صفر تا صد وام مسکن / نرخ سود تسهیلات بدون سپرده ساخت خانه چقدر است؟

گفتگو با مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در خصوص انواع وام‌های موجود در بانک مسکن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از راه‌هایی که می‌تواند مردم را صاحب خانه کند، وام‌های موجود در بانک مسکن است.

گفتگوی خبرنگار ما با مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در خصوص انواع وام‌های موجود در بانک مسکن را بخوانید:

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن درباره انواع تسهیلات در بانک مسکن گفت: تسهیلات مسکن مدل‌های مختلفی دارد. تسهیلات خرید، تسهیلات ساخت و تسهیلات تعمیرات. برای دریافت هر کدام از این تسهیلات راه‌های مختلفی وجود دارد.

انواع تسهیلات خرید مسکن

ایزدی در ادامه گفت: تسهیلات خرید مسکن در ۲ قالب، خرید با سپرده و اوراق ممتاز پرداخت می‌شود. خرید با سپرده از محل سپرده گذاری متقاضی صورت می‌گیرد، که شاخه‌های متفاوتی دارد: حساب پس انداز مسکن جوانان، حساب صندوق پس انداز یکم و حساب صندوق پس انداز مسکن.

وی در ادامه گفت: سپرده گذاری حساب پس انداز مسکن جوانان حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۵ سال است. از آنجایی که حساب مسکن جوانان برنامه‌ای است، عمدتا خانواده‌ها برای فرزندانشان این حساب را باز می‌کنند؛ که وقتی به سن قانونی برسند، بتوانند برای خرید مسکن از این تسهیلات استفاده کنند.

مسعود ایزدی در توضیح تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز افزود: تسهیلات اوراق ممتاز در قالب عقد فروش اقساطی مسکن پرداخت می‌شود. مدل سپرده گذاری این حساب‌ها و شرایط آن کاملا مشخص است.

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در ادامه افزود: بانک مسکن از محل اوراق ممتاز برای خرید یک واحد مسکونی به صورت انفرادی به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان و به صورت زوجین تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اوراق پرداخت می‌کند؛ که برای دریافت این اوراق متقاضیان می‌توانند از طریق شعب بانک مسکن و یا فرابورس اقدام کنند.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر تسهیلات خرید مسکن، این امکان وجود دارد که متقاضیان بتوانند بر روی هر پلاک ثبتی حداکثر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات تعمیرات از محل اوراق ممتاز استفاده کنند؛ که بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله و در قالب عقد جعاله پرداخت می‌شود.

تسهیلات سپرده گذاری فقط یک بار به هر نفر تعلق می‌گیرد

وی درخصوص تسهیلات ساخت مسکن تصریح کرد: تسهیلات ساخت در قالب‌های مختلفی وجود دارد. تمامی مواردی که در قالب تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌شود برای تسهیلات ساخت مسکن هم قابل پرداخت است. با این تفاوت که در تسهیلات ساخت متناسب با پیشرفت پروژه تسهیلات پرداخت می‌شود.

ضمن آنکه تسهیلات خرید مسکن از محل سپرده گذاری صرفا یکبار قابل پرداخت است. ولی در پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان این نوع تسهیلات می‌توانند به دفعات از این تسهیلات استفاده کنند.


بیشتر بخوانید

تسهیلات ویژه برای ساخت خانه

مسعود ایزدی درباره تسهیلات ویژه ساخت گفت: بانک مسکن یک نوع دیگر تسهیلات ساخت خانه بدون سپرده دارد که از محل اعتبار بانک مسکن به سازنده‌ها اعطا می‌شود. سقف این تسهیلات تا ۲۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران است؛ که به سازنده‌ها برای هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود. به شرط این که سازنده از فناوری‌های نوین در ساخت استفاده کند. اما اگر به صورت عادی و معمولی ساخته شود، سقف این تسهیلات کمتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: مبلغ تمام تسهیلات‌های مسکن برای شهر‌های بزرگ و شهر‌های کوچکتر متناسب با جمعیت متغیر است. تسهیلات ساخت تنها برای ساخت پرداخت می‌شود نه برای خرید. سازنده باید زمین مورد نظر را به بانک معرفی کند و بانک این تسهیلات را متناسب با پیشرفت پروژه، به صورت مرحله‌ای تسهیلات را واریز می‌کند. وقتی ساخت خانه تکمیل شود، آخرین مرحله تسهیلات واریز می‌شود که پس از تکمیل ساخت واخذ پایانکار ساختمان امکان تقسیط تسهیلات ساخت مسکن در قالب عقد فروش اقساطی مسکن نیز وجود دارد.

نرخ سود تسهیلات مسکن

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن درباره نرخ سود تسهیلات‌ها گفت: نرخ سود تسهیلات بدون سپرده ساخت خانه ۱۸ درصد است. این تسهیلات قابل تقسیط است. وقتی دوره ساخت به اتمام برسد، بین ۸ تا ۱۰ سال هر واحد را می‌توان تقسیط کرد.

وی در ادامه افزود: تسهیلات خرید مسکن ۱۲ ساله تقسیط می‌شود، ولی بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان در صورتی که به صورت ساده قسط بندی شود، ۲۰ ساله است. نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن از محل حساب مسکن جوانان ۹ درصد و از محل اوراق ممتاز ۱۷.۵ درصد می‌باشد. نرخ سود تسهیلات جعاله هم ۱۷.۵ درصد و مدت بازپرداخت آن ۵ ساله است.
برای دریافت تسهیلات خرید مسکن، قدمت ساختمان باید زیر ۲۵ سال ساخت باشد

ایزدی بیان کرد: این کلیت تسهیلات‌های مسکن است که متقاضی براساس شرایط، بودجه و تقاضایی که دارد به بانک مراجعه می‌کند و مورد مشاوره قرار می‌گیرد و تسهیلات مورد نظر را به کمک کارکنان بانک انتخاب می‌کند.

قیمت اوراق

ایزدی در آخر درخصوص قیمت اوراق در بازار بورس بیان کرد: اوراق مسکن در بورس ۲۴ نماد دارد. بر اساس ۲۴ ماه گذشته قیمت این نماد‌ها باهم متفاوت است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت بانک مسکن، به قیمت اوراق مراجعه کنند. از آن طریق به طور مستقیم به فرابورس لینک شوند و در آنجا قیمت‌های به روز را مشاهده کنند.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.