واژه‌ای عجیب که فرهنگ زندگی در یک شهر را دگرگون کرد!

با شهری اروپایی که به دلیل بی حالی خود مشهور است آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ساکنان پلوودیو، دومین شهر بزرگ بلغارستان، سبک زندگی منحصر به فردی دارند که شهرشان به این سبک زندگی شهرت دارد. هنگامی که از پایتخت، صوفیه، به پلوودیو می‌روید، تفاوت زیادی را در ریتم زندگی بین دو شهر مشاهده خواهید کرد. در پلوودیو، مردم با آرامش راه می‌روند، به نحوی که فکر می‌کنید وقت اضافی دارند. خیابان‌‌ها در پلوودیو شلوغ‌تر از صوفیه است. این تفاوت ممکن است زمانی مشخص شود که در پارک مرکز شهر گشت و گذار کنید؛ جایی که افراد مسن جمع می‌شوند و شطرنج بازی می‌کنند و مردم در زیر سایه درختان راحت می‌نشینند. احساس می‌کنید که نوعی بی‌تفاوتی در شهر وجود دارد، اما درک علت آن دشوار است.


بیشتر بخوانید


در منطقه کابانا، در قلب شهر، پیاده‌روها مملو از بارها و کافه‌ها است که جوانان در مقابل نقاشی‌های دیواری این خیابان نشسته‌اند. مردم ساعت‌ها در کافه کنار مسجد دزومایا در قلب شهر می‌نشینند و قهوه ترک می‌نوشند. اگر از مردم علت بیکاری و بی‌حال شهر بپرسید، فقط با یک کلمه پاسخ می‌دهند، ایلیاک. این کلمه در خارج از این شهر زیاد استفاده نمی‌شود. البته از اواخر قرن نوزدهم به فرهنگ لغت‌های بلغاری اضافه شده است. ایلیاک از کلمه ترکی "ailaklik" گرفته‌شده‌است که به معنای رخوت، کندی یا بیکاری است و ریشه آن به کلمه ایلیاک یا ماه در ترکی برمی‌گردد.

شهری با ریتم کند در اروپا

به گفته یانا گنووا، مدیر مرکز ادبیات و ترجمه صوفیه، کلمه "ایلیاک" به معنی استخدام ماهانه یک شخص بود. این کلمه اغلب با کلمه بیشیم در ارتباط است که از فعل "بیشا" گرفته شده است که به معنی ضرب و شتم یا قطع بخش‌هایی از تنه درخت است. معنای این دو کلمه در کنار هم به این معنی است که اگر می‌خواهید ایلیاک را تمرین کنید یا به آرامش برسید، باید کمی وقت بگذارید تا از نگرانی‌های روزمره فاصله بگیرید. این کلمه در این شهر معنای جدیدی پیدا کرده است و دیگر ترجمه آن فقط یک کلمه نیست بلکه تجربه‌ای است که باید در آن زندگی کرد.

شهری با ریتم کند در اروپا

در سال ۲۰۱۹، پلوودیو مشترکا با ماترا، ایتالیا عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کردند. به عنوان بخشی از فعالیت‌های فرهنگی شهر، سازمان آتش‌نشانی، مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را با مردم انجام داد تا معنی این کلمه و ریشه آن و چگونگی ارتباط آن با شهر را بررسی کند. رئیس این سازمان آن را به مکتب "ذن بودیسم" تشبیه می‌کند که در آن گویی روح را آزاد می‌کند. وی می‌گوید: ایلیاک به معنای گذراندن زندگی است که در آن باید از مشکلات دوری کرد.

شهری با ریتم کند در اروپا

مردم پایتخت معتقدند کلمه "ایلیاک" فقط یک تبلیغ یا نماد برای پایتخت فرهنگی است. مدیر بنیاد مردم شناسی ACEA، استوسالوا مانچو معتقد است که این کلمه ریشه عمیقی در تاریخ فرهنگی پلوودیو دارد. این شهر در قرن نوزدهم یک مرکز تجاری پر رونق بوده است و از نظر تجاری در میان شهرهای امپراتوری عثمانی پس از استانبول در رتبه دوم قرار داشته است.

شهری با ریتم کند در اروپا

در گزارش‌های تاریخی، کافه‌های پلوودیو در قرن نوزدهم به عنوان مکانی برای ملاقات صنعتگران و بازرگانان توصیف شده‌است. هریستو دانوف، شاعر بلغاری، در اشعارش از اتلاف وقت در کافه‌ها انتقاد کرده است.

شهری با ریتم کند در اروپا

در کل کلمه ایلیاک یعنی مدتی را در وسط یک روز شلوغ برای نوشیدن قهوه اختصاص دهید و به دنبال گوشه‌ای خلوت در شهر باشید، خواه کوچه باشد، پارک کوچک باشد یا صندلی برای ملاقات با دوستان، گوش دادن به موسیقی، نوشیدن چای یا فقط چت کردن باشد. این کار به معنای یافتن فضایی برای برقراری ارتباط با دیگران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
خیلی جالب بود
آخرین اخبار