ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

خبرنگاران برترین آثار ادبی دفاع مقدس را انتخاب می‌کنند/داوری نهمین جشنواره ملی شعر بسیج به پایان رسید

هفته گذشته بهروز جلالی دبیر اجرایی سیزدهمین جایزه ادبی «جلال آل احمد»، از داوری خبرنگاران در بخش ویژه این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد. در این گزارش به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید



شمس لنگرودی تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارد

وبینار «تجربه خلاق شعر» با حضور شمس لنگرودی شاعر، پژوهشگر و مورخ ادبی به همت یونیتک و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو برگزار می‌شود.

محمد شمس لنگرودی در سال ۱۳۸۱ جایزه بنیاد بیژن جلالی در عرصهٔ تحقیق و جایزه شعر احمد شاملو برای منظومه بازگشت و اشعار دیگر را از آن خود کرد. از مهمترین آثار ادبی شمس لنگرودی می‌توان به مجموعه‌های «خاکستر و بانو»، «جشن ناپیدا»، «قصیده لبخند چاک‌چاک» و «۲۲ مرثیه در تیرماه» اشاره کرد.


خبرنگاران برترین آثار ادبی دفاع مقدس را انتخاب می‌کنند

بهروز جلالی دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: با موافقت اعضای هیئت علمی، آثار برتر چهل سال ادبیات داستانی دفاع مقدس با کارشناسی و داوری خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها، انتخاب و در اختتامیه جایزه جلال معرفی و تقدیر خواهند شد.

جلالی پیرامون شیوه داوری در این بخش گفت: قرار است در انتخاب اولیه توسط خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در حوزه کتاب و ادبیات، بین ۸۰ تا ۱۲۰ اثر از میان رمان، مجموعه داستان‌کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی با موضوع و مضمون دفاع مقدس انتخاب شود.

رئیس هیئت داوران جشنواره کتاب و رسانه انتخاب شد

با حکم امیدعلی مسعودی دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، حسن خجسته به عنوان رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره کتاب و رسانه انتخاب شد. مسعودی همچنین رجبعلی سالاریان را به عنوان رئیس هیئت اجرایی نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.

مسابقه کتاب‌خوانی «حکایت‌های دلنشین از پیامبر (ص)» برگزار می‌شود

مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «حکایت‌های دلنشین از پیامبر (ص)»، ویژه کودکان و نوجوانان و با همکاری شبکه کودک، مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات جمال برگزار می‌شود.

کتاب «حکایت‌های دلنشین از پیامبر (ص)» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری است که پیش از این در پنج جلد منتشر شده بود؛ اما در چاپ جدید آن، در دو مجلد وارد بازار نشر شده است و این مسابقه، با محوریت جلد اول این کتاب برگزار خواهد شد.

نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد

نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با شعار (کتاب، رسانه و ایمنی) و هدف افزایش توجه به کارکرد‌های رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب برگزار می‌شود. این جشنواره تلاش می‌کند با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشاریافته در زمینه کتاب و نشر را بررسی کند.

بر اساس این فراخوان، تقویت فرهنگ عمومی و فرهنگ مکتوب جامعه از طریق افزایش سطح فرهنگ مطالعه در کشور، شناسایی، معرفی و تقویت حضور و فعالیت خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان، برنامه‌سازان و شهروند خبرنگاران حوزه کتاب، افزایش سطح تولید و سطح کیفی آثار مرتبط با حوزه کتاب در رسانه‌های کشور و پرورش، یاری‌رسانی و تقویت متخصصان حوزه کتاب در رسانه‌ها از جمله اهداف این دوره از جشنواره کتاب و رسانه است.

داوری نهمین جشنواره ملی شعر بسیج به پایان رسید/ برگزاری ۳۰ جشنواره شعر در کشور

برگزاری ۳۰ جشنواره استانی در مراکز استان‌ها در فاصله ۷ شهریور تا ۷ مهر با محوریت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و عاشورای حسینی از رویداد‌های این دوره از جشنواره شعر راز‌های ارغوانی بود که در اکثر استان‌ها این مراسم با همکاری صدا و سیمای مراکز استان‌ها و رعایت ضوابط بهداشتی به نحو شایسته‌ای برگزار شد که بیشترین استان‌ها در هفته دفاع مقدس به برپایی آن اقدام کردند.

بیش از ۵۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این اشعار توسط هیئت انتخاب هر استان متشکل از اساتید و شاعران برجسته هر استان مورد داوری قرار گرفت که تعداد ۲۳ قطعه شعر برگزیده هر استان بعد از پایان داوری به تهران ارسال شده و آثار برگزیده استان‌ها کدگذاری شده و در اختیار داوران محترم جشنواره قرار گرفت. داوران کشوری اشعار را در ۹ محور موضوعی مورد بررسی قرار دادند و آثار برتر انتخاب شدند. اسامی برگزیدگان این جشنواره به زودی اعلام و از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

«دانایی؛ مانایی» شعار بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شد

در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اعلام نظرات اعضای این شورا، «دانایی؛ مانایی» به عنوان شعار این دوره از هفته کتاب انتخاب شد. در این جلسه همچنین، ۲۴تا۳۰ آبان ماه به عنوان زمان برگزاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

برنامه‌های اختتامیه هفدهمین «مهرواره شعر و داستان جوان سوره» اعلام شد

هفدهمین «مهرواره شعر و داستان جوان سوره» در حالی به ایستگاه آخر رسید که به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا، امکان برگزاری اختتامیه جشنواره به صورت حضوری وجود ندارد و به همین دلیل، این مراسم و همچنین «کارگاه‌های آموزشی» و «شب شعر» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بر این اساس، قرار است کارگاه آموزشی و نقد شعر و داستان که با حضور اساتید، شعرا و نویسندگان مطرح کشور ضبط و تدوین شده است، در روز شنبه دهم آبان ماه از طریق درگاه سوره هنر در آپارات پخش شود که کارگاه شعر در ساعت ۱۴ و کارگاه داستان در ساعت ۱۶ می‌باشد.

تغییر بازه زمانی آثار منتشر شده دفاع مقدسی برای حضور در جشنواره کتاب و رسانه

رجبعلی سالاریان رئیس هیئت اجرایی و مدیر روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اصلاحیه‌ای که در بخش ویژه دفاع مقدس نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه صورت گرفته است، گفت: خبرنگاران، روزنامه نگاران، عکاسان، برنامه‌سازان و شهروند خبرنگاران حوزه کتاب برای شرکت در بخش ویژه دفاع مقدس این دوره از جشنواره کتاب و رسانه می‌توانند آثار خود را که در محدوده زمانی اول مهرماه سال ۱۳۹۸ تا پایان مهرماه ۱۳۹۹، برای شرکت در جشنواره ارسال کنند.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار