در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

آفرودسوارهایی که طبیعت را به نام خودشان زدند/ تفریحات لاکچری نباید موجب آسیب به حیات وحش شود

آفرود سواری حرفه‌ای است که جوانان زیادی را به سمت و سوی خود می‌کشد و بیشتر از هر اقدام دیگری به محیط زیست آسیب می‌زند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همه چیز از آنجایی شروع می‌شود که افرادی به صورت گروهی به دل طبیعت راه پیدا می‌کنند تا لحظات خوشی را در کنار یکدیگر داشته باشند، اما در این میان گردشگرانی هستند که طبیعت برایشان ارزش چندانی ندارد و حضورشان در طبیعت سبب تخریب محیط زیست می‌شود.

یکی از این ورزش هایی که آسیب زیادی می‌تواند به طبیعت بزند، آفرودسواری است، آفرود سوارانی که با حضورشان کویر و بیابان‌های ایران را خط خطی می‌کنند و در کنار آن شعار حفاظت از محیط زیست را فریاد می‌زنند، در صورتی که نتیجه عمل آن‌ها چیز دیگری را بیان می‌کند، حضور آن‌ها نه تنها در بیابان و کویر بلکه در دشت و جنگل نیز مشاهده می‌شود.

آفرودسوارهایی که طبیعت را به نام خودشان زدند!/ تفریحات لاکچری نباید موجب آسیب به حیات وحش شوند

گردشگران و ورزشکارانی که باید محافظ و نگهبان در کنار طبیعت باشند، در برابر آن ایستاده‌اند؛ کمتر از یک ماه پیش بود که تعدادی از آفرودسوارانی که برای انجام حرفه ورزشی خود و گردشگری به یکی از کویرهای ایران رفته بودند، در مسیر خود یک قوچ وحشی را مشاهده و آن را دنبال کردند تا جایی که این حیوان به دلیل ترس زیاد سکته کرده و تلف شده است، در راستای این موضوع سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعقیب یک کل وحشی در کویر مرنجاب توسط یکی از آفرود سواران که سبب تلف شدن این حیوان شد، اظهار کرد: آفرود سواران مجوز زمان و مکان را از سازمان اتومبیلرانی دریافت می‌کنند؛ ما در مناطق ۴ گانه‌ای که تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست هستند؛ به هیچ عنوان اجازه حضور این افراد را نمی‌دهیم.

او افزود: سازمان محیط زیست به دلیل تخریبی که آفرود می‌تواند بر مناطق تحت پوشش محیط زیست وارد کند، به هیچ عنوان اجازه حضور در این مناطق را به آفرود سواران نمی‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه اتفاقات غیرقانونی که توسط آفرود سواران صورت می‌گیرد، خارج از مناطق ۴ گانه است، گفت: آفرود سواران بیشتر در مناطق آزادی که از سوی سازمان اتومیبلرانی مجوز آن را دریافت می‌کنند، فعالیت دارند.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم این تفریح را از علاقه‌مندان و دوستداران این حرفه سلب کنیم، تعدادی زیادی از این آفرودسوار‌ان علاقه‌مند به محیط زیست هستند.

او با بیان اینکه باید خسارت آفرودسواران به طبیعت به صفر برسد، افزود: درخصوص شناسایی فردی که سبب کشته شدن یک کل وحشی در کویر مرنجاب شده بود، آفرود سواران به ما کمک کردند تا وی را پیدا کردیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: ما در این حوزه نیاز داریم تا با سازمان اتومبیلرانی مناطقی را تعیین کنیم که با حضور آفرودسواران آسیبی به محیط زیست وارد نشود و حضور آن‌ها در سایر مناطق غیرقانونی اعلام شود.

سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه در سال گذشته پرونده‌هایی درخصوص تخلفات آفرود سواران وجود داشت، تصریح کرد: متولی صدور مجوز برای آفرود سواران سازمان اتومبیلرانی است، لذا محل‌هایی برای آفرودسواران باید تعیین شود تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

آفرودسوارهایی که طبیعت را به نام خودشان زدند!/ تفریحات لاکچری نباید موجب آسیب به حیات وحش شوند

حضور آفرودسواران در طبیعت و مناطق حفاظت شده می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست وارد کند، خساراتی که قابل جبران نیست، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا این افراد در مناطقی که برایشان تعیین تکلیف شده است، آفرودسواری و سایر تفریحات را انجام دهند.

محمد دانا یکی از آفرود سوار‌های حرفه‌ای کشورمان است که به گفته خودش از سن ۱۵ سالگی این حرفه را دنبال کرده است، اما او برخلاف سایر دوستانش که مخرب محیط زیست هستند، یاور محیط زیست است؛ او می‌گوید: نمی‌توان گفت که همه آفرود سوار‌ها به محیط زیست آسیب می‌زنند، من و تعداد زیادی از دوستانم هستیم که در کنار حرفه خود، به محیط زیست نیز نگاه ویژه‌ای داریم.

از او درباره اینکه آفرود سوار‌ها چگونه می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند پرسیدم و او گفت: یک آفرودسوار وقتی به همراه خودروی خود که معمولا چرخ‌های پهن و سنگینی دارد، به طبیعت راه پیدا می‌کند، ممکن است از رودخانه‌های متعددی عبور کند، یعنی عبور از رودخانه یکی از تفریحات مورد دلخواه آفرودسواران است، عبور از یک رودخانه با خودروی آفرود می‌تواند تمام پوشش گیاهی کنار رودخانه را از بین ببرد و سبب از بین رفتن زیستگاه حیوانات آبزی و گاهی خود آن‌ها شود.

محمد در ادامه گفت: اما من خودم به شخصه هیچ وقت مسیری را انتخاب نمی‌کنم که مجبور باشم از یک رودخانه عبور کنم؛ اگر نظارتی بر آفرودسواری نباشد همین موضوع می‌تواند در آینده تهدیدی برای محیط زیست محسوب شود.

آفرودسوارهایی که طبیعت را به نام خودشان زدند!/ تفریحات لاکچری نباید موجب آسیب به حیات وحش شوند

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز در این باره اظهار کرد: مناطق حفاظت شده به ویژه مکان‌هایی که دارای گیاهان و حیوانات حفاظت شده هستند به هیچ عنوان نباید مورد تاخت و تاز گردشگران و ورزشکاران غیرحرفه‌ای قرار گیرد.

او بیان کرد: ورود این افراد که سبب وارد شدن آسیب و خسارت به محیط زیست می‌شود باید به مناطق حفاظت شده محیط زیست ممنوع شود، زیرا ورود افراد به این مناطق جز تخریب محیط زیست ثمره دیگری ندارد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه همه افراد در برابر محیط زیست مسئول هستند، گفت: در کویر افراد زیادی هستند به دلیل رشته ورزشی که انتخاب کردند، مسابقات رالی برگزار می‌کنند، در کویری که ممکن است حیوانات بومی زیادی در آن زندگی کنند.

محبوب فر با اشاره به اینکه با این کار علاوه بر وارد شدن آسیب به حیات وحش این مناطق، پوشش گیاهی آن نیز از بین خواهد رفت، تصریح کرد: سازمان محیط زیست نیاز است در گام اول اجازه ورود به مناطق حفاظت شده را به این دسته از افراد ندهد، تا به مرور زمان کمتر شاهد تخریب محیط زیست باشیم.

او عنوان کرد: مردم نیز باید در صورت مشاهده هر گونه حیوان آزاری، شکار حیوان و دخل و تصرف در مناطق حفاظت شده، با گرفتن فیلم و عکس به سازمان محیط زیست اطلاع دهند.

این کارشناس مطرح کرد: قوه قضاییه، پلیس امنیت و پلیس فتا نیز باید مردم را تشویق کنند تا در ارائه این گزارش‌ها کمک رسانشان باشند و آن‌ها این افراد متخلف را زودتر شناسایی کنند.

محبوب فر تشریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید این نکات را یادآور شوند و به مردم آموزش‌های لازم را دهند تا دیگر شاهد حیوان آزاری و دخل و تصرف در حیات وحش و محیط زیست نباشیم.

آفرود سواری حرفه‌ای است که این روز‌ها جوانان زیادی را به سمت و سوی خود کشانده است، ورزشی پر هزینه و به اصطلاح لاکچری که در کشور آن گونه که باید ساماندهی نشده است و سازمان‌های مربوطه به این موضوع توجه جدی نداشته‌اند، این ورزش روز به روز در حال پیشرفت است و بیشتر از هر اقدام دیگری به محیط زیست آسیب می‌زند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۴:۳۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
چرا از چیزیکه اطلاعی ندارید اظهار نظر میکنید؟
ماشین های فرسوده.زباله.مصرف بیش از حد اب.کارخانجات.کشیدن جادها وسط جنگل .سدهای غیر استاندارد.و...اینا هیچکدوم طبیعت رو خراب نمیکنه جز افرود سوارها؟!!!!!چیز دیگه نبود بهش گیر بدید؟این دلخوشی رو هم از مردم بگیرید افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
آفرود سوار قبل از حضور در طبیعت ، باید آموزش دیده شود و تذکرات جانبی و .. به وی گوشزد کرد .
بالاخره شیطان در کمین همه هست تا از لذتی که با آفرود سواری می برند ، طبیعت و حیوانات را نیز کباب کنند و یا تلف کنند .
اگر آفرود سوار خوش قریحه و با مرامی هم باشد که خیلی خوب است .
ممنون
آخرین اخبار