چرا کرونا در ایران روی دور رکوردشکنی است؟/ وضعیت ایران در مقایسه با آمار‌های جهانی

دیروز دوباره آمار فوتی‌ها و ابتلا به کرونا در کشور شکسته شد و فوتی‌های کرونا در مقایسه با بسیاری کشور‌ها بالاست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باز هم رکورد شکنی کرونا در ایران، ویروس مرگباری که امروز ۴۱۵ قربانی گرفت و داغ دل ایرانیان بیشتر شد، هر روزی که کرونا رکورد می‌زند، نگرانی‌ها در دل‌ها بیشتر می‌شود، ویروسی که بسیاری آن را نادیده می‌گرفتند، کرونا روی دور رکورد شکنی است و سیاه‌ترین پاییز قرن را سپری می‌کنیم، پاییزی که تاکنون بیشترین آمار مرگ ومیر را به روی خود دیده است، بیش از ۳۰۰ نفر قربانی ویروس کرونایی می‌شوند و اپیدمی همچنان در حال گسترش است و روند کرونا در همه استان‌ها صعودی است.

ویروس کرونا در همه جهان رو به شتاب است، ما در مرحله حساس بیماری به ویژه در نیم کره شمالی زمین قرار داریم چرا که با آغاز فصل سرما شیوع ویروس سرد دوست کرونا و آنفلوانزا بیشتر می‌شود، از طرفی خطر شیوع کرونا در محیط‌های بسته بیشتر است و در این فصل‌ها درب‌ها و پنجره‌ها بسته هستند و تهویه در محیط‌های بسته کاهش پیدا می‌کند و این موضوع موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.

تاکنون ۴۴ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۵۰۴ نفر در کشور‌های مختلف دنیا به بیماری کرونا مبتلا شده اند و ویروس مرگبار و منحوس کرونا یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۱۸۹ قربانی گرفته است. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۵ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

تعدادی از کشور‌ها از ابتدای هفته اقدامات ضد کرونایی خود را تشدید کرده اند. به طور مثال در فرانسه ساعات منع تردد افزایش یافته، در بروکسل، پایتخت بلژیک هم ساعت منع تردد یک ساعت بیشتر شده است.

وضعیت بیماری کرونا در ایران

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۹۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۷۹ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند و از میان شهرستان‌های وضعیت قرمز، تعداد ۴۳ شهرستان در وضعیت بسیار حاد و خطرناک‌تر بیماری کرونا قرار دارند.

روند بیماری کرونا در کشور مختصر صعودی شده است و و در ۱۵ استان (یزد، خراسان جنوبی، قمی، کردستان، کرمانشاه، اذربایجان شرقی، البرز، مرکزی، خراسان رضوی، اردبیل، قزوین، مازندران، گیلان، گلستان و هرمزگان) روند صعودی یا شروع پیک جدید گزارش شده است.

ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور همچنان بالاست و بنابر آمارها در هشت استان (لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، زنجان، اصفهان، فارس و سیستان و بلوچستان) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شده است؛  در چهار استان (خراسان شمالی، بوشهر، خوزستان و تهران) روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است و به نظر می‌رسد، استان کهگیلویه و بویراحمد اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته و در آذربایجان غربی روند نزولی است.

کرونا در ایران چه قدر قربانی می‌گیرد؟

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه تقریبا در تمام استان‌های کشور صعودی است و به دنبال این روند افزایشی، متاسفانه شاهد بالا رفتن بی سابقه موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشور هستیم.

لاری ادامه داد: در هفته گذشته میانگین بروز موارد بستری مثبت و مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل، دارای روند رو به رشد بوده است. به طوری که متوسط بروز موارد مثبت بستری، حدود ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بروز موارد فوتی حدود ۲۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور ۵۷.۷ درصد گزارش شده است که بسیار پایین است و لزوم عمل به توصیه‌های بهداشتی در این شرایط سخت و نفس‌گیر همه‌گیری بیماری در کشور امری لازم و ضروری است.

وضعیت کرونایی ایران در مقایسه با آمارهای جهانی

مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در ایران و مقایسه با وضعیت جهانی اظهار کرد: از حدود بیش از ۴ میلیون کرونایی در دنیا، بیش از یک میلیون نفر یا حدود ۲.۵ درصد مبتلایان جان باخته اند و در کشور ما از ۵۰۰ هزار نفر ۶ درصد فوت کرده اند و این می‌تواند ۲ علت داشته باشد، یکی از دلایل می‌تواند آن باشد که به بیماران به خوبی رسیدگی نمی‌کنیم که این در عمل این گونه نیست، هر چند خدمات ما به میزان کشور‌های پیشرفته دنیا نمی‌رسد، اما کادر درمان ما برای رسیدگی به بیماران بسیار تلاش می‌کنند و این دلیل فوت بالای بیماران کرونایی نیست؛ در حقیقت علت اصلی این میزان فوتی در کشور ما این است که ما فقط بیماران بسیار بدحال را شناسایی یا بستری و درمان می‌کنیم.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما از نظر تعداد بیماران رتبه سیزدهم دنیا و از نظر رتبه مرگ رتبه دهم دنیا را داریم و این در حالی است که از نظر تعداد تست به جمعیت کشور رتبه ۱۱۷ دنیا هستیم و استاندارد سازمان جهانی بهداشت این است که ۳ درصد تست‌ها مثبت باشد و با توجه به شرایط کشور حداقل باید روزانه ۵۰ هزار تست انجام دهیم و ایده آل این است که ۱۰۰ هزار تست انجام دهیم و ما در روز‌های اخیر به روزانه ۳۳ هزارتست رسیده ایم و پیشتر روزانه ۲۰ هزار تست انجام می‌دادیم.

ضعف های مدیریتی و آمارهای بالای کرونا در ایران

یونسیان بیان کرد: افزون بر این‌ها ما به کسانی که در تماس با فرد کرونا مثبت هستند، توصیه می‌کنیم که ۱۴ روز قرنطینه شوند، در حالی که بسیاری از بیماران بعد مثبت شدن تستشان در جامعه تردد می‌کنند، بسیاری هم در منزل قرنطینه را به درستی رعایت نمی‌کنند و شاهد ابتلای اعضای خانواده به کرونا هستیم و در این شرایط مسئولان موضوع ابتلای خانوادگی را مطرح می‌کنند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد کرونا اولویت کشور و بسیاری از مسئولان نیست و با ضعف مدیریت بیماری کرونا مواجه هستیم، بسیاری کشور‌های هم سطح یا پایین‌تر از ایران مانند تایلند کرونا به خوبی مدیریت شده است، در کشور‌های آفریقایی برای بازگشایی مدارس به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی ساختمان‌هایی در اختیار مدارس قرار گرفت، اما والدین ما در زمان بازگشایی مدارس سرگردان بودند و حتی بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌ها شب قبل از بازگشایی مدارس بلاتکلیف بودند، این در حالی است که مسئولان و سیاستگذاران چندین ماه برای بازگشایی مدارس و مدیریت و تصمیم گیری در این زمینه فرصت داشتند.

این اپیدمیلوژیست ضمن انتقاد از نحوه برخورد با متخلفان بهداشت تصریح کرد: متاسفانه مجازات‌ها برای متخلفان بهداشتی به درستی اعمال نمی‌شود و شاهد شکست شیوه نامه‌های بهداشتی به دست افراد بسیاری هستیم و تجمعات برگزار می‌شود.

علت شکست های کرونایی در ایران؛ گلایه وزیر از مردم و مسئولان

در ابتدای شیوع بیماری کرونا در ایران شاهد همدلی و همراهی مردم و دستگاه ها بودیم و ترس از کرونا میزان رعایت نکات بهداشتی را افزایش داده بود، اما به تدریج دچار عادی انگاری شدیم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی کاهش پیدا کرد، اکنون ایران در جزو پانزده کشور نخست جهان در آمار ابتلا و جزو ده کشور دنیا در آمار روزانه فوتی های کروناست.

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به علل ناکامی های ایران در مدیریت کرونا تصریح کرد: دو علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت؛ یکی عادی انگاری و ساده انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. به محض اینکه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ و میر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور کردند که کرونا تمام شده است همان زمان نامه‌ای نوشتم و تاکید کردم که عادی انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست، ولی عادی انگاری توسط مسئولان، بسیار بدتر است و برخی تصور کردند که کرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.

نمکی گفت: دومین اتفاقی که به نظر بنده موجب ناکامی ما شد، تزریق ناکافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر، در ماه‌های گذشته هم وجود داشت و مطرح شده بود، اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آن‌ها به مشکل خورد و به سراغ افراد با علائم و افراد نزدیک با آن‌ها رفتیم. کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیرو‌های خدوم بهداشتی و درمانی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۰۸:۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
وقتی میشیم موش آزمایشگاهی با هماهنگی خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و بی مدیریتی دولتمردان منتظر بیشتر از این باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
یکی نیست از این چینی های بی وجدان بپرسه که چرا خودشون دیگه نمیگیرن !!!!اگه همین کاررو امریکا میکرد میگفتن یه ویروس رو انداخته به جون دنیا تا مردم رونابود کنه !!الان 20/30 اصلا اشاره ای به چین نمیکنه!! گزارشات کووووو؟
Canada
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
بهداشت داره تمام فوتی های مرتبط با انفولازا را هم کرونا اعلام میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
خدایا به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
ما در خیلی چیزها رکورد زدیم تنها کرونا نیست افزایش قیمتها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
چون مدیریت نیست !!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
ضد عفونی معابر رو دوباره شروع کنید تا انتقال کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
خود جناب آقای وزیر در اوایل اردیبهشت اظهار داشتند که تا آخر اردیبشت کرونا جمع می شود! این خود یکی از علل سهل انگاری مسئله بود که از زبان مرد ایشان گفته شده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
با این مسئولینی که خودشون رو قایم کردند و فقط میگن دعا کنید کرونا بره ،مشکلی حل نمیشه و روز به روز بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خدایا خودم رو به خودت سپردم
واقعاً می ترسم.
خدایا به فریاد برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ما وارد یک جنگ فرسایشی با کرونا شدیم متاسفانه کادر درمان خسته شدن و نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند من اینو به عینا در بیمارستاها دیدم دستگاهای سیتی اسکن و ام ار ای و رادیولوژی در بیمارستاها بین بیماران کرونایی و غیر کرونایی مشترک است و هیچ نکات بهداشتی در این ضمینه رعایت نمی شود پدر بنده به همین دلیل کرونایی شد و به رحمت خدا رفت و متعاقب ان وارد اپیدمی خانوادگی شدیم و زندگیمانو فلج کرد و هیچ کمک کاری نداشتیم کادر درمان کرونا هیچ نکاتی را رعایت نمی کنند و در بخشهای غیر کرونایی بیمارستان پرسه می زنند حتی بدرستی از بیماران مراقبت نمی کنند
دولت هم برنامه خاصی ندارد و در این ضمینه کاملا شکست خورده و در حال عقب نشینی است مردم هم خسته شدند اغلب درگیر کسب لقمه ای نان هستند تا گوشه ای از شکمشان را سیر کنند نا امیدی جامعه را فرا گرفته و بیشتر خودشان را برای دست و پنجه نرم کردن با کرونا اماده می کنند مردم بیشتر در حال تقویت کردن سیستم ایمنی بدن خود هستند تا پیشگیری
مردم نا امید شده اند وکاملا شکست خوردند به نظر من مردم تاب جنگ فرسایشی ندارند یک عملیات برق اسا با کمک دولت و مردم و نیروهای انتظامی و اعمال قرنطینه خانگی و حکومت نظامی قطعا میتوانیم کرونا را مدیریت کنیم در غیر این صورت مردم باید دنبال قبر بگردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
تدبیر و امید
دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ضعف مدیریت مسوولین کشور همه استعفا بدن ایهمه خونواده ها آمپول گرون قیمت میلیونی میخرن واسه بیمارشون بعدشم میگن فوت شد پول ایی آمپولا کجا میرن ???? من دوس وآشنا زیاد دیدم ک گفتن آمپول چن میلیونی خریدبم واسه بیمارمون آخرشم فوت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جریان ایی آمپولای گرون ک مردم میخرن واسه مریض کرونایی بعدشم میمیرن چیه??? چن تا از آشناهای ما مریض شدن رفتن مرکز استان واسشون خریدن آمپولی چن میلیونی آوردن زدن بعدسم از بین رفتن
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۱:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سلام
علتش را از هواپیمایی ماهان وسیاست ایران در قبال چین باید جستجو کرد .
روزی ۴۰۰ نفرمیمیرن بخاطر پرشدن جیب اقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۲۰:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون هر کی یه حرفی میزنه یکی میگه تعطیل کنید اون یکی میگه نه باز کنید یکی میگه بیاد بیرون اون یکی میگه نیاید یکی میگه دعا کنید اون یکی میگه حبابه ستاد کرونا هست بیاد سه حرفی بزنه همه اونو تایید کنند و رعایت نه اینکه هر کی یه چیزی بگه
Iran (Islamic Republic of)
علب
۲۰:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
باید ماسک زدن اجباری شود و یکی اینکه دوباره تاکسی ها و اتوبوس ها ومترو و بانک ها روزانه با دستگاه ضدعفونی شود . کاری که اردیبهشت انجام شد و مدگ ومیر پایین آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چرا محدودیتها به صورت جدی اعمال نمیشود؟ چرا برای متخلفان مجازات سنگین درنظر گرفته نمی شود؟ همین امروز که امار فوتی ها بالای 400 نفر توسط وزارت بهداشت گزارش شد جایی را در تهران سراغ دارم که مراسم عقد و عروسی برپا بود.یا در یه شهرستان با وضعیت نارنجی خبر دارم که الان یه هفته است که هر شب همه فامیل جمع می شوند تا آخر هفته عروسی برگزار کنند و امشب حنا بندان گرفتن
واقعا وقتی مردم با این همه سطح شعور کم داریم که حاضر هستند دیگران را قربانی عروسی بچه های خود کنند چرا نهادی مسئول جلوگیری از برگزاری این مراسم ها نیست؟
خود من در تابستان یه شب ساعت یک نیمه شب با صدای ماشین های عروس که عروس را تا خانه همراهی می کردند از خواب بیدار شدم وقتی به پلیس 110 تماس گرفتم گفتند عروسی ممنوع شده ولی ما نمی توانیم جلوگیری کنیم برگزاری مراسم به سطح شعور مردم بستگی داره
خب این همه اهمال نتیجه ای بدتر از این هم باید داشته باشه
الان که هنوز خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خدا از دست ما ناراحته چون حسینیه ها و حرم ها رو بستین . اگه باز کنین کرونا هم میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دیدن مردم گرونی ضعیف برای نابودی کرنا را قویش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
با این جمله که عده ایی با مثبت بودن کرونا در جامعه تردد میکنند صددرصد موافقم همین ها باعث میشن زنجیره قطع نشه, حالا بعضی ها با یه لحنی میگن کرونا گرفتن انگار مدال المپیک گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
آمار فوتی های کشورهای غرب نسبت به مبتلایان زیر 1 درصد می باشد در حالی که آمار فوتی های ایران نسبت به مبتلایان بالای 7 درصد و این یعنی فاجعه

چرا؟
زیرا داروهایی که برای درمان بیمارلن کرونایی تجویز می شوتد اکثرا قیمت گزافی دارند و خیلی ها قادر به پرداختش نیست جز عده معدودی
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ما رکرد زدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هرجا من و ما کردن گند زدن،من فلان میکنم ما کرونا را شکست میدهیم،از این اعتماد بنفسای فیک،ما میتوانیم،هیچ کاری نکردید، اخرشم روزی چهارصدنفرو زیر خاک فرستادید
Iran (Islamic Republic of)
فسیل
۱۸:۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مقصر اصلی مردمی هستند که گوش نمیدن و رعایت نمیکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دعا کردیم ماسک و ژل و مایع ضدعفونی و دارو ضد کرونا زیاد میشه میرسه دست مردم.ناراحت نباشین با دعا حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به لطف مدیریت جهادی رئیس جمهور و دولتش تا یک میلیون نفر جا دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
اگر آمار مبتلایان بدرستی اعلام گردد درصد میزان فوتی ها به تعادل میرسد کلا آما رسازی و اعلام آمارهای تعادلی کار سختی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
درصد بسیار بالایی به خاطر پزشکان سهمیه ای ،هست که در درمانگاهها ،مراجعین مشکوک را در سالن های انتظار ساعتها نگه میدارند . در حالیکه مردم فقط برای تست دولتی مراجعه کرده اند نه وووویزیت این پزشکان!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۴:۳۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دو دلیل داره
دولت ناکارآمد و ملتِ اغلب ...
آخرین اخبار