بخشی از آنچه در مجلس ۶ آبان ۹۹ گذشت؛

منطقه آزاد اروند «اسیر» تحقیق‌وتفحص شد/ رتبه‌بندی معلمان به دو فوریت نرسید/ کالای فرانسوی نخرید

نمایندگان دو تحقیق و تفحص را به جریان انداختند.

منطقه آزاد اروند «اسیر» تحقیق‌وتفحص شد/رتبه‌بندی معلمان به دو فوریت نرسید/کالای فرانسوی نخرید!به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن امروز با سروصداها و تذکرهای هیئت رئیسه برای مشارکت نمایندگان در رأی گیری همراه بود. نمایندگان در نخستین دستور کار، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بازار فولاد را پیگیری کردند. آنها در بیشتر اظهارنظرهایشان بر تولید مازاد فولاد در کشور تأکید داشتند.

حجت الاسلام سلیمی در صحبت‌هایش به مافیای پیچیده فولاد اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه اول امسال حدود ۲۶ درصد شمش در بورس عرضه شده، باقیمانده آن کجا رفته است؟ ورق را از بورس می‌خرند و به خودروساز ۱.۵ برابر می‌فروشند، چرا خودِ خودروساز آن را نمی‌خرد؟ هم در قیمت و هم در نحوه توزیع مافیا وجود دارد.

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال هم بیان کرد که «قیمت فولاد در بازار ایران بالاتر از قیمت جهانی بوده و این امر بیانگر آن است که سوداگری در این حوزه وجود داشته و شاهد رشد سلطان‌های فولاد هستیم.»

نبود مدیریت مقتدرانه در بازار فولاد و قیمت بالاتر از نرخ جهانی در این حوزه هم از مشکلاتی بود که در گفته‌های نمایندگان اعلام می‌شد.

تأمین کالاهای اساسی فردا به صحن می‌آید

نمایندگان به درخواست حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای ارجاع طرح یک فوریتی تأمین کالا‌های به این کمیسیون موافقت کردند تا این طرح با بررسی بیشتر، بر اساس گفته قالیباف، رئیس مجلس در دستور اول نشست علنی فردا قرار بگیرد.

وزیر راه مهمان نشست پرسش و پاسخ

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به یک سؤال ملی، مهمان نشست امروز بود. او باید به پرسش رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد درباره عدم اقدام لازم برای تأمین مسکن مورد نیاز در کشور پاسخ می‌داد. اسلامی در صحن علنی به التهاب‌های نرخ ارز و جنگ اقتصادی علیه کشور در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت که «این مسائل اثر خود را بر بخش‌های مختلف اقتصادی و مسکن ایجاد گذاشته است.»

او افزود: در زمان رأی اعتماد تعهد دادم که مسکن مهر تکمیل شود و از سوی دیگر، طرح اقدام ملی مسکن با هدف تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به سرانجام برسد. تغییرات نرخ ارز روی همه کالا‌ها و خدمات به ویژه زمین و مسکن تأثیر داشته است، اما ما برای رسیدن به تولید و عرضه پایدار مسکن سیاست‌های پایداری را اجرا کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآوری کرد که «به جز تعداد کمی از واحد‌های مسکونی که مشکل حقوقی دارند، اغلب واحد‌های مسکن مهر تحویل داده شده و ما به دنبال تکمیل واحد‌های ناتمام هستیم.»

اسلامی در بخشی از توضیحات خود درباره عملکرد وزارتخانه‌اش اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در اواخر سال ۹۷ کلنگ زنی شد، اما امروز برخی از مردم خانه‌های خود را تحویل گرفته اند و این نشان می‌دهد که ما در زمینه احداث و عرضه مسکن اقدامات خود را انجام می‌دهیم. ۷۵ هزار نفر نیز از طرف وزارت آموزش و پرورش معرفی شده‌اند که واجد الشرایط بودند و ساخت ۴۳ هزار واحد مسکونی برای آنان آغاز شده است.

نوروزی از پاسخ وزیر قانع شد، اما یک ماه به اسلامی فرصت داد تا مستندات و آمار دقیق درباره تحویل واحد‌های مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن را در جلسه کمیسیون عمران مجلس ارائه کند.

منطقه آزاد اروند «اسیر» تحقیق‌وتفحص شد/رتبه‌بندی معلمان به دو فوریت نرسید/کالای فرانسوی نخرید!

دو تحقیق و تفحص روی میز نمایندگان

نشست امروز دو تحقیق و تفحص را به جریان انداخت. کمیسیون اقتصادی دو موضوع «نحوه واگذاری انبار شهید شاهوی شهر گلستان» و «عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند» را پس از بررسی به صحن آورده بود که با موافقت نمایندگان، باید منتظر نتایج آن بود.

تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری انبار شهید شاهوی شهر گلستان، خواسته حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بود.

حکایت فساد و رانت منطقه آزاد اروند؛ نماینده آبادان توضیح می‌دهد

اما درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد اروند و رأی گیری آن، کم سروصدا نبود. سید محمد مولوی، نماینده آبادان به عنوان درخواست کننده این موضوع، به وجود فساد‌ها و رانت‌های مدیران این منطقه آزاد پرداخت.

او گفت:  این سازمان منطقه آزاد فرصت و هدیه نظام و حاکمیت به مردم نجیب آبادان، خرمشهر و خوزستان بود. متأسفانه با بی‌برنامگی، بی‌دقتی و بی‌تعهدی هیچ حاصلی جز فقر، گرانی و خرابی به بار نیاورد. پیش‌بینی حاکمیت و قانون‌گذار بر این بود که با واگذاری اختیارات ویژه، زمینه رشد و توسعه در منطقه ایجاد کنند، ولی متأسفانه به جای پرداختن به اصول اساسی، به موضوعات جزئی ورود کردند و به جای انضباط کاری، روش ملوک‌الطوایفی را دنبال کردند و روش ارباب و رعیتی جایگزین خدمتگزاری شد.

مولوی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص یک بار در مجلس نهم تصویب شد، اما متأسفانه در راهرو‌های مجلس گم شد و نامی نیک برای مجلس باقی نگذاشت. همان تحقیق و تفحصی که مدارک و مستندات قوی داشت، خاطره‌ای تلخ گذاشت و کام مردم آبادان و خرمشهر خوزستان را هم تلخ کرد. باید در همان روز برخورد قاطع و قانونی می‌شد تا این همه گستردگی و حیف و میل در اموال به وجود نیاید.   امروز مدیرعامل وقت باز هم می‌گوید مجلس هیچ کاری نخواهد کرد.

او با اشاره به گزارش دیوان محاسبات در مورد عملکرد منطقه آزاد گفت: این گزارش را ۹ مهر ۹۹  در اختیار من قرار دادند.  دیوان محاسبات تخلفاتی را به صورت مستند بررسی کرده است. چه کسی اجازه داده است ۱۳۵ خودرو خریداری و در سطح استان توریع کنید؟ با کدام مجوز بوده است و به کدام قانون؟ چه کسی به شما اجازه داده است لهستان، سوئد، هلند و سایر کشور‌ها را محل سفر‌های خارجیتان کنید؟ کاش سری به شهرستان‌های خرمشهر و مناطق محروم آبادان می‌زدید؟

نماینده آبادان همچنین به وام با بهره ۸۴ درصدی به حدود ۲ هزار نفر، وجود ۳۴ حساب دولتی و غیردولتی، سپرده گذاری کوتاه مدت و تقسیم سود آن میان مدیران با سرمایه منطقه آزاد و از وجوه این منطقه در بانک تجارت در آبادان و آزادی مسئولان ارشد منطقه آزاد مذکور با وثیقه چند هزار میلیاردی و ابقا در سمت‌های خود پرداخت. مولوی تصریح کرد که «۴ پرونده در شعبه ۲ بازپرسی اهواز و دو پرونده در شعبه ۲ بازپرسی خرمشهر وجود دارد.»

منطقه آزاد اروند «اسیر» تحقیق‌وتفحص شد/رتبه‌بندی معلمان به دو فوریت نرسید/کالای فرانسوی نخرید!

رتبه بندی معلمان به دو فوریت نرسید

پای فرهنگیان در این جلسه از پارلمان هم به میان آمد، اما طرح رتبه بندیشان با دو فوریت رأی نیاورد، بلکه با قید یک فوریت، به کمیسیون آموزش و تحقیقات رفت. جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس پیشین تصریح کرد که «اجماعی در دولت برای اجرایی شدن آن وجود نداشته است و  نزدیک به شش وزیر در ارائه برنامه هایشان به مجلس، موضوع اجرایی شدن رتبه بندی فرهنگیان را بیان کردند، ولی تا امروز چنین اتفاق نیفتاده است.»

او بیان کرد: بهبود اشتغال فرهنگیان،  تعیین جایگاه حرفه‌ای آن‌ها و روابط بین معلمان، ایجاد انگیزه برای این گروه در سند تحول بنیادین به عنوان هدف رتبه بندی اعلام شده است.

عباس گودرزی نماینده بروجرد یکی از مخالفان دو فوریتی بود که اظهار کرد: الزام دولت به ارائه لایحه نظام رتبه بندی چه وضع قانون‌گذاری است؟ مگر ما می‌توانیم بگوییم دولت را به ارائه لایحه ملزم کنیم؟ دولت اگر بفهمد و متوجه باشد، خودش باید این لایحه را بدهد، در غیر این صورت، شورای نگهبان بر اساس قانون و به صورت منطقی مصوبه را رد می‌کند و ما توپ را در زمین شورای نگهبان انداخته‌ایم. ممکن است تصور شود مجلس موافقت و شورای نگهبان مخالفت کرده است، در نتیجه این دور زدن فرهنگیان و کلاه گذاشتن بر سر آن‌ها می‌شود.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: هیچ کدام از نمایندگان مجلس یازدهم مخالف اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان نیستند، اما باید به شکل درست بررسی‌ها صورت بگیرد و باید تفاهم رخ دهد. فرهنگیان نیاز به گفتار درمانی ندارند.

از سوی دیگر موافقان این دو فوریتی به ضرورت و اهمیت رتبه بندی و تکلیف قانونی پرداختند. لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین، آبیک و البرز با اشاره به بی‌توجهی‌های مسئولان در مورد رتبه بندی معلمان تأکید که «رتبه بندی فعلی فرهنگیان ناقص است و حقوق برخی دیده نشده است.»

کالای فرانسوی نخرید

هیئت رئیسه مجلس، ۷ اعلام وصولی داشت که ۴ مورد آن طرح و ارائه شده از سوی نمایندگان بود. سید محسن دهنوی، اصلاح قانون اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورخ ۲ اسفند ۱۳۸۶، الحاق یک ماده به قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۰، اصلاح تبصره یک ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، اصلاح ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را به عنوان طرح اعلام وصول کرد.

در میان تذکر‌های شفاهی، رضا تقی‌پور انواری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یکی از نمایندگانی بود که به حمایت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از توهین به پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد. او گفت: رفتار شریرانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین کنندگان به ساحت پیامبر مهربانی و رحمة لالعالمین را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم «ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.»

تقی پور در پایان تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور برخورد جدی با ناقضان حقوق بین الملل و دولت‌های هتاک و شیطان صفتان را در دستور کار قرار دهد و ملت بزرگ ایران و مجلس انقلابی تحریم کالا‌های فرانسوی را دنبال کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ما اصلا پول داریم که چیزی بخریم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
ایران خودرو را تعطیل کنید.ماشینهای داغون فرانسوی تولید میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
دیگر چقدر حقوق معلمان بااین اوضاع آشفته اقتصادی و کسری بودجه اضافه گردد؟؟؟؟؟!!!! فکری به حال سایر اقشارملت اعم از کارگران،نیروهای خدماتی،قراردادی ادارت،روزمزد و ساعتی و... بکنید،درشرایط دشوار اقتصادی مملکت،باید بودجه و ثروت بین تمام اقشار جامعه تقسیم گردد،نه اینکه یک گروه بمیرند ازسیری و بقیه گروهها بمیرند ازگرسنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
تمام گرفتاریها و مشکلات مملکت اعم از اشتغال ماجوانان،ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان و... تثبیت نرخ ارز و... حل شده و فقط رتبه بندی فرهنگیان باقی مانده!!!! تازه آن هم با وجود کسری بودجه فراوان و عدم تحقق درآمد درسایر حوزه ها،جالبه انگار تعبیر و تفسیر نمایندگان و فرهنگیان از این لایحه فقط افزایش حقوق آنهاست درصورتیکه جنبه ها و سایر بخش ها و اهداف سند نادیده گرفته می شود و این هست که شده حال و روز امروز نظام آموزشی کشور،وقتی هم که حق می گویی به تیریج قبای معلمان برمی خورد و می آیند نظر می دهند که چرا اینگو می گویید یا اینکه حق باماست و حقوق ما باید ترمیم شود وسایر دنیا ال و بل می کنند و...،جالبه، خود دولتها و مجلس های ۱۰سال اخیر سبب شده اند که تعبیر و سخن از این طرح،فقط به افزایش حقوق ها ختم گردد،و این طرح تنها درهمین قضیه دیده می شود،واقعا باید به حال نحوه اجرای قوانین درمملکت ما گریست،عدالت درتمامی بخش ها و حوزه ها درحد تعارف و حرف هست و عمل صفر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
مسکن قیمت سرسام اورازنون شب واحب تر جوانان چه طورخانه دارشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
شما بهتره اول از خودتون شروع کنید!!!!
ایران خودرو آشغال فرانسوی تولید نکنه!!!!!
Germany
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اصن کالای فرانسوی گیر میاد که بخریم؟؟؟ چقدبامزه ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اصلا پول داریم که کالای فرانسوی بخریم اصلا هست کالای فرانسوی شماها کاری کردید که مردم ایران بی ارزش ترین کالاهای ایرانی و خارجی رو بخرن بعدشم از شان مردم ایران صحبت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بجای اینکه به مردم بگویید کالای فرانسوی نخرید به آقازاده ها بفرمایید با ارز دولتی اجناس لوکس فرانسوی وارد نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
مظلوم ترین دستگاه دولتی شرکت ملی پست و کارمندان خدوم آن هستند در بی داد کرونا باز تمام ادارات تعطیل شدند بجز پست

و کارمند مظلوم پست که نصف کارکنان تعطیل شده حقوق و دریافتی ندارد و لب عین بی عدالتی و طلب است که خدا اول از دولت و بعد از مجلس نگذرد

که تمامی بی عدالتی ها از ناحیه آنهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
آخه فلک‌زده‌ها اصلا فرانسه چیزی بهتون میده که بخواید تحریمش کنید؟ گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
کارای فرانسوی کجا بود؟!مگه داریم؟ خخخخخ...
آخرین اخبار