در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رایزنی با صداوسیما برای پخش مراسم اختتامیه جایزه جلال آل احمد

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: تاکنون هزار و ۸۷۲ اثر به دبیرخانه ما رسیده است و در تلاشیم اختتامیه این مراسم را از رسانه ملی پخش کنیم.

بهروز جلالی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آثار رسیده به دبیرخانه سیزدهمین دوره این جایزه ادبی گفت: تاکنون در مجموع هزار و ۸۷۲ اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد رسیده است. از این میان ۸۱۸ اثر در بخش رمان، ۳۴۲ اثر در بخش داستان کوتاه، ۷۶ اثر در بخش نقد ادبی و ۴۷۴ اثر در بخش مستندنگاری بوده اند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: ۱۶۲ اثر از میان آثاری که به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد رسیده، براساس شرایط آیین نامه‌ای امکان داوری در این دوره را ندارند. این آثار جزو آثار ترجمه و تجدید چاپ بودند و یا در دوره قبل این جایزه ادبی شرکت کرده بودند. در بخش ویژه جایزه ادبی جلال آل احمد که به آثار چهل سال ادبیات داستانی در حوزه دفاع مقدس اختصاص دارد، ۲ هزار و ۳۲۳ عنوان کتاب شرکت کرده اند.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب اظهار کرد: تلاش می‌کنیم پایان نامه‌های دانشگاهی را که با موضوع ادبیات داستانی دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نوشته شدند و درباره این موضوع تحقیق و پژوهش کردند، در سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد داوری کنیم. استادان حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس این آثار را بررسی و داوری خواهند کرد. اگر پایان نامه‌ای در این زمینه شایسته تجلیل بود، از آن تجلیل خواهیم کرد.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: مهلت ارسال اثر به جایزه ادبی جلال آل احمد را تمدید نخواهیم کرد؛ بیش از ۹۰ درصد آثار را پیش از انتشار فراخوان از انتشاراتی‌ها دریافت کرده بودیم و تنها ناشران شهرستانی مانده بودند که به آن‌ها برای دریافت اثر نامه نزده بودیم. آن‌ها هم پس از انتشار فراخوان آثارشان را برای ما ارسال کردند.

جلالی اظهار کرد: آمار آثار رسیده به جایزه ادبی جلال آل احمد نسبت به آماری که در نشست خبری این جایزه ادبی اعلام کرده بودیم، تغییر اندکی داشته است. احتمال اینکه اثری برای ما ارسال نشده باشد، اندک است. باز هم اگر در روز‌های اخیر اثری به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد برسد، در لیست آثار رسیده قرار می‌گیرد و داوری می‌شود. داوری اولیه آثار رسیده به جایزه ادبی جلال آل احمد آغاز شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط فعلی کشور در زمینه شیوع ویروس کرونا دو پیشنهاد برای برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد داریم؛ یکی اینکه به شکل مجازی اختتامیه را برگزار کنیم و در حد اعلام خبر باشد. و یا اگر نتوانستیم به صورت حضوری برگزار کنیم می‌توانیم تنها از نامزد‌های دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد برای شرکت در مراسم اختتامیه دعوت کنیم و کل مراسم از یکی از شبکه‌های صدا و سیما پخش شود.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: هم اکنون برای پخش اختتامیه از یکی از شبکه‌های صدا و سیما با این سازمان رایزنی می‌کنیم. امیدواریم صدا و سیما به ادبیات اهمیت دهد و در شرایطی که اهالی ادبیات نمی‌توانند در یک سالن مشخص دور هم جمع شوند، با ما برای پخش زنده اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد همکاری و شرایط پخش زنده را برای اهالی ادبیات داستانی تسهیل کنند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار