نخود دیم کرمانشاه موضوع وبینار رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق

وبینار رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق نخود دیم با محوریت استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به پتانسیل‌های استان کرمانشاه در کشت نخود دیم گفت : ۴۲ درصد نخود دیم کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

او گفت : نخود در برنامه ۳ ساله توسعه سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا تولید استان ۱۵۰ هزار تن است.

او سپس با آسیب شناسی کشت نخود دیم در استان افزود: قیمت خرید نخود طی سنوات گذشته یک مشکل جدی برای گسترش کشت این محصول بود و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته موفق شدیم قیمت نخود را به نفع کشاورزان نخود کار متعادل نمائیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه به سطح زیر کشت نخود پاییزه استان اشاره کرد افزود: بیش از ۴۱ هزار هکتار نخود در سطح استان کرمانشاه کشت می‌شود که حدود ۲۹ هزار هکتار آن را کشت پاییزه و ۱۲ هزار هکتار آن را کشت انتظاری تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: در نظر داریم طی یک برنامه ۳ ساله سطح زیر کشت نخود را به ۶۰ هزار هکتار برسانیم.

حاتمی با تشکر از معاونت تولید گیاهی، ترویج و مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمانشاه جهت ترویج کشت نخود پاییزه گفت: در شهرستان روانسر با تلاش‌های صورت گرفته کشاورز نمونه استان موفق شده بیش از ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم نخود دیم برداشت نماید.

او کشاورزی قراردادی را جهت گسترش کشت محصولات کشاورزی راهگشا دانست و گفت: کشت قرار دادی می‌تواند ضامن درآمدزایی مطمئن کشاورزان باشد.

حاتمی از زحمات حق پرست جهت توسعه کشاورزی حفاظتی تشکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت حفظ آب و خاک کشاورزی حفاظتی را با جدیت در سطح استان پیگیری و حمایت خواهیم کرد.

او تقویت صنایع تبدیلی با رویکرد صادرات محور را از دیگر برنامه‌های سازمان جهت توسعه کشاورزی کرمانشاه به حساب آورد و گفت: بستر‌های لازم جهت تجهیز مزارع کشت نخود به مکانیزاسیون مورد نیاز تدارک دیده شده است.

او برنامه کشت نخود بهاره سازمان را ۱۲۱ هزارتن بر آورد کرد و گفت: پیش بینی می‌کنیم متوسط عملکرد این اراضی ۷۰۰ کیلو گرم باشد.

حاتمی معافیت از تعهد ارزی، معرفی ارقام اصلاح شده نخود لپه، معرفی ارقام نخود‌های اصلاح شده، متعادل سازی قیمت نخود و... را از دیگر برنامه‌های سازمان جهت گسترش کشت نخود به حساب آورد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار