برای حجامت چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

بی‌توجهی در اصول حجامت نه تنها در پیشگیری و درمان بیماری ها موثر نیست، بلکه موجب تشدید بیماری و ایجاد عوارض جبران ناپذیری برای فرد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمدرضا نورس معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت‌های زیادی بدون توجه به مزاج شخصی، سن، جنس، توان فرد، فصل، روز، ساعت و مکان انجام می‌شود؛ بی‌توجهی به این امورموجب شده این اقدام طبی در پیشگیری و درمان موثر نباشد و چه بسا موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری برای فرد شود.

او افزود: حجامت یک اقدام طبی مبتنی بر خونگیری و تحریک یک ناحیه از بدن است که با رویکرد پیشگیری و درمان در مکاتب طب سنتی و مکمل به کار می‌رود.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه انجام حجامت مانند سایر اقدامات درمانی اصول و آداب علمی خودش را دارد، ادامه داد: متاسفانه یکی از عمده‌ترین اشتباهات درمانگران تجربی و علاقمندان به حوزه طب سنتی، رعایت نکردن قوانین طبی و اصول درمانی پیش از حجامت است که به وفور دیده می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


نورس بیان کرد: حجامت بایستی در مراکز معتبر و با کد بهداشتی ترجیحا در سلامتکده‌های طب سنتی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود، این مراکز برای حجامت باید از لیوان و تیغ یک بار مصرف استفاده کنند، علاوه براین ابتدای فصول بهار و پاییز، بهترین زمان حجامت پیشگیرانه برای حفظ سلامتی در افراد سالم است.

او تصریح کرد: بهتر است حجامت در ساعاتی از روز که هوا معتدل است، مانند ابتدای روز انجام شود و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار صورت بگیرد.
 

بیشتر بخوانید


معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: حجامت در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد عارضه ایجاد می‌کند و علاوه بر ناکارآمد بودن در دفع مواد زائد، می‌تواند موجب ضعف بیمار به خصوص در سنین میانسالی و کودکی شود.
 
نورس اظهار کرد: حجامت کردن چند قسمت از بدن به طور هم زمان معمول نیست و ممکن است سبب ضعف قلب و کبد و معده، کم خونی و تشدید بیماری‌ها شود.
 

شواهد بالینی دال بر تاثیر حجامت در درمان کرونا وجود ندارد


او با اشاره به اینکه هیچ گونه شواهد بالینی دال بر تاثیر حجامت در پیشگیری و درمان کرونا وجود ندارد، افزود: متاسفانه برخی از اقدامات طب سنتی یا اسلامی به عنوان روش‌های موثر در درمان یا کنترل بیماری کرونا معرفی شده‌اند در حالی که شواهد علمی هیچ‌یک از این روش‌ها را تایید نمی‌کند، اما طب سنتی و مکمل در تحلیل و تبیین بیماری‌های جدید با مبانی علمی خود ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند در فضای دانشگاهی برای کنترل علائم و پیشگیری تدابیری را ارائه دهد.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه در خصوص انجام حجامت در فصل پاییز امسال که با همه گیری کرونا همراه شده است، ادامه داد: حجامت در فصل پاییز که خودش مزاج سرد و خشکی دارد و تغییرات دمایی آن در طول روز و شب بسیارمتغیر است و دسترسی افراد به منابع غذایی مناسب و مقوی کم شده است امسال با رویکرد پیشگیری توصیه نمی‌شود؛ حجامت، فصد یا هر نوع خونگیری که موجب غلبه خشکی، ضعف و بی حالی در بدن شود، منجر به ضعف سیستم ایمنی و مستعد شدن برای آلودگی‌های ویروسی می‌شود اما برای موارد معدودی که غلبه خون با نشانه‌های آشکار آن را دارند با مشورت پزشک متخصص طب سنتی در مراکز معتبر انجام حجامت می‌تواند مفید باشد.
 
نورس با بیان اینکه در هر حال ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مراقبت‌های معمول پزشکی به شدت وجود دارد، بیان کرد: رعایت تدابیر غذایی و سبک زندگی، اصلاح الگوی خواب و بیداری، ورزش و تحرک لازم و انجام ماساژ‌های معمولی در افراد سالم می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب، موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی و تقویت ریه‌ها در پیشگیری از بیماری کرونا شود.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.