ترساندن مردم به بهانه برگزاری جشن هالووین/ کدو تنبل به سر‌هایی که امسال به ایستگاه کرونا رسیدند

با نزدیک شدن به روز ۳۱ اکتبر، عده‌ای به بهانه هالووین، فقط ترس و دلهره را برای افراد جامعه رقم می‌زنند و اسم آن را هم جشن می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هالووین، جشنی است که همه ساله در روز ۳۱ ماه اکتبر و در شامگاه مراسم عید مقدسان که یکی از آیین‌های مسیحیت غربی است، در کشور‌های اروپایی و آمریکایی برگزار می‌شود.

فعالیت‌های مرسوم روز هالووین شامل قاشق‌زنی، شرکت در مهمانی‌های هالووین با لباس‌های ویژه این روز، تهیه کدوی هالووین، روشن‌کردن آتش، سیب‌بازی، بازی‌های فال‌بینی، شوخی دستی، بازدید از خانه‌های وحشت، تعریف‌کردن قصه‌های وحشت‌آور و تماشای فیلم‌های ترسناک است.

هالووین یک واژه مسیحی است که ریشه آن به بیش از ۱۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد و به معنای عصر قدیسان است.

ریشه هالووین به جشن‌های سلتیک‌های کهن ساوین برمی‌گردد. سلت‌ها که حدود ۲ هزار سال قبل در ناحیه‌ای زندگی می‌کردند که اکنون کشورهای ایرلند، انگلستان و شمال فرانسه در آن واقع شده‌اند، سال نو خود را در روز اول نوامبر جشن می‌گرفتند.

این روز علامتی از آخر تابستان و فصل برداشت و آغاز تاریکی و زمستان سرد بود، یعنی بخشی از سال که اغلب با مرگ و میر انسان‌ها در ارتباط بوده است. سلت‌ها معتقد بودند که در شب قبل از سال جدید، مرز بین جهان زندگان و مردگان محو و تار می‌شود. در شب سی و یکم اکتبر آن‌ها ساوین را جشن می‌گرفتند، شبی که معتقد بودند ارواح مردگان به زمین باز می‌گردند.

سلت‌ها فکر می‌کردند که به غیر از ایجاد مشکل و آسیب زدن به محصولات، حضور ارواحی از جهان دیگر کار پیشگویی در مورد آینده را برای کاهنان سلتیکی آسان‌تر می‌کند. برای مردمانی که به صورت کامل به جهان طبیعی و فناپذیر وابسته بودند، این پیشگویی‌ها منبعی مهم برای دستیابی به آسایش و هدایت در طول زمستان طولانی و تاریک بود.

سلتی‌ها اعتقاد داشتند که زمانی که شخصی عطسه می‌کند باید به او بگویند، (خدا حفظت کند)، به این دلیل که معتقدند در هنگام عطسه روح از بدن به بیرون پرتاب می‌شود، لذا معتقدند که افراد باید در شب هالووین مراقب باشند تا اگر کسی عطسه کرد به او بگویند (خدا حفظت کند) تا شیطان روح او را تسخیر نکند.

هالووین و اجرای آن در ایران

با اینکه هالووین جشن مربوط به ایران نیست، اما در چند سال اخیر با نزدیک شدن به این جشن غربی، می‌توان آثار آن را در ایران نیز دید.

همزمان با نزدیک شدن به هالووین، اغلب قنادی‌ها در حال آماده کردن تازه‌ترین شیرینی‌هایشان به شکل کدو تنبل هستند و از طرف دیگر آتلیه‌های عکاسی در صفحات مجازی تبلیغ می‌کنند که در روز ۹ آبان عکاسی ویژه هالووین خواهند داشت و در برخی از آرایشگاه‌ها، آرایشگر‌ها هم آمادگی خود را برای گریم خوفناک روز هالووین اعلام کرده‌اند.

در همین رابطه نیز برخی از میوه‌فروشی‌ها هم کدو تنبل‌های تزیین شده‌ای را برای این مراسم مهیا کردند تا آن‌ها را به فروش برسانند؛ حتی فروش زیورآلات نیز برای این شب مرسوم شده و تجارت آن رواج پیدا کرده است.

همه این‌ها در حالی است که جشن هالووین ریشه در باور‌های مسیحی و فرهنگ اروپایی و آمریکایی دارد و طبیعتاً تناسبی با فرهنگ و سرگرمی‌های سنتی ایرانی ندارد؛ حتی اگر فرض کنیم چنین جشنی صرفا بهانه‌ای برای شادی و دورهم بودن است، نمی‌توان نسبت به رواج آن بی‌تفاوت بود؛ به خصوص اینکه کودکان و نوجوانان مهم‌ترین قشر درگیر با این مراسم هستند.

متأسفانه در این بین عده‌ای هم فقط و فقط برای سرگرمی خود به میان افراد در محل‌های مختلف می‌روند و اقدام به ترساندن و ایجاد رعب و وحشت برای آحاد مردم می‌کنند، برخی اوباش که فقط این را می‌دانند که در هالووین فقط باید ترساند و دیگران را زهره ترک کرد و در همین رابطه اقدام به انجام اعمال ناشایست می‌کنند تا به قول خودشان جشن هالووین بگیرند؛ در حالی که نه می‌دانند هالووین چگونه نوشته می‌شود و در اصل به چه معنا و مفهومی است.

در سال‌های اخیر عده قابل توجهی از دختران و پسران با برگزاری مهمانی‌ها و پارتی‌های مختلط در محافل خود اقدام به برپایی مراسم‌های نامتعارف کردند که در این بین به دلیل اعتراض همسایگان نسبت به سر و صدا‌های ایجاد شده در محلات، پلیس بنا به شکایت شهروندان وارد عمل شده و مخالفان آسایش مردم را دستگیر کرده است.

همه ساله با نزدیک شدن به روز جشن هالووین عده‌ای اقدام به صدور فراخوان‌هایی برای برپایی این مراسم در اماکن مختلف و عمومی می‌کنند تا برای برپایی این جشن حضور حداکثری را در محافل خود ببینند.

البته هالووین امسال با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی اماکن عمومی در تهران و دیگر شهرستان‌ها به دلیل عدم گسترش کرونا ویروس، کمی با سال‌های دیگر متفاوت است؛ با توجه به شرایط فعلی که در کشور حاکم است، این انتظار از شهروندان به خصوص جوانان می‌رود تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و خودداری از حضور در مهمانی‌ها و اماکن شلوغ اقدام به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کنند.

هیچ شخص و مسئولی برای اینکه شادی و نشاط در جامعه گسترش یابد، مخالف نیست، اما متأسفانه با رواج فرهنگ غربی و غیر اسلامی در جامعه شاهد هستیم که افراد به بهانه‌های واهی و غیر فرهنگی و متضاد با آداب و رسوم ایرانی اقدام به انجام امورات پوچ می‌کنند و اسم آن را تفریح و شادی می‌گذارند.

هالووین جشنی غربی و متناسب با آداب و رسوم کشور‌های غربی است و هیج جایی در آداب و فرهنگ کهن ایران باستان ندارد، لذا افرادی به بهانه برپایی جشن فقط اقدام به ترساندن مردم آن هم با زدن ماسک‌های ترسناک به صورت خود می‌کنند.

بهتر است تا به جای برپایی جشن‌های غربی، رسم و رسومات ایرانی-اسلامی را رواج دهیم تا هم عقبه و پیشینه ما از بین نرود و هم اینکه کسی را به بهانه‌های واهی زهره ترک نکنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار