رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

با دو گانه سنت و تجدد درگیر هستیم

حدادعادل گفت: در عصر با دو گانه سنت و تجدد در جامعه درگیر هستیم که علم هم از آن مبرا نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سومین همایش با شکوه تماشای خورشید که پاس ۷ دهه خدمات گسترده علمی و فرهنگی استاد مهدی محقق در حال برگزاری است، اظهار کرد: از سال ۱۳۴۷ که به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفتم با استاد مهدی محقق آشنا شده و از نعمت علم و دانش ایشان بهره‌مند شدم.

او گفت: ۳۷ سال در بنیاد دایره المعارف اسلامی و ۳۰ سال در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ایشان همکار بودم. جایگاه استادانی همچون محقق در دوران معاصر کجاست؟ در عصر حاضر با دو گانه سنت و تجدد درگیر هستیم که علم هم از آن مبرا نیست. دانشگاه‌ها علم جدید و حوزه‌های علمیه علم سنتی را ترویج می‌کنند و دلسوزان جامعه همیشه نگران افراط و تفریط در سنت گرایی و تجدد بوده اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در دهه‌های گذشته که دانشگاه در کشور تاسیس شد در دانشکده ادبیات و علوم انسانی نسلی از استادان نقش ایفای کردند که پیش از آن که با علم آشنا شوند از معارف حوزی بهره‌مند بودند.

حدادعادل بیان کرد : این نوع استادان که تحصیلات اولیه را در حوزه گذرانده و در دانشگاه هم درس خوانده اند، با یکی کردن دو گانه سنت و تجدد از گسیختگی کم کرده اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: پس از انقلاب با با یکی شدن حوزه و دانشگاه با جریانی معکوس رو به رو شدیم که افراد ابتدا به دانشگاه می‌روند و بعد از آن به حوزه برای تحصیل می‌روند که اقدامی مبارک است.

او ادامه داد: تنوع کار‌های علمی استاد محقق شامل تدریس ادبیات عرب و تالیف کتاب عربی برای محصلان تا تدریس مطول برای استادان ادبیات عرب بسیار قابل توجه است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: استاد محقق استادی منزوی نبود. در تاسیس نهاد‌های علمی فعالیت داشته و با استادان غربی نیز همکاری زیادی داشته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه علمی ما برای استاد محقق احترام زیادی قائل است ادامه داد: ۸۰ نفر از علمای ایران و کشور‌های غربی برای استاد محقق نامه مقاله تقدیم کرده اند.


بیشتربخوانید


استاد مهدی محقق در شرق و غرب شناخته شده است

حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران در سومین همایش با شکوه تماشای خورشید که به پاس ۷ دهه خدمات گسترده علمی و فرهنگی استاد مهدی محقق با حضور غلامعلی عداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد،  اظهار کرد: استاد محقق نیازی به نکوداشت‌ها ندارند، اما جامعه و جوانان ما به این نکوداشت‌ها نیاز دارند تا نشانی و آدرس علم و معرفت را بدانند.

او بیان کرد: در روزگاری هستیم که علم بسیار تخصصی شده است و بسیاری از عالمان جزئی نگر هستند. استاد محقق در ادبیات، فقه و طب سنتی سرآمد است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران ادامه داد: استاد محقق در شرق و غرب شناخته شده است و پرچم فرهنگ و تمدن ایران را با صلاحیت علمی اش به اقصی نقاط جهان برد.

ایوبی بیان کرد: این استاد ارزشمند آثار بسیاری نگاشته است. سخنرانی‌های محقق یک سمفونی است که افراد در آن غرق می‌شوند. استاد محقق معلم به معنای واقعی کلمه هستند. بین مدرس و معلم تفاوت وجود دارد و استاد محقق معلمی است که دست دانشجو و دانش آموز را می‌گیرد و به هدف می‌رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خواهش میکنم توی مسایل علمی معادل سازی نکنید چون واقعا مسخره میشه مخصوصا زیست شناسی یا قبل از جا افتادن یه کلمه معادلشو بگید یا وقتی جا افتاد دیگه بی خیال بشید
آخرین اخبار