عراقچی در بدو ورود به مسکو:

امیدواریم طرح ایران بتواند در منطقه قره باغ صلح پایدار ایجاد کند

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: امیدوار هستیم که طرح ایران بتواند راه حل مطمئنی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد کند.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت: هدف اصلی از مذاکرات ارائه طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به خاتمه مناقشه در قره باغ است.

وی افزود: مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه‌ای آن است تا از طریق مشارکت کشور‌هایی که در منطقه تاثیرگذار هستند با این بحران مقابله شود و روسیه و ترکیه از مهمترین این کشور‌ها هستند. ویژگی دوم این طرح واقع بینی آن است. یکی از علت‌های شکست سه دور آتش بس در قره باغ این است که واقعیت منطقه و واقعیت میدان در نظر گرفته نشده است.

عراقچی اظهار کرد: طرح ایران آتش بس را به مرحله دوم می‌برد و در گام اول بر پایبندی و احترام عملی کشور‌های منطقه بر یکسری اصول از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیتها، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی و بازگشت آوارگان تاکید دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات و آتس بس باید بر پایه این اصول شکل بگیرد، اظهار کرد:  ما خیلی دقت کردیم که در معرفی این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف (آذربایجان و ارمنستان) را در نظر بگیریم و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابلیت پذیرش داشته باشد و کشور‌های تاثیرگذار منطقه در آن مشارکت داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: امیدوار هستیم که این طرح بتواند یک راه حل مطمئنی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد کند؛ البته در این راه مشکلات و موانع عدیده‌ای وجود دارد، دخالت‌هایی از خارج از منطقه توسط کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.

عراقچی اظهار کرد: ما در این مرحله پیشنهاد خود را ارائه می‌دهیم و منتظر می‌مانیم تا نظرات و دیدگاه‌های کشور‌های مربوط را دریافت کنیم و بر اساس آن ممکن است که لازم باشد طرح را اصلاح یا تکمیل کنیم تا به یک طرح قابل قبول برسیم. ما برای خود یک مسئولیت منطقه‌ای قائل هستیم و برای حل این بحران کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تقریبا ۳۰ سال است که گروه مینسک تشکیل شده و این گروه نتوانسته راه حل پایداری را برای این بحران پیدا کند و در مقطع فعلی که درگیری‌ها مجدد آغاز شده نشان داده ناتوان است، برخی کشور‌های این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند؛  ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: ما رویکرد منطقه‌ای را از کشور‌هایی که نقششان کلیدی است پیشنهاد داده ایم برای حل این بحران و به سهم خود تلاش می‌کنیم جلوی درگیری را بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار