در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آرای داوران در حکم قاضی است/اعلام نتایج آزمون میانجیگری ظرف ۱۰ روز آینده

مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: نتایج آزمون میانجیگری در استان‌های مختلف ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود.

ابوالفضل محبی مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میانجیگران و داوران مرکز توسعه حل اختلاف اظهار کرد: جایگزین های حل اختلاف هم در  فقه امامیه و رفتار و سنت مردم کشور ما و هم در تجربه های موفق جهانی پشتیبانی می‌شود.  

مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف ادامه داد: از جمله جایگزین های حل اختلاف میانجیگری، داوری مذاکره و مشاوره است؛ و این ها شیوه‌های مختلفی هستند  که توسط تمام مردم دنیا بررسی شده و در کشور ما هم به این موضوع اشاره شده است.  

وی با بیان اینکه البته برخی اخلال های کوچک قانونی وجود دارد، گفت: هم اکنون با استفاده از آیین نامه ها و دستورالعمل ها در حال رفع این خلأها هستیم. باور ما در دوران تحولی قوه قضاییه  مرکز توسعه حل اختلاف این است که استفاده از جایگزین های حل اختلاف به ویژه داوری و میانجیگری می تواند کمک شایانی به حضور مردم و مشارکت آنها در حل و فصل اختلافات کند.  

محبی افزود: از جمله مزایای شیوه های جایگزین حل اختلاف مانند داوری و میانجیگری، تسریع در رسیدگی های تخصصی و دسترسی بهتر مردم است.  

مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با اشاره به روند انتخاب میانجیگران گفت: در بیشتر موارد خود مردم و طرفین اختلاف داوران و میانجیگران را انتخاب می کنند.  

وی تصریح کرد: آراء حوزه‌های داوری و گزارش‌های حوزه میانجیگری در قانون  جایگاه مشخصی دارند‌؛  آرای داورها دقیقاً مانند آرای دادگاه ها توسط اجرای احکام دادگستری به مرحله اجرا در می آید.  

محبی درباره برگزیدگان آزمون میانجیگران گفت: در حوزه میانجیگری در ۱۵ استان امتحانات و آزمون ها گرفته شده  و اسامی مشخص شده‌اند و ظرف ۱۰ روز آینده به استان‌ها اعلام می شود و انتهای همین ماه یا ابتدای آذرماه استان‌ها آموزش میانجیگران را آغاز می‌کنند. 

مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف ادامه داد : ۱۵ آذر اسامی استان هایی که آزمون و  اختبار میانجیگران گرفته نشده  ابلاغ می شود تا  استان‌ها زیر نظر مرکز آزمون ها و مصاحبه های لازم را برگزار کنند. 

وی گفت: متقاضیان نگران نباشند زیرا  حداقل تا ۱۵ روز آینده ارتباطات با آنها برقرار می‌شود و اطلاعیه ها از طریق  سایت مرکز توسعه حل اختلاف قابل مشاهده است؛ در حوزه داوری هم ساماندهی داوران منفرد انجام می شود.

محبی درباره شرایط خاص افرادی که می‌توانند در آزمون شرکت کنند، گفت: هم داوران و هم میانجیگران باید شرایط خاصی داشته باشند و  میانجیگران در دو رشته عمومی می توانند شرکت کنند. 

 مشاوره قضایی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف ادامه داد : این داوطلبان یا باید لیسانس و بالاتر در رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق، رشته‌های حوزوی معادل داشته باشند یا فارغ التحصیل رشته های علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره باشند. 

 وی درباره داوران گفت: به تعدادی که در جامعه حوزه اختلاف داریم می‌توانیم داور متخصص داشته باشیم؛ مثلاً داوری در  حوزه حقوقی، داوری در حوزه ساختمان، یا داوری در حوزه فنی و غیره داشته باشیم یعنی همان تقسیم بندی که در حوزه کارشناسان است اینجا هم می‌تواند باشد. اما نکته مهم این است که داوران مانند قاضی هستند و رای می‌دهند و به طور کلی داوران متخصص رای تخصصی می‌دهند. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سعییییید
۲۲:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
سلام خدمت شما
نه تنها ۱۰ روز وعده داده شده تمام شد شانزده روز هم از روی این تاریخ گذشته اما خبری نیست که نیست!
ما داوطلبین هم سومین سالی ست که منتظریم تعیین تکلیف بشیم.
از شما خواهش میکنم دوباره پیگیری کنین
Iran (Islamic Republic of)
سعییییید
۱۴:۵۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام
ممنون از شما که پیگیر کار ما بودین
خدا به شما سلامتی بده
آخرین اخبار