مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

سوق دادن استادان به تولید مقاله؛ یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاهی

نادری گفت: از بزرگ‌ترین مشکلات دانشگاهی در سطح کشور می‌توان به تولید مقاله از سوی استادان اشاره کرد که باعث عدم تجاری سازی خواهند شد.

مالک نادری، مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مقالات علمی شاخص شمارش و کمی کردن تولید دانش هستند، اما شاخص فناوری، نوآوری و خلق ثروت «پتنت» است بنابراین دو اصطلاح مقلات و پتنت باید از یک دیگر متمایز شوند.

او افزود: مقالات علمی در جهان از نظر کمی دارای رتبه ۱۵ هستند، اما از نظر کیفی میانگین ایندکس یا ضریب سایتیشن و تاثیر مقالات برترین دانشگاه‌ها حدود ۲ تا  ۲ و نیم است که بسیار پایین است و ضریب ایندکس نشان دهنده کیفیت مقالات است.

مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیر کبیر ادامه داد: در حال حاضر ۴ یا ۵ سالی می‌شود که نظام رتبه بندی دنیا به سمت نظام دانشگاه‌های نوآور یا نسل ۳ در حال حرکت است و بر مبنای خلق ثروت کار می‌کنند.

او با بیان اینکه شرط لازم و کافی برای ورود به رتبه بندی مقالات علمی نوآور در دنیا تولید ۷۰ پتنت بین المللی توسط دانشگاه هاست، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ کدام از دانشگاه‌ها چنین امری را تحقق نبخشیده اند و مطابق رتبه بندی در دنیا به عنوان دانشگاه‌های نوآور شناخته نشده اند.

فواید نوشتن مقالات علمی در سطح بین المللی

او با اشاره به سود و فایده نوشتن مقالات علمی در سطح بین المللی اظهار کرد: مقالات از نظر تولید دانش بسیار ارزشمند هستند و تبدیل آن‌ها به محصول و نگاه محصول محور به مقاله شاید یکی از چالش‌های پیش رو دانشگاه‌ها باشد که خیلی وقت‌ها به مقاله با عنوان محصول نگاه می‌کنیم و این موضوع شاید صحیح نباشد. تولید دانش در دنیا مبانی خلق ثروت است و سطح رفاه جامعه را با شناخت افراد افزایش می‌دهد.

مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار کرد: استفاده از یافته‌های علمی دیگران به این شرط است که خودمان هم در تولید یافته‌های علمی سهم داشته باشیم، برای مثال چاپ یک مقاله علمی توسط دانشجوی دکتری به معنای ارجاع دادن فعالیت او در سطح بین المللی است که همین عامل باعث افزایش اهمیت تولید دانش می‌شود بنابراین در تولید مقالات علمی باید نقش داشته باشیم و برای تحقق آن برنامه ریزی‌هایی انجام دهیم.

نادری تصریح کرد: نگاه محصول محور به paper یکی از چالش‌های اصلی ماست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانشگاهی در سطح کشور سوق دادن استادان به سمت تولید مقاله است در حالی که چاپ مقاله باعث عدم استخراج پتنت از آن می‌شود چرا که با تحقق این کار جزئیات آن را در مقابل دید عموم قرار داده ایم و دیگر نمی‌توانیم به تجاری سازی آن فکر کنیم.

او گفت: هر شرکت و شخصی می‌تواند از تولید مقالات علمی برای دانش و خلق ثروت استفاده کند ما باید در ابتدا به تولید پتنت اقدام کنیم و سپس به ارائه مقالات علمی بپردازیم که در اینصورت بحث‌های تجاری سازی را به وجود خواهیم آورد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار