برداشت ۲۰ هزار تن طلای سبز در تویسرکان

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه امسال از برداشت ۲۰ هزار تن طلای سبز در این شهرستان خبر داد.

برداشت ۲۰ هزار تن طلای سبز در تویسرکانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مسعود اکبری، رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: در ابتدای سال به علت سرما تقریبا ۱۰ درصد از درختان گردو دچار سرمازدگی شدند و خوشبختانه به یمن بارش‌های به موقع و دمای مناسب درختان گردو از تلقیح مناسب برخوردارشدند و این خسارات در اغلب باغات گردو جبران شد و تقریبا بیشتر این خسارت در دشت و روستا‌های سرد همچون روستای فریازان، جعفریه اتفاق افتاده بود که خوشبختانه خسارت قابل توجهی وارد نشد.

او افزود: با توجه به اینکه امسال از میزان محصول گردوی زیادی برخوردار بودیم و آسیب‌های قابل توجهی که در سال‌های گذشته گردوتکان‌ها دیده بودند به فکر بیمه گردوتکان‌ها افتادیم و در این راستا با چند شرکت بیمه‌ای وارد مذاکره شدیم و دو شرکت برای بیمه باغداران و گردوتکان‌ها وارد عمل شدند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: برای توجیح باغداران برای انجام بیمه برنامه‌های آموزشی وتوجیحی از جمله انجام چندین مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی، بازدید میدانی با کارشناسان از باغات و گفتگو با کشاورزان، ارسال پیامک و نصب بنر‌های تبلیغاتی در این باره توانستیم تعداد قابل توجهی از باغداران و گردوتکان‌ها را با مناسب‌ترین مبلغ تشویق به بیمه کردن خود کنیم و خوشبختانه با توجه به‌حجم بالای برداشت گردو کمترین آسیب‌های جانی را در پیک برداشت داشتیم.

اکبری عنوان کرد: هرچه میزان استقبال کشاورزان از بیمه کردن خود و کارگرانشان بیشتر باشد، تمایل شرکت‌های بیمه هم برای ورود به این موضوع بیشتر خواهد شد و این امر به‌کم شدن خسارات و آسیب‌های جانی کمک بسیار زیادی می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به سرمازدگی بعضی گلخانه‌ها در ابتدای فصل سرما، یادآور شد: جهاد کشاورزی از قبل به تمامی گلخانه‌ها هشدار‌های مناسب را داده بود و به همه گلخانه‌ها برای تأمین موتور برق اضطراری توصیه‌های لازم را داده بودیم، اما کماکان اکثر گلخانه‌داران در این امر کوتاهی کرده و با مشکلات و خساراتی در ابتدای فصل سرما مواجه شدند.

اکبری بیان کرد: جهاد کشاورزی برای جبران خسارت این گلخانه‌ها اعتبار خاصی نداشت، اما از سهمیه گوجه و خیار یارانه‌ای که به شهرستان تعلق گرفت در حد بضاعت به گلخانه‌های خسارت دیده کمک کرد و از تلاش برای انجام سایر اقدامات که بتواند به این عزیزان کمک‌کند دریغ نکرده است به طوریکه توانستیم تا حدودی بار مشکلات آن‌ها را کم کنیم هرچند که بازار صادرات این عزیزان تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است.

او رایزنی با بانک کشاورزی، اداره‌های برق و گاز برای تأخیر در وصول مطالبات خود را از جمله کمک‌های جهادکشاورزی به گلخانه داران خسارت دیده دانست و گفت: در حال حاضر پیگیر اجرایی کردن فاز ۳ شهرک‌های گلخانه‌ای فرسفج است که با اجرای این طرح سقف گلخانه‌های شهرستان از ۱۴ تا ۱۵ هکتار به ۲۵ هکتار افزایش خواهد یافت که امیدواریم تا پایان امسال این طرح اجرایی شود.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه جهاد کشاورزی در راستای کمک به کشاورزان اعتبارات و تسهیلات مناسب در زمینه‌های مختلف را جهت استفاده در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، افزود: پرداخت تسهیلاتی که در بحث آبیاری نوین در بخش‌های کم فشار و لوله‌گذاری ۹۰ درصد تسهیلات آورده جهاد به صورت بلاعوض و ۱۰ درصد هم خود متقاضی سرمایه‌گذاری می‌کند و تا کنون تسهیلات بلاعوض آبیاری نوین قطع نشده است.

اکبری به واگذاری اعتبارات در راستای کمک به بانوان‌خود اشتغال در قالب صندوق‌های خرد روستایی اشاره کرد و گفت: تا کنون مبلغی افزون بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون برای فعالیت این صندوق‌ها اختصاص دادیم که تا کنون سه صندوق خرد روستایی فعال داریم و در صدد افزایش این صندوق‌ها در روستا‌های شهرستان هستیم.

او در مورد تعریف مشاغل خانگی روستایی برای جهاد کشاورزی، بیان کرد: هر شغل و فعالیت خانگی که کشاورزان و خانم‌های کشاورز بتوانند در حیطه منازل روستایی خود انجام دهند مثل پرورش ماکیان، زنبور عسل، ترشی و شوری، پرورش قارچ جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شوند و تا کنون ۴۰۰ پرونده مشاغل خانگی روستایی تشکیل و رسیدگی شده و این واحد‌ها مشغول فعالیت هستند و از تسهیلات به فراخور فعالیتشان استفاده کرده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اهمیت سرشاخه کاری و پیوند درختان گردو؛ عنوان‌کرد: سرشاخه کاری یکی از عملیات و پروژه‌های مهم شهرستان است که در سال جاری ۷۰ هزار پیوند انجام شد.

و خوشبختانه با اجرای موفقیت آمیز طرح سرشاخه کاری، تاثیر آن را در کمیت و کیفیت گردوی تولیدی شهرستان تویسرکان شاهد بودیم و با توجه به این امر اسفند ماه امسال هم پیوندک‌های گردو را تهیه و ذخیره خواهیم کرد تا در زمان مناسب عملیات پیوند زنی درختان انجام پذیرد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده میزان برداشت گردو با توجه به اصلاح و مقاوم سازی بخشی از درختان در برابر سرمازدگی و آفات افزایش یابد و شاهد بار دهی با صرفه اقتصادی این پیوند‌ها باشیم.

او در پایان به برداشت دیگر محصولات کشاورزی شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۲۵۰۰ تن آلو، ۲۵ هزار تن گندم، ۳۵ هزار تن جو، ۱۰ هزار تن سیر، ۵۰۰ تن بادام، ۷۰ هزار تن چغندر از باغات و زمین‌های کشاورزی شهرستان برداشت شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.