جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از صنایع دفاعی کشور‌های اسکاندیناوی

آژانس امنیت ملی آمریکا طی یک همکاری مخفیانه از صنایع دفاعی در کشور دانمارک و دیگر کشور‌های اسکاندیناوی جاسوسی می‌کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، بر اساس گزارش یک افشاگر داخلی، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  با سوء استفاده از  یک فرصت همکاری کاملاً مخفیانه  بین دانمارک و آمریکا، به جاسوسی از  وزارتخانه‌های مهم و شرکت‌های خصوصی در دانمارک و دیگر کشور‌های اسکاندیناوی پرداخته است.

رادیو دانمارک با استناد به گزارشی کاملاً محرمانه از سوی یک افشاگر داخلی که در سرویس اطلاعات دفاعی حضور داشت، اعلام کرد: اهداف اصلی این جاسوسی توسط آمریکا، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های صنایع دفاعی مانند ترما و ساب بودند.

بر اساس گزارش رادیو دانمارک، NSA با استفاده از سیستم XKeyscore خود، که در سال ۲۰۱۳ توسط «ادوارد اسنودن» فاش شد، امکان استفاده از داده‌های سازمان‌های حساس  را فراهم کرده بود. با این حال، به مدیران سرویس‌های اطلاعاتی دانمارک در مورد احتمال غیرقانونی و جاسوسی بودن این همکاری و امکان تخلیه اطلاعات کابل‌های اینترنتی دانمارک هشدار داده شده بود.

همچنین رادیو دانمارک اضافه کرد: این سازمان برای جاسوسی علیه وزارت دارایی و وزارت خارجه دانمارک و  نزدیکترین همسایگان و متحدان این کشور، نروژ و سوئد، از قبل برنامه ریزی‌هایی کرده بود و با امکان دسترسی سرویس اطلاعاتی NSA به کابل‌های فیبر نوری و یک مرکز داده در جزیره «آماجر» در جنوب کپنهاگ توانست ترافیک داده‌های هلند، نروژ، فرانسه، آلمان و موسسات سیاسی دانمارک را تحت نظارت خود قرار دهد.

این افشاگر داخلی پس از چندین تلاش ناموفق برای جلب توجه مدیریت به این مسئله، به مرجع نظارت هشدار داد. اما مدیریت سرویس اطلاعاتی دانمارک در پیگیری یا تحقیقات بیشتر در مورد نشانه‌های جاسوسی ناکام ماند. «ترینه برامسن»  وزیر دفاع دانمارک، مدتی بعد پنج نفر از مدیران سرویس اطلاعاتی را  از کار برکنار کرد.

به نقل از اسپوتنیک، یک منبع آگاه اشاره کرد :  زمانی که دانمارک به خرید چند میلیارد هواپیمای جنگنده جدید برای جایگزینی ناوگان فرسوده خود تصمیم گرفت، NSA   قصدداشت صنایع دفاعی ترما را قبل از خرید این هواپیما‌های جنگنده از بین ببرد، اما موفق به انجام این کار نشد و دولت دانمارک توانست ۲۷ هواپیمای جنگنده F-۳۵ آمریکا را در خاک خود مستقر کند.

کارشناسان دسترسی NSA به کابل‌های اطلاعاتی یا امکان جاسوسی از نهاد‌های اصلی دانمارک و صنعت دفاعی را  به طور آشکار مغایر منافع این کشور دانستند.

«ینس الو رایتر» استاد حقوق اساسی در دانشگاه کپنهاگ هم ضمن ابراز نگرانی در این مورد به رادیو دانمارک گفت: این اساساً تکان دهنده است، زیرا مرجعی که قرار بود از دانمارک محافظت کند به تضعیف امنیت منافع حیاتی دانمارک کمک کرده است.

«یورن وسترگارد» استاد برجسته حقوق جزا در دانشگاه کپنهاگ، هم در مورد جنبه حقوقی این موضوع اعلام کرد: طبق قوانین دانمارک، یک سرویس اطلاعاتی خارجی نباید به گونه‌ای از دانمارک جاسوسی نماید که از اطلاعات نظامی یا اطلاعات سیاسی حساس آگاهی پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار