ویکی پدیا در یک بازه زمانی متفاوت کرده است. این گزارش علاوه بر ارائه مجموعه‌ای از آمار‌ها و نظر سنجی‌ها درباره اسلام در فرانسه و مواضع فرانسوی‌ها در قبال این موضوع، خلاصه دیجیتالی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

نتایج موتور‌های جستجوگر گوگل در فرانسه و صفحه ویکی پدیا به زبان فرانسه نشان می‌دهد که جستجوی کلمات مربوط به اسلام تا حدزیادی و چند برابر دوره‌های معمول گذشته، از سوی کاربران صورت گرفته و این اتفاق دقیقا در سه دوره زمانی ابتدای سال ۲۰۰۶، اوایل سال ۲۰۱۵ و زمان فعلی (سال ۲۰۲۰) اتفاق افتاده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد همزمان با انتشار کاریکاتور توهین آمیز، باز نشر آن و واکنش‌ها نسبت به آن، جستجوی فرانسوی‌ها از کلماتی مانند «اسلام»، «محمد» و «کاریکاتور محمد» افزایش بی سابقه‌ای داشته است.

این نتایج نشان می‌دهد که جستجوی فرانسوی‌ها در موتور‌های جستجو گر و صفحه ویکی پدیا از کلمه «اسلام» در دوره‌های زمانی اعلام شده به طور میانگین ۲۰ تا ۷۰ درصد نسبت به واژه‌های مسیحیت و یهودیت افزایش داشته است.

اگر چه این درصد بسیار متفاوت است، اما بیشترین افزایش ۵۰ برابری در مقایسه با مسیحیت و یهودیت را از سال ۲۰۰۴ تا به امروز نشان می‌دهد که در ماه‌های آوریل و مه امسال به بالاترین حد خود می‌رسد.

همچنین تحقیقات درباره کلمه محمد (ص) در مقایسه با کلمات «مسیح» و «موسی» به میزان هشت درصد افزایش داشت.

همچنین تحقیقات فرانسوی از کلمه نبی اسلام (ص) در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ افزایش یافته است و پیگیری داده‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئتیر از سال ۲۰۱۵ تا کنون نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.

تحقیق درخصوص کلمه اسلام از سال ۲۰۰۴ تاکنون با واژه‌های دیگری از جمله: رویا / چشم انداز اسلام / اسلام و زنان / اسلام و نماز و نیز واژه‌های مانند نماز، ازدواج، قران، مسلمانان، تعبیر رویا (خواب)، حدیث، تاریخ و ماه رمضان و ... همراه است.

مکرون به تازگی در سخنانی اعلام کرده بود که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتور‌های توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) ادامه خواهد داد. در پی این اظهارات امانوئل مکرون، هشتگ «تحریم کالا‌های فرانسوی» در کشور‌های عربی به ترند اول تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالا‌ها را ممنوع کردند.

از سوی دیگر، به دنبال قتل معلمی فرانسوی که به شاگردانش کاریکاتور‌هایی از پیامبر اسلام را نشان داده بود، رئیس جمهور فرانسه مسلمانان را مسئول قتل او معرفی کرد و مدعی شد «اسلام گرا‌ها قصد نابودی فرانسه را دارند»؛ اظهاراتی که با واکنش‌های بسیار در سطح بین المللی همراه شد.

انتهای پیام/

 

بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر